Lågt blodtryck?
Vet inte var jag skulle skriva…
Jag undrar var gränsen för lågt blodtryck går? Jag får ofta yrsel när jag reser mig upp och är nästan alltid trött och utmuttad.
Jag mätte precis blodtrycket, man skulle sitta stilla och vila 10 min innan men det gjorde inte jag så det kanske inte stämmer..
Men jag fick iallafall 113/72, är det normalt?
Om det betyder något så är jag 16 år, 165cm och väger 53 kg, alltså ett BMI på 19 ungefär.
Så jättelågt är det inte. Jag hade ett blodtryck på 90/50 en gång, då mår man ruttet kan jag säga.
Vad du borde göra är att kolla upp ditt järnvärde, kanske äta blodpudding idag med ett glas juice till. Järnbrist är en vanlig orsak till yrsel i din ålder.
Tränar du något? Brist på det kan också bidra till att du känner dig yr.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack för svaret 
Min bror sa precis att mellan 120-140 är normalt så det låg ju ganska nära
Min pappa har ju något fel på blodet, jag vet inte vad.. Kanske har ärvt något? Jag är trött HELA tiden. Med tanke på att jag har ADHD så är jag onormalt slö och orkeslös..
Jag tränar inte men har en hund som jag går ut med så mycket jag kan.
Hursomhelst så får jag nog gå till vårdcentralen för något är uppenbarligen fel..
110-130 säger min lärare (sjuksköterska) är normalt.
Tja jag jar som stressad haft 104 genom 62 och mådde utmärkt, så se snarare över din kost.
Jag mätte igen när jag hade suttit stilla i 10 min och fick då 96/57.
Jo min kost kan ju ha något med det att göra.. Jag äter inte så mycket så får väl inte i mig tillräckligt mycket energi.. Men även såna dagar som jag har ätit ordentligt (frukost, lunch middag) så mår jag dåligt och är helt orkeslös. Det har inte något med sömnen att göra för jag kan sova hur länge som helst..
Jag vet faktiskt inte vad jag har, glömmer alltid av sånt. Men jag har extremt lågt. Så sjukvården har problem att finna min puls
.
Får lätt svimningar, yrsel och kan inte höja armarna länge eller t ex hänga upp en gardin utan bekymmer. Men det är normalt för mig säger dem. Det är bara att förvarna att jag inte är död, bara för jag inte har någon kännbar puls.