Steriliseringsfunderingar!
Jag har börjat fundera på att sterilisera mig. Har hormonspiral idag sen ca två år tillbaka men tycker det känns onödigt att tillföra hormoner till kroppen när jag ändå inte kommer att skaffa några barn. Tänker som så att det är bättre att i stället förhindra graviditet genom sterilisering.
Så jag undrar om någon av er här är steriliserad och har lust att dela med sig av erfarenheter kring detta?
/Christina
Jag steriliserade mig i samband med en abort. Jag blev gravid trots att jag åt p-piller, och vi har aldrig velat ha barn. Snart fyller jag 36 så det kändes bekvämt att göra det samtidigt som aborten. Jag mådde bra efter. Blödde en massa, men det var nog pga aborten.
Tack för svar, intressant att höra. Var det lokalbedövning eller narkos?
/Christina
Det skulle inte behövas narkos sa dom men jag bad att få det så jag fick det
# Ok:)
/Christina
Steriliserade mig då jag var 40. Hade 3 barn och kände att jag ALLDRIG skulle orka ta hand om fler barn samtidigt som jag alltid blivit gravid jättelätt och inte mådde bra av hormonella p-medel.
Det var narkos och titthålsvarianten där kirurgen brände ihop äggledarna.
Själva operationen gick jättesmidigt. magen kändes jobbig några dagar eftersom de blåser in luft i buken och man kände sig typ uppsvälld 2-3 dagar efter op. Ärren var så små att de är nästan omöjliga att se nu några år efter, två av dom ser jag inte alls, det 3 ser jag eftersom jag vet vart det är och tittar noga.
Men en riktigt ordentlig biverkning har jag fått! som jag inte var riktigt förberett på fast jag noggrant läste och lyssnade på all information jag kunde innan op. Min mensvärk har blivit mycketmycket värre. Eller snarare så var det så att min menvärk har varit nästan obefintlig från jag fick mensen vid 14 och fram till sterilisationen. Säg att jag under alla år tillsammans ätit 5-10 alvedon för mensvärk. Nu är det nånting helt annat! Dom flesta månaderna "överlevar" jag på Ipren 400 var 6 timme dygnet om i ca 4 dygn. Två gångar har jag varit på akuten med värk som var så jag höll på att svimma trots Tabletterna.
Bortsett från och trots mensvärken så är jag nöjd. Hellra ha pissont i 4 dygn och må bra resten av månaden än må pyton hela tiden som jag gjorde med hormonella medel eller vara så orolig för att bli gravid att jag knappt vågade ha sex som det var annars.
#5 Vad tråkigt med din mensvärk som blivit värre. Jag märker inte alls av någon skillnad där. Och jag har heller aldrig behövt ta smärtstillande för det varken före steriliseringen eller nu
#6 Ja, lite jobbigt. Samtigigt så tror jag inte det kan vara jättevanligt med så stor förändring, för då borde det ingå i informationen. Det enda som står i nån borschyr är "En del kan uppleva att de får mer ont vid mens". men det lät ju rätt lindrigt för en som alldrig haft mensvärksproblem förrut och var inget som oroade mig alls.
Skönt för dig att du inte märkt nånting sånt!
Gynekologen jag pratade med då jag diskuterade olika preventivsätt sa till mig att han upplevt att många kvinnor kan få blödningsproblem efter steriliseringar. Men gissar att han mest möter de kvinnor som fått problem för de som inte har problem springer ju inte till gynekolog i onödan
Jasså kan mensvärken bli så mycket värre efter sterilisering. Det visste jag inte. Jag har verkligen funderingar på att sterilisera mig, men nu blir jag tveksam. Har redan ganska rejäl mensvärk och blir det värre blir det jobbigt. Jag vill inte gå på starka smärtstillande varje månad..