renovering av hus
Hej, tänkte bara kolla hur mycket ni tror det kostar att renovera detta huset: http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-hagfors-kommun-emtbjork-78-4294718
Vi ska inte köpa det, men vi är väldigt sugna och jag har länge haft renovering i huvudet. Alltså att vi ska renovera någongång ett hus vi köpt. Men detta huset fastnade vi verkligen för.
Om man får hjälp av folk så mycket som de går, med saker som inte är så svåra. Vad tror ni då?
Alltså jag är ju verkligen ingen expert, men kanske två miljoner. Huset verkar ju behöva en fullständig renovering, inklusive byte av fasad, nya fönster, isolering, grund. Sedan har ju huset inget vatten eller avlopp. Jag tvivlar på att det finns el, så två miljoner är nog lågt räknat. Huset kan bli fint, men jag tror inte heller att man kan klara av allt det jobbet utan hjälp.
Frågan är bara, skadedjur, fukt, mögelskador, röta? Huset har definitivt potential att bli något riktigt fint. Men skulle nog räkna med 2,5 mille. Och då har ni troligtvis snålat med inrednign till badrum och köpt billigt kakel. Ett billigt badrum går på 200.000 att renovera om nu allt ska bytas vilket det troligtvis ska. Sen vet vi inte hur underlaget ser ut, golvet kanske måste brytas upp och läggas om. Vad är det förresten för grund till huset? Är det krypgrund som inte har en avfuktare skulle jag tippa på att det är rötskadat golv, är det källare som är själv ventilerad så kan det vara ganska bra beroende på när det blivit dränerat senast, men har det aldrig blivit gjort så nja… hmmm…
Gillar man läget kan man ju alltid köpa huset, jämna det med marken och bygga ett nytt hus som kostar runt 1,5 miljoner sprillans nytt istället så har man nog kommit billigare undan. För tomten är ju fin och lagom stor.
Gud vad billigt, men jätte härlig tomt och bra storlek på huset! Skulle också säga någon miljon, beror ju helt på vad som måste göras. Som #2 nämner kanske det finns fuktskador och liknande, så man måste ju verkligen kolla upp sånt först - annars kan det bli riktigt dyrt!
Är huset inte skadat så ser det ju ut som man kan tjäna på att renovera det, beroende på läget såklart. :)
Tycker det ser ut som ett friskt gammalt hus där ni får mycket timmerstomme för pengarna.
Fördelen med att det är så utplockat är att det inte finns så stor risk för dolda överraskningar.
Vad det kostar beror helt på vilken standard som är erat slutmål! Det verkar inte finnas isolering i taket och inga golv på nedervåningen. Är skorstenen godkänd av sotaren? eller är även den ett renoveringsprojekt?
En sak att tänka på är läget. Hus i Hagfors- vill ni bo där? har ni möljlighet till jobb i närheten? (ni kanske redan bor i närheten?) annars är ju Hagfors ett ställe där folk tyvärr flyttar ifrån och där huspriserna är låga och om ni renoverar och i framtiden av någon anledning vill sälja kommer ni troligen gå back - inte kunna få igen pengarna ni lagt. Men ska ni bo där för alltid spelar det ju ingen roll om ni inte kan få igen pengarna vid en försäljning.
Jag och min man har renoverat ett hus av ungefär samma storlek (aningen större) i södra Värmland (1,5 mil från Säffle) som jag köpte år 2000 för 400 000. Utifrån det jag kan se på bilderna (har ju inte sett "ditt" hus i verkligheten) så är det några saker som är bättre i ditt hus, några saker var bättre i mitt hus.
Vi har gjort nästan allt jobb själv (även el, vvs, panna, skorsten mm) Det enda vi hyrt arbetskraft till är svåra plåtslagerigrejer i ränndalar. Det innebär att renoveringskostnaderna stort sett enbart är materialkostnader. Vi har även använt ganska mycket återvunnet material. T.ex. fick vi tag i element för vattenburen värme från rivningshus i filipstad för totalt 1000 kr (till hela vårat hus på 340 kvadrat). Accumulatortank byggde min man av en stor (1 kubikmetersd) tank som en kompis hade stående på sin gård, som vi fick köpa för 1000 kr och sen isolerade. Vårat hus är nu uppe i att ha kostat 1,100 000 ca. Så omkring 700 000 har renoveringen kostat hidtills kan man säga. Och så har det tagit sjujäkla mycket tid under 10 års tid (och kraft och ork och armmuskler
). Jag ville göra det, så det var rätt att göra det. Jag skulle inte göra det en gång till!
Oj va dyrt det blev helt plötsligt, trodde inte det skulle gå på så mycket. Då är det inte värt de tycker jag :P
Jag och sambon har nu istället siktat in oss på att börja nytt liv i Skåne, dels för att han har kontakter där och dels för att jag är så kräsen på hur hus ska se ut, och i Skåne finns dessa vackra hus med träbjälkar i taket etc. Och dels även att länet är vackert och man slipper tvinga sig in i värmlands alla "dräggställen" det har säkert Skåne också, men inget jag känner till iaf:P
#4 Va kul, kan du inte lägga in en före och efter bild om du har någon?
Jag tycker sånt är så kul när folk renoverar, älskar sånna program på tvn, så skulle gärna vilja se ditt hus :)
#5 Inget agg mot Värmland nu va 
Nej, men köp ett hus vi verkligen känner er 100 med, och orkar man inte renovera för en massa (såklart massa jobb också) så hade jag nog inte satsat på ett renoveringsobjekt. Har själv bott i ett sådant, usch säger jag bara. 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Har ni bott i hus innan? Själva, utan era föräldjrar alltså? För annars är det himla bra att börja med att hyra ett hus för att se om man gillar det. Det blir en extremt stor skillnad i mängden jobb som ska göras varje dag jämfört med i lägenhet. ( Iaf om man inte har ekonomi att låta hantevrkare göra allt åt en) Jag har bekanta som köpte hus direkt och nu ångrar sig och det är inte kul för dem.