Bra preventivmedel?
Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Jag har sökt och läst flera trådar, men hittar inget som kan hjälpa mig, så gör en egen tråd i hopp om att någon kan hjälpa mig. Jag vet att det är väldigt individuellt med preventivmedel, så de biverkningar jag beskriver nu - behöver inte hända er.
Idag är jag 20 år.
Vid 15 års ålder så besökte jag ungdomsmottagningen för att få skydd mot graviditet, t.ex den vanligaste i den åldern: P-piller. De frågade om hjärtfel och jag sa kort och snabbt att min far har precis fått hjärtinfarkt. Då vägrade dom ge mig p-piller och sa att det ENDA jag fick använda var p-stav. Jag hade den i 3 år. Jag var en mardröm, mitt humör var helt obeskrivligt. Jag var alltid arg, negativ, ville skada mig själv och allmänt känslig, kunde börja gråta om inte rätt tröja var tvättad.. Men jag trodde (såsom alla andra?) att det var bara puberteten som spökade, att detta var ett normalt beteende som ungdom. När 3 år hade gått, så var det dags att byta. Jag satte då in en ny p-stav och bara efter 2 månader så gick jag tillbaka och sa; "Ni får dra ut den. För jag står inte ut med mig själv, snart tar jag livet av mig." Då gjorde dom som jag sa och sa sedan "Du har väl hört talas om spiral?". Då kände jag mig lurad, gått runt med p-staven i 3 år och mått dåligt för att dem hela tiden antydde att jag fick bara välja mellan kondom och p-stav.
Som 18 åring valde jag kopparspiral som de förslog, då jag ville undvika hormoner så mycket som möjligt. Det funkade psykiskt sätt väldigt bra. Men efter ett halvår så började det göra ont vid samlag och kraftiga smärtor långt efteråt. Det slutade med ett besök hos akuten då jag blödde konstant och vid ultraljudet såg Gynekologen att kopparspiralen hamnat snett och den skulle ut genast. (Han blev väldigt arg på ungdomsmottagningen, eftersom spiraler ska helst sättas in efter man fött barn, huruvida det stämmer är jag osäker på). Då blev det besök på sjukhuset istället för ungdomsmottagningen och där minsann, där fick jag äta p-piller! För enligt dom så funkade det tydligen utmärkt. Återigen..Lurad av ungdomsmottagningen?
I alla fall, fick börja käka Cerazette, fick acnebesvär från nacke ner till svank. Kände mig trött hela tiden, förlorade mycket vänskap då jag inte tyckte att någonting var värt i livet. Det slutade med att jag gick ner på halvtid på jobbet. Bytte efter 4 mån till MINI-PE. Märkte stor skillnad på humöret! Jag kunde le igen. Men nu gick humöret istället upp och ner. Ena sekunden kunde jag skratta och andra sekunden ville jag bara be alla att dra åt helv___e.
Året är 2012, jag är 19, ska fylla 20. De har lanserats ett nytt p-piller. Det tyckte min läkare att jag skulle prova. Har käkat dom i 5 månader nu och all acne försvann. Så självförtroende har bättrats, men jag känner konstant hunger. Brukar vanligtvis sällan vara hungrig. Men så fort jag ätit upp så kan det gå 5 minuter och så är jag hungrig igen. Håller på att bli tokig. Jag känner mig nedstämt på ett helt annat sätt. Som att det är lättare att dölja det mer nu än förr, men det sitter ändå där och gnager trots att jag försöker göra saker som brukar vanligtvis göra mig lycklig. Man vill göra saker, men hela sinnet och kroppen säger ifrån. Jag har 0 sexlust! Blir nästan äcklad snarare. Jag känner mig värdelös och kan ibland komma på mig själv säga "Jag kan inte" trots att jag vet att jag kan.
Jag vill hitta något som funkar för mig. Men innebär det att jag måste gå igenom varje p-piller som finns? För p-stav, p-spruta, p-ring, kondom, spiral är inget alternativ.
Tack till er som orkat läsa. Mvh
Jag har ätit Yasminelle - dessa har väldigt låga doser av hormoner, vilket du nog är känslig mot. Yasmin har lite mer östrogen och dessa har jag ätit i ca två år utan problem. Jag började min "p-piller-karriär" med Neovletta som jag bara tog nån vecka då jag ändå bara kräktes av dem. Så Yasmin eller Yasminelle kanske kan vara värt att testa? Olika piller är uppbyggda på olika sätt så det kan visst finnas något som passar dig.
Har du testat om du dessutom har någon form av vitaminbrist som gör dig trött och deppad?
