Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 5644 ggr
Afturelding
1

Hur träffar man nya vänner?

Jo, jag har insett att jag bara sitter här hemma och att den enda jag träffar är min sambo. Ibland går vi över till hans vänner och spelar brädspel eller dylikt, men jag vill ha riktiga vänner. Sen jag flyttade hemifrån i mitten av augusti har jag tappat nästan alla mina vänner. En del har fått jobb som kräver mycket, andra har fått barn. Och alla andra har bara glidit undan.

Jag har aldrig haft många vänner och har väll rätt svårt för att skaffa nya på grund av min psykiska (o)hälsa. Det har dock aldrig varit något direkt problem när jag haft hela min släkt på gångavstånd, men nu är det 21 mil dit. Jag tenderar att isolera mig, men jag jobbar på det. Jag vet inte heller hur man är social med folk man inte känner, men jag försöker lära mig.

Hur träffar man nya vänner när man börjar närma sig 20, knappt har några kontakter i staden där man bor eller varken jobbar eller går i skolan?

Internet är ju bra, men jag vill gärna träffa någon på riktigt, någon som bor relativt nära som man kan gå över och ta en fika hos. Jag saknar att ha någon att prata om allt med, och speciellt en kvinna i min ålder. Jag känner mig så ensam.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Katthemsmatten
0

Har du några fritidsintressen som du skulle kunna utöva med andra? Det är ju lättare att prata med folk om man har någonting gemensamt att prata kring. Du är så ung att det inte borde vara så väldigt stora problem att skaffa vänner.

Du skriver att du har psykisk ohälsa. Utan att veta hur den yttrar sig undrar jag om det är så uppenbart att du skrämmer iväg folk. Annars kan du väl helt enkelt låta bli att prata om det så märker säkert andra inte så mycket av det.

Fundera på vad du gillar att göra och så hitta någonstans där du kan göra det. Det sämsta man kan göra är att hänga upp hela sitt liv på sambon och hans vänner. Man behöver egna för att kunna utvecklas och för att ha något att prata med sambon om utöver det man upplever gemensamt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[JeanetteK]
1

Förstår precis hur du menar. Jag flyttade från Stockholm ner till Skåne förra sommaren. Det är jättesvårt att kliva in i nya sammanhang helt själv. Min man jobbar här och har arbetskamrater och sonen går i skolan och har kompisar där. Själv jobbar jag hemma och då är det svårare. Jag tog mig i kragen och började träna, då lärde jag känna några stycken. Sen brukar jag hjälpa till på ett café som kyrkan har. Det har visat sig vara ett jättebra sätt att lära känna människor. Man behöver inte vara kyrklig alls för att hjälpa till, det är mer som en samhällstjänst. Kolla om det finns något motsvarande. Eller kanske någon annan hjälpverksamhet. Det behövs alltid folk som hjälper till och ställer upp på olika sätt. Då slår man två flugor i en smäll - man hjälper andra och man lär känna folk.

Lycka till. Synd att du inte bor i Skåne, jag skulle gärna bjuda dig på fika! GladMan jag finns på nätet och på telefon om du skulle vilja.

kram

Afturelding
0

#1 Jag har fitidsintressen, men det är inte många i min ålder som utövar dem. Jag tycker om att sy och handarbeta, och läsa historia. Och Harry Potter, och där är jag med på Sveriges största fansida, men ingen verkar bo här i närheten. Det som jag känner gör det svårare för mig är att jag inte dricker, och jag skulle vilja träffa någon här omkring som inte festar så ofta.

Jag vill, precis som du säger, inte hänga upp mitt liv på min sambo och hans lärarvänner.

Tack för svar för övrigt.

#2 Ja, tanken har faktiskt slagit mig. Jag tycker inte om kyrkor, de gör mig illa till mods (troligen för att de enda gånger jag varit i kyrkor så har det varit begravning), men något ska det väll finnas här omkring :)

/Rebecca

Katthemsmatten
0

Du fick några, tycker jag, bra tips av #2. Förstår att du inte vill hänga med folk som dricker men OM du skulle gå på krogen, beställ alkoholfria drinkar. Ingen kan se skillnad på Virgin mojito och en som innehåller alkohol (bara som ett exempel). Ett bra sätt att slippa förklara varför man inte vill dricka. Av någon anledning är det väldigt provocerande att vara nykter…..

Finns det någon förening som behöver volontärer där du bor? Där brukar åldrarna oftast vara blandade. Harry Potter borde det ju finnas många unga som gillar. Du kanske skulle försöka starta en liten Harry Potter cirkel IRL på din nya hemort?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Exxozzie
1

Jag har sett på Relationer iFokus att de har en kontakt-tråd för att träffa nya människor i närheten där man bor. Det kanske kan vara värt att titta igenom den också? :)

älvses
0

Vart bor du någonstans, vi hade ju kunnat prata historia i flera timmar och dricka kaffe/te!  Glad

När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.

Afturelding
0

#6 Åh! Jag gillar både kaffe och te och bor i Gävle :) Jag är även grym på att baka.

/Rebecca

älvses
0

#7 Varför bor du inte i Götwborg för?! Haha! Komiskt… Gjorde nyss en morotskaka! Men hmm, just det med att skaffa vänner, jag tycker själv det är jätte svårt och har också, som du, flyttat ifrån mina vänner och många har helt andra intressen nu eller så har vi bara glidit isär. Men jag vet inte riktigt, det är jätte svårt… Det finns ju en app till smartphones (om du har det) som heter Badoo. (Tror jag!!) och där kan man träffa tjejer och killar i alla åldrar och det är inte alls så mycket "dejtning" Den räknar folk som är i närheten utav dig, tjejer som killar och så kan man chatta med dem! Även skriva intressen osv… Testa! Hade jag bott nära dig så hade jag väldigt gärna vela träffa dig. Hoppas innerligt att du hittar någon.. Ingen ska behöva känna sig ensam, tusen kramar!

När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.