Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 5635 ggr
RuiXue
0

Mirena

En gynekolog har skrivit ut Mirena till mig, och jag funderar fram och tillbaka på OM jag ska hämta ut den eller ej då jag hört mixade reaktioner på Mirena och den är trots allt väldigt dyr!

Jag går i dagsläget på Cerazette och har gjort sedan Oktober 2011. Har alltid haft besvärlig mens, med eller utan piller. Utan piller har jag rejäla blödningar och mens i upp till 10 dagar, med Cerazette så blöder jag mindre var dag men nu senast så blödde jag från Lucia veckan och fram tills nu i Fredags!

Vet att Mirena kan hjälpa mot blödningar, men har även hört att man kan blöda flera månader i sträck efter insättningen.

Skulle gärna vilja höra lite mer erfarenheter och åsikter angående Mirena innan jag tar mitt slutgiltiga beslut angående att prova eller ej.

Jag har Ehlers Danlos så egentligen är det inte bra att jag tar Cerazette, Mirena skulle vara skonsammare för lederna (har förvisso inga problem utav Cerazette utan var lika överrörlig innan) men just tanken på att ha något inne i livmodern skrämmer mig en hel del!

OM jag nu bestämmer mig för att prova Mirena, kan man då kräva att få vara sövd vid insättningen? Har nog med värk och smärtor i mitt liv utan att få en spiral insatt i medvetet tillstånd dessutom…

Skulle helst av allt bara bli av med eländet en gång för alla, men är "bara" 27 så det går läkarna inte med på…

Som sagt, hör gärna lite mer åsikter och erfarenheter angående Mirena eller ej.

Jennie

pavor-nocturnus
0

Jag har mirena och dessutom väldigt liten livmoder, på pricken 5.1 cm, 5 cm är minimigränsen. Jag tyckte det gjorde jätteont att sätta in den och svimmade av flera gånger. Hade ont någon vecka efteråt och fått värre ägglossnings- och menssmärtor, sant molande värk nedför låret vid de tidpunkterna. Kan också sägas att jag inte fött barn innan. (sorry, är inte meningen att skrämma dig, men så var det för mig)

I övrigt känner jag inte av den, men har funderat på att ta ut den flera gånger, men är rätt skraj för det, som kanske förstås.

Jag bytte, som du, från cerazette men för mig var det framförallt pga humörsvängningar - men det kommer jag nog ha oavsett vilket hormonpreparat jag använder, ligger i släkten.

När det gäller sterilisering som jag antar att du syftar på i slutet på inlägget så finns det ingenting som säger för läkare att de ska tjafsa om det efter man fyllt 25, men det är som alla andra grejer som har med läkare att göra, man får stå på sig och tjata tills de ger sig.