Okej! Jag hörde av en vän att Yasmin ska fungera bra, då hon reagerar som mig. Men när jag föreslog dom för barnmorskan på sjukhuset sa hon att MINI-PE var tusen gånger bättre. Så när dom inte var någe bra så tordes jag inte prova Yasmin eftersom hon ansåg att de var inge bra för mig. Vet inte dock varför.
Ja, faktiskt. Jag har nog gett sammanlagt 14 st blodprovsburkar det senaste halvåret då jag tyckt att det måste vara något som saknas i min kropp pga tröttheten. Men inget svar. Min psykoterapeut säger att det beror på utbrändhet om det inte är p-pillrerna. Men vem vet? Jag funderar därför idag att sluta med p-piller helt och köra på kondom för att se om det blir någon skillnad. Men får ingen bra magkänsla av det.
Låter otroligt jobbigt. De här gångerna är jag glad att jag och killen min endast använder kondom.
Vi har varit tillsammans i 9 år och vi har haft sex i 6 år och kondom har alltid fungerat för oss. Så länge man använder dem på rätt sätt så. Men jag vet att just ingen vill använda sig av det för många tycker det är jobbigt och att de inte känner något osv. Själv tycker jag att det går utan några problem med att använda bara kondom.

Grejen är att alla hormonpreventivmedel är dåliga om du har hjärtsjukdom i släkten. Att inte ge dig p-piller utan p-stav är ju rent bullshit, det är exakt lika farligt! Samma med hormonspiral, p-ring osv.
Det du kan prova är olika sorters minipiller, där har du inte samma ökade risk för blodproppar osv eftersom de bara innehåller gestagen(gulkroppshormon) och inte östrogen.
Men vad som funkar för dig är individuellt, finns inget preventivmedel som alla tål och alla reagerar olika på dem.
Akne och att man blir deprimerad och tappar sexlusten är tyvärr rätt vanligt oavsett vilken du väljer..
Det du kan använda dig av är pessar, kondom, säkra perioder, p-dator och kopparspiral. De innehåller inga hormoner alls.
Qui dormit, non peccat
Tack för ditt svar! Jag har tänkt prova med kondom. Men så fort man ringer sjukrådgivning eller frågar läkare, så är det som att kondom inte är ett alternativ. Den ska bara vara där för sjukdomars skull och inget annat. 9 år är bra jobbat! Jag längtar tills jag också kan säga så 
#5 Tja, om din kropp inte klara av att få i sig en massa extra hormoner så skulle jag i alla fall varmt rekommendera kondomer. Så får vi hoppas att du inte är allergisk mot gummit. :)
Den är inte endast till för att skydda sig själv från sjukdomar utan även att skydda sig själv från att bli gravid, så två flugor i en smäll eller vad säger de? Men läkare brukar väl rekommendera annat eftersom de anser att det är tryggare med andra preventivmedel. Som sagt, om man kan använda kondomen på rätt sätt så är risken minimal. Vi har åtminstone lyckats så här länge utan jag har blivit gravid så jag antar att vi gör något rätt.:)

Känner flera som trots låååånga förhållanden enbrt använder kondom just för att slippa hormoner. Själv har jag använt pessar och senare avbrutet samlag men då måste jag tilägga att vi inte var rädda om vi skulle råka bli med barn när vi körde med avbrutet.
Klarar inte p-piller mår för dåligt av de och har en livmoder som inte är lämplig för spiral.
Så vid nästa fasta förhållande tänkte jag testa fem cap som är ett cervixpessoar som ska kännas mindre än de gamla + fam cap ska man tydligen kunna ha inne i stort sett hela tiden och bara ta ut och tvätta var 48:e timme. Är kanske något dyrt men man slipper ju må dåligt av pillrena.
det finns kondomer gjorda i plast istället lite dyrare men dom är helt oki och dessutom så slipper man den äckliga gummilukten
8# Femcap ska vara väldigt bra har själv funderat på det men inte kommit till skott googlar man så finns det massor med bra information
sen är det så att det är inte alla kvinnor som klarar av att äta hormonella preventivmedel då man får svåra biverkningar
själv klarar jag inte av hormonella preventivmedel och när jag har förhållande så har vi använt kondom säkra perioder och så vidare och det har funkat helt oki
Blir ledsen när jag hör hur tjejer mår dåligt i åratal för att man liksom inbillas att man måste ha nån sorts hormonp-medel. Har själv tuggat mig genom ett antal sorter både ppiller och minipiller och sammanlagt käkat sånt i rätt många år, och när jag tänker tillbaka på alla biverkningar på humör, pigmentfläckar, lust som försvann mm så ser jag att skiten försämrat min livskvalité i åratal!
Om jag vore du så skulