Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 5861 ggr
[NinaCrown]
2012-11-29 01:23
0

Biverkningar

Hur mycket ska man egentligen acceptera av ens p-piller? I biverkningar då, menar jag. Är nästan klar med min första karta och har strukit under alla biverkningarna jag har i bipaksedeln och det känns nästan löjligt O.O Eller är det för att det är just första kartan? Blir det kanske bättre på nästa?

En "liten" lista på mina biverkningar so far:

Nedstämdhet
Humörförändringar
Illamående
Värmevallningar
Större bröst
Irritabilitet
Minskad aptit

Samt några saker som jag inte vet om det beror på pillrena, eller om kroppen är i en sådan fas då den blir så ibland. Tex att jag får fetare hy, trötthet, har minskad sexlust och annat myspys. Känner mig ju inte som världens vackraste, gladaste och trevligaste människa nu vilket kan förklara sexlusten tex -_-'' Men ändå, känns som så otroligt mycket! Ska tillbaka till barnmorskan om två månader när mina kartor är slut… Men just nu känner jag att nej, det här är inte roligt.

Kan som lite bakrundsfakta säga att jag tar zoely, de kanske är piller som är såhär trevliga i början?

Falurven
2012-11-29 02:38
0

Minns att första månaden med neovletta var den värsta. Det KAN vara så att det blir bättre om du härdar ut ett tag till.

Mvh Nathalie

[Tilde]
2012-11-29 09:57
0

Jag får inga biverkningar av mina piller (Cerazette), förutom att jag slipper mensen. :) Fast första månaden fick jag nog extra mycket mens och min hemska mensvärk! Snacka om att jag blev lycklig när mensen försvann helt sen! Tungan ute

Men som sagt så är första månaden värst, för då ska ju kroppen ställa om sig med alla hormoner och så. Bara att uthärda :) Är det fortfarande inte bra efter några veckor så kanske du borde testa ett annat piller.

ettlitetalias
2012-11-29 17:27
0

Blir det värre så sluta!

Jag säger det här i alla trådar om p-piller och biverkningar och känner mig tjatig, men det är viktigt att ta upp tycker jag:
Bara för att p-piller är det alla barnmorskor skriver ut, och propsar på att alla ska använda betyder det inte att det är varken det bästa eller enda alternativet.
Jag har käkat alla piller på jorden i 6 år tror jag och jag har aldrig mått bra på dem.
För mig så blev allt bara värre och värre, och slutade med depression, självmordstankar (och försök), panikattacker, enorma humörsvängningar och så grava aggressiva utbrott till följd av hormonrusningar att jag t.o.m. slog min pojkvän och fick black outs.

Nu är det nog ovanligt att det går så illa, men vad jag vill säga är att hålla koll på hur man mår. Det är lätt att vifta bort som stress, tonårshormoner och pojkvännen, men alla negativa biverkningar ska tas på allvar. Kom ihåg att det är ditt liv det handlar om, och du vill väl må bra?

Agda
2012-11-30 08:38
0

Kan ju ta ett tag innan kroppen vänjer sig. Första sorten jag hade tror jag det tog iallafall 3 månader innan biverkningarna lugnade sig. Sedan bytte jag sort efter att ha tagit den första i 5 månader, där kan jag inte minnas att jag hade så mycket biverkningar. Dock känner jag av lite saker då och då fortfarande, men jag har andra problem som jag tror spelar in.

Om jag var dig skulle jag försökt testa i två månader till just för att det kan "lugna ner sig", men skulle det bli för jobbigt så tycker jag du ska kontakta din barnmorska och be att få byta.

Emelie-E
2012-11-30 09:20
0

Man brukar säga att man ska äta pillren i minst tre månader innan man kan veta om dem funkar för en eller inte. Men sen kan man ju få såna hemska biverkningar att man verkligen inte står ut. Men ge inte upp för tidigt, det kan bli likadant med nästa piller också.

Fridaaaa
2012-11-30 16:43
0

Enda biverkningar jag har är:
humöret
Ökat sötsugen = ökat vikt
Mindre sexlust

Men inget som stör mig, mer än sötsuget, men tja inte mycket jag kan göra åt det :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[NinaCrown]
2012-11-30 18:13
0

Tack för alla svar!

Detta är inte första gången jag testar p-piller, och är läskigt nog den jag reagerat minst på än så länge förutom p-ring som tyvärr inte funkade i längden pga att den skav :/

Men får väll försöka dra mig igenom två månader till och se hur det går. Tyvärr är jag själv dålig på att märka när det börjar gå för långt neråt, och från och med nästa vecka så kommer jag bo själv >.< Men får väll tjata på folk om att de måste komma och hälsa på och se efter hur jag mår…