Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 10127 ggr
[luneri]
1

P-stav

Vad tycker ni om p-stav ni som har det? Bra eller dåligt och hur är det med biverkningarna?

Som de flesta av preventivmedlen så kan det ge viktökning, har ni någon erfarenhet av det? är det att man får ökad aptit? Just det oroar jag mig för, då jag definitivt inte vill öka i vikt.

Har precis bokat tid för insättning av p-stav. Tyckte det var en av de bättre lösningarna. Hade vart intressant om ni ville dela med er av era erfarenheter :)

[fuzzygirl21]
0

Jag gillar inte p-stav för min växte fast så dom fick operera ut den akut .

Fridaaaa
0

Jag ville testa det men ändrade mig när jag hörde folk som haft problem att få ut den osv så nejtack, vill inte riskera det :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[luneri]
0

det låter inte bra:/

[Qimsid]
0

Min kompis hade det ett långt tag och tyckte det gick bra, men när den skulle ut fick de dra som attan för det har vuxit brosk runtom den. Annars tyckte min kompis det funkade och hade det bra länge. Vet inte vad hon använder nu.

En annan kompis fick ta ut den akut efter att hon tappat massor i vikt. Vad det berodde på vet jag inte.

Men, testa, annars måste de ju ta ut den om det går dåligt, men för många så funkar det ju bra!

SofiaWe
1

jag är inne på min andra p-stav och det har funkat jättebra! :)

[luneri]
0

Det låter bra ändå. Gillar att det är sån hög säkerhet och inget man behöverkomma ihåg, som tex med p-piller. P-piller fungerade inte alls för mig eftersom jag glömde av dem hela tiden.

SofiaWe
0

Exakt, jag gillar inte tanken av att ta tabletter varje dag heller! :) P-stav känns så diskret och enkelt :)

drika
0

gick br första 1,5 åren sen blödde jag hela tiden vilket inte var så kul. hade ändå i 3 åren man kan ha, dem tog ut den på ett hemskt sätt. undra om hon va utbildad för de gick inte speciellt snabbt och smärtfritt. Annars var det bra.

Hälsningar

Fredrika

[WickedAlly]
1

Jag trivs hur bra som helst med min stav och nu ska den bytas mot en ny.

Ingen mens och ingen mensvärk, men jag har gått upp en del i vikt eftersom jag är för lat för att träna och för svag för att stå emot suget. Handlar egentligen enbart om ens självdisciplin för det är ju aptiten som ökar, man går inte upp av själva staven :)

SofiaWe
1

#9 Jag har haft exakt likadant :) Första gången ingen mens och nu andra p-staven sa dom att det inte var självklart att jag skulle ha samma tur, men det hade jag :) 
Jag har också gått upp lite men det är också mest mitt eget fel :)

[WickedAlly]
0

#10 Hoppas att jag har samma tur med min nästa :)
Hade de problem att få ut den? Verkar som en del haft det.

SofiaWe
0

#11 Håller tummarna :) Nä inte alls! Gick jättesmidigt, visst det är lite obehagligare än att sätta in den men på en skala 1-10 så var den en 2a ;) Gick på nån minut bara!

SofiaWe
0

(Om ens en tvåa!) Jag minns inte ens om det kändes läskigt! :)

Yellow22
0

Jag hade p-stav i ungefär ett halvår, hade inga som helst problem de första 2-3 månaderna, efter det hade jag konstanta småblödningar :/ men i övrigt hade jag inga som helst problem med staven (hade det inte varit för småblödningarna hade jag haft den än), inte heller med att sätta in/ta ut den. Det gjorde inte ont alls och båda "ingreppen" gick på under 30 sekunder.

[luneri]
1

Barnmorskan nämnde att man måste sätta in staven under sina första mensdagar. Problemet är att min är såpass orgelbunden och vissa månader får jag ingen mens.

Måste man boka ny tid om man inte har mens den dagen man bokat för insättning? Så svårt att veta när mensen kommer.

