Gluten?
Har en fråga här och hoppas någon skulle kunna svara :) Efter jag ätit mår jag extremt illa! Det kommer ca 1 timma efteråt och värst är det med det första jag äter på morgonen. Innan har jag alltid kunnat vänta en stund på morgonen och sedan äta något men nu mår jag extremt illa i vilket fall ändå och vad jag än äter! Kan inte äta vanligt lösgodis heller, efter 2-3 bitar känns det som jag ätit en hel pizza och det håller i sig i flera timmar. Åt en slätbulle förut och låg i sängen och nästan spydde för jag mådde så illa! Har problem med att gå upp i vikt (är 172 och väger 51kg) och mår psykiskt dåligt över det, hade velat gå upp 10kg.. Kan detta vara att jag är känslig mot gluten, någon som vet? Tack på förhand.
När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.
Kan inte svara på om det skulle vara gluten, du behöver nog gå till läkaren och få det kollat.
Men jag vill ställa en fråga till dig, hur många ggr om dagen äter du? Hoppas du inte tar illa upp jag frågar.
Jag har oxå problem med vikten, jag är 170 lång och väger 53kg. Ibland e jag så hungrig så jag skulle kunna äta hur mkt som helst men blir mätt på väldigt lite och blir illamående. Jag har ingen gluten, jag tror problemet ligger i att magsäcken är liten, iallafall för min del.
Hade samma problem i tonåren med alla hormonerna… Är 177 (då var jag kanske 174-175) och vägde då 56-58kg, dock släpte det när kroppen slutade hormona och jag mådde bättre psykiskt…
Men mitt enda tips är att försöka hitta något som går att äta, och lev på det O.O Du kan även försöka träffa en läkare och se så du inte har någon allergi. Eller gå till apoteket, vissa har olika allergitester så hör där :)
#1 Jag äter frukost, lunch, middag sen äter jag alltid kvällsmat och tar någon frukt emellan då och då. Måste ju få i mig något trots att jag mår illa. Tar ej illa vid mig heller. #2 Kan det vara hormoner också? Jag vet att jag blivit känslig för banan från ingenstans! Sticker i hela gommen när jag äter det och det är det enda som jag vet jag inte "tål" Nötter går hur bra som helst att äta utan illamående men det är ju inget jag kan leva på. Vill samtidigt inte heller få näringsvärdet, vill hitta en kost som passar men frågan är hur man ska hitta en..
När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.
#3 För mig var den hormoner och stress, så fort jag blir stressad tappar jag aptiten och hormonerna orsakade illamåendet.
Du kanske kan träffa en dietist? Menade inte bokstavligen att du BARA ska äta nötter, men att du ska proppa i dig så mycket du bara kan :P Bättre med en ensidig kost än ingen alls tills du fått reda på varför du har svårt att äta.
Var dock berädd på många "har du anorexi?"-frågor om du träffar läkare, dietist eller liknande -_-'' Är mångas första lösning…
Det låter lite som mig. Jag började må illa efter varje måltid och kunde efter ett halvår koppla det till vete. Mår du även illa om du äter mat utan vete/gluten? Det bästa hade nog varit om du tog dig till en läkare för att försöka få svar där.
Tänk på att även godis ofta innehåller vete, kan vara därför du reagerar på det. Är det veteallergi så brukar man ofta känna en stor skillnad om man bara utesluter vete några dagar. Jag mådde hur bra som helst efter 3 dagar när jag slutade med vete. Är det glutenintolerans så tar det längre tid för kroppen att återhämta sig.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Ingen i hela världen skulle äta vete i någon form överhuvudtaget. Vete förvandlas till socker i kroppen såkallat glukos ökar blodsocker nivån till taket som sjunker lika fort och du blir trött och jäst. Anledningen till detta är att vetet idag är så genmanipulerad att man inte ens kan kalla det naturlig föda även fast den är ny skördad. Genmanipulerad pga att folk började äta det i större utsträckning än tidigare vilket innebar att fler skördar behövdes för att maten i räckte till.
Sluta ät vete och öka på fettet i maten, använd fullfeta produkter som håller dig mätt länge och som smakar bra. Menar inte att du ska äta 50gram smör till frukost. Men prova att äta bröd gjort på mindre vete som typ low carb bröd från www.carbzone.se använda bregott till mackan och prova att äta två eller tre skivor extra ost på mackan. Ha en skvätt grädde 40% i maten, då kommer du långsamt öka i vikt samtidigt som du håller dig mätt länge.