Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 2753 ggr
yoanna
1

Äta för att få engergi?

Såhär på vintern försvinner min energi totalt. Försöker äta vitamin tabletter och mycket grönsaker, men det hjälper inte så mycket för att jag ska orka ta tag i alla saker jag skulle behöva ta tag i. Vad brukar ni äta för att få energi och kunna ta tag i saker? Glad

Timmorn
0

Ja jag äter mycket frukt och motionera. Och försöker vara ute på de timmarna det är solljus. Vilket inte alla kan. Har hört många som gör ljusterapi, har inte full koll på vad det är, men de gör det eftersom att de är så beroende av solljuset som vi som sagt var får allt mindre av på hösten och vintern en anledning till att många blir höst och vinterdeprimerade och trötta och sånt.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

MiniW
0

Äter du D-vitamin? Om inte, så testa det Glad Se även till att äta mat som håller din blodsockernivå jämn - annars får du dippar som gör dig skittrött!

Jag äter D-vitamin från slutet på augusti till början på maj.
Jag äter min mat med 3-4 timmars mellanrum och "bara" saker som håller min blodsockernivå jämn och fin.

Jag gjorde inte så här innan och då var jag SKITTRÖTT och jätteseg. Att gå upp klockan 08.00 på morgonen var liksom ett helt projekt för mig! Nu när jag tränar så vaknar jag upp nästan med ett endorfinrus på mornarna (och med en aning träningsvärk ;)) och har inga större problem att gå upp tidigt så länge jag ser till att KLIVA UPP direkt när klockan ringer (dvs, inget ligga och dra sig i 5 sekunder/minuter).

yoanna
0

hmm… räcker de med d-vitamin tabletter eller är det bättre att äta frukt och så med d-vitamin i, och när det gäller frukt och grönsaker vad finns det mest i?. jag är lakto-ovo-vegeterian också så äter mycket grönsaker och bönor och också en del mejeriprodukter :)

yoanna
0

hmm… räcker de med d-vitamin tabletter eller är det bättre att äta frukt och så med d-vitamin i, och när det gäller frukt och grönsaker vad finns det mest i?. jag är lakto-ovo-vegeterian också så äter mycket grönsaker och bönor och också en del mejeriprodukter :)

MiniW
1

#4. Det bästa är ju såklart om du får i dig det via kosten - men så här under vintern är det sån brist på sol så att få i sig D-vitamintillskott skadar inte, snarare tvärtom Glad Det jag vet är att D-vitamin finns i ägg, fetare mejeriprodukter, fisk och livsmedel berikade med D-vitamin, man får leta lite när man är på affären helt enkelt Glad
Frukt och grönt har jag ingen större koll om vad som innehåller vad tyvärr! Jag äter inte så mycket frukt (det är om det är mellan ett mål och mellis, då kan ett äpple eller så få slinka ner) utan mest bär och grönsaker! När det gäller grönsaker så går jag efter de som är mest färgglada; t.ex. broccoli, morot och tomat Glad Har ingen koll på D-vitaminvärdet i dessa dock!

pyromanen
1

Äter D-vitamintabletter (inga andra), utan solljus på huden är det nästan omöjligt att få i sig dagsbehovet av D-vitamin på vintern utan tabletter eftersom det är ganska låga halter i mat. Lästa vid nåt tillfälle att det allra bästa är lax och några andra feta fiskar, men det krävs flera hekto om dagen och det blir det ju inte!

Jag försöker vara ute minst 1-2 timmar varje dag mitt på dan när det är som mest ljust, oavsett väder och sen är motion jätteviktigt!

MiniW
0

Lax är superbra! Glad Men det är ju precis som #6 säger; att det nästintill är omöjligt att få i sig den D-vitamin kroppen vill ha och behöver nu under vintern.
Jag åt inte D-vitamin förra vintern men nu den här har jag gjort och gör fortfarande och OJ vilken skillnad verkligen!