Mens problem?
Fick min första mens som 11-åring och har varit överviktig i hela mitt liv och för 3 år sedan när jag var 14 började jag träna och har gått ner 30 kg och väger nu ca 70 kg. Har haft regelbunden ända sedan första gången och nu är den borta sedan 2 år. Har varit på undersökningar hos diverse läkare som säger att de gånger jag blöder (3 gånger om året max, otroligt kraftiga och smärtsamma) har varit skenblödningar som innebär att det är slemhinna som byggs upp och blöder, detta gör ju att det inte är regelbundet eller någon riktig mens. Har fått väldigt flummiga svar om jag kan få barn som "det ska du inte oroa dig om" och "man vet aldrig vad som händer". Finns möjligheten att jag bantat bort min möjlighet att få barn?
Det låter inte rimligt att man kan träna bort den möjligheten. Jag skulle nog vänta och se då den dagen då jag verkligen ville skaffa barn kom! Lite dåligt svar av mig då jag inte har minsta erfarenhet eller kunskap om detta :/ Men jag hoppas att det löser sig iallafall! MVH PuffBuck
Dom menade att jag hade rubbat min pubertet så pass att min hormonutveckling eller vad det nu är vart störd.
Det finns anorektiker som förstörd sin hormonbalans såpass att de inte kan få barn, men då handlar det om extremt låga vikter. 70 kilon låter ju både normalt och hälsosamt. Tror snarare det då handlar om att det kan ta några år för kroppen att hitta en ny balans.
Skulle det mot förmodan vara problem med ägglossning om x antal år när du kanske vill bli gravid, då finns ju hormonbehandling man kan sätta in, så jag tror du ska lita på läkarna som säger att det inte finns anledning till oro nu.
#3 Ah okej bra att veta att det alternativet finns, skulle inte ha något emot att adoptera med skulle gärna vilja vara med om att vara gravid i framtiden. :)
Det låter som att det kommer att bli problemfritt, iallafall! Lycka till! :D