Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 3464 ggr
denize
0

BEHÖVER HJÄLP!

Kan ni vara snälla och hjälpa mig med den hära frågan, den ska in imorn och jag hittar typ inget om det på internet.

Resonera kring följande uppgift:

Hur skulle det svenska samhället påverkas om vi hade fler hinduer i Sverige?

Tacksam för svar och hjälp :)

Gronstedt
4

Du får nog resonera själv, det är ju det övningen går ut på. Du lär dig inget på att skriva av andras resonemang. Läs på vad som är speciellt för hur hinduer lever och fundera över hur det kontrasterar mot det som anses vara konventionellt svenskt sätt att leva.

Lycka till!

Afturelding
3

Samället lär påverkas på samma sätt som om det fanns fler muslimer, wiccaner, judar, ja, alla olika religionsutövare. Inte alls. Alla har rätt att få utöva sin religion i sverige, med allt vad det innebär så länge det inte bryter mot svensk lag, och bara för att någon grupp blir större så betyder inte det att det gör någon nämnvärd skillnad på samhället.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

gulzebra
3

#2: Klart samhället påverkas av att någon grupp blir stor. Det är ju vi som bor i ett samhälle som ÄR samhället. Däremot beror det ju så mycket på hur många som är fler, utgångsläget, motståndet, osv osv osv.

Ta som exempel USA. Nog sjutton är det annorlunda nu mot hur det var när det beboddes av indianer. Eller ta Israel/Palestina-konflikten. Eller ponera att en massa ateister flyttat till USA och utnumrerat de kristna… Eller för all del Sverige vars invandring bland annat påverkat matkulturen bara för att ta ett exempel. Heja fredagsmys med tacos eller pizza!

Hinduer tänker jag däremot inte gå in på, TS kan gott göra sin läxa själv :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Afturelding
0

#3 Ja, det är klart, men nu stod det inget om hur stor gruppen skulle bli. Jag menar väll mest att sverige är ett så sekulariserat land att vi snarare påverkas av andra samhällsidéer än religiös tro. Vi accepterar andras tro i så pass stor grad att de inte behöver ändra vårat samhälle för att känna sig acceperade. Nyinflyttade vill helst bli en del av det samhälle som redan finns, så länge de kan leva efter sina priciper, och ökar gruppen på grund av konvertion så är de ju redan med i vårat samhälle, så att säga.

Men nu ska jag inte säga för mycket, för som sagt ska TS lära sig något också. Kan ju dock vara bra att ha något att börja med tänkte jag :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

gulzebra
0

#4: Precis, 10 pers extra skulle ju inte göra någon skillnad alls… Medan ett antal miljoner skulle kunna göra stor skillnad.

Fast många samhällsidéer kommer ju i grunden från religioner ;) Men nu klyver jag hår här antar jag :P

TS, som nån skrev högre upp så plugga hinduism helt enkelt och utgå från det. Själv hade jag kunnat döda för en sån där uppgift, älskar uppgifter där man får sitta och resonera fram och tillbaka och verkligen får använda hjärnan på egen hand istället för att googla sig fram till ett svar - de roligaste uppgifterna imo är de där inget solklart svar finns! :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Gronstedt
0

#5: OT, men står "imo" för In My Opinion?

gulzebra
0

#6: Jajemen :)

Gronstedt
2

Se där, nu fick i alla fall jag lite bildning Flört.

gulzebra
0

Man lär sig nåt nytt varje dag! Skrattande

[WickedAlly]
0

Låna eller köp Det mångreligiösa Sverige, den förklarar bra hur det svenska samhället påverkas av religion och livsskådningar och även hur läget idag ser ut.

Edit: Såg nu att du ska lämna in i morgon, så det var ju inte mycket till hjälp. Bra bok dock :)

[NinaCrown]
0

Ack om jag kunde fått sådana uppgifter när jag gick i skolan O.O Men nej, vi skulle bara gnata årtal och gamla gubbars namn i religion och samhällskunskap -_-''