När börjar preventivmedlet verka? är det direkt efter insättning eller måste man vänta några dagar?

SofiaWe
1

#15 Jag fick aldrig höra nått om att jag behövde sätta in den nån speciell tid, jag tror att jag satte in den nya nån dag efter min mens :P

Det börjar verka direkt :) - Men ta inte mitt ord för det :) (Tänk om jag har fel >_<)

[luneri]
0

okej, så det är inte stenhårda regler att det måste vara då man har mens?

Jättesvårt att matcha in, och nu när jag bokade tid får jag vänta en månad innan jag kan komma dit. så det verkar inte som att man kan boka i sista stund heller.

Okej:) Jag kan också höra med barnmorskan sedan, alltid bra att höra det från flera.

SofiaWe
0

Det var inte det för mig iallafall! Ja det är ju inte jättelätt om man inte har regelbunden mens… Det borde dom vara medvetna om också så :) 

Gör det! :)

Mabrotnosh
1

Jag har inte regelbunden mens, jag fick sagt till mig att kom hit så sätter vi in den. Hon satte in den och fick höra att det var säkert från första dagen eftersom jag inte gjort uppehåll mellan något annat preventivmedel. Tog dock ut den efter ett halv år… men inte för att den inte fungerade för det gjorde den, vi bestämde att vi vill ha barn bara. Så prova för det är det värt alla gånger. Du slipper tänka på piller och tider och gud vet vad. jag älskade att ha den sån befrielse och man kände sig som vem som helst inte bunden till piller. Behöver inte ens tänka på att ta piller med sig när man ska resa bort. Bara packa väskan och dra.

Jess89
0

jag satte in en P-stav för jag tyckte att det verkade som en bra metod, då jag kan glömma att ta p-piller. Ångrade att jag satte in den, blödde mer eller mindre under hela perioden jag hade den. Om inte tror jag att det hade varit en bra metod.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

misslilly
0

Jag har inte P stav, men jag har läst att efter ca 2-3 år så kan man bli jättesjuk! Det är någonting om för mycket hormoner eller något från P staven! Inge bra!Glad

[WickedAlly]
0

#21 Det har jag aldrig hört något om i alla fall. Kan ju vara sant för de som är känsliga för hormoner dock, men då bör det egentligen gälla alla hormonella p-medel.

[luneri]
0

Om man får blödningar av p-staven när man satt in den, är det så att blödningarna försvinner sedan efter ett tag?

Cochon
0

Ni som har haft/har p-stav, hur lång tid tog det från det att ni hade satt in staven till då ni började märka av biverkningar?

Jag har haft min stav inne i lite mer än ett dygn, och har inte fått några biverkningar än. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Karmatarerskanise
0

#23 Det är itne säkert att dom försvinner nej. En del blöder ständigt under hela tiden dom har staven.

[WickedAlly]
0

#24 fick aldrig några, fick ökad aptit bara men då jag vart genom ett rent helvete privat och är en tröstätare så är jag egentligen inte säker på att det beror på just staven.

[lejonhuvaddärvädur]
0

min p-stav funkar bra hade bara mens i några dagar sen blev jag  mens fri och är det nu med .Jag satt in den föra tisdagen .Men jag hoppas att  jag blir mens fri för alltid men får se hur staven vill

[luneri]
0

Jag har humörsvängningar, och jag vet inte om jag blivit känsligare också. Jag fick min p-stav dagen efter att min relation tog slut, men jag tror definitivt att jag blivit mer lättretlig, men försvinner biverkningarna efter ett tag?

Jag har lite för stor aptit också, men kan ju vara som så att det beror på tröstätande, vet inte riktigt hur det ligger till. Blev så ledsen när han gjorde slut. Annars så har jag bara haft lite blödningar och de verkar ha försvunnit helt redan efter en vecka.

-Cissi-
0

Jag har inte fått några bivärkningar men mensen har strulat lite, jag kanske har blivigt lite mer kännsligare men vet inte om det beror på staven eller inte, för jag tycker att jag alltid har varigt lite kännslig :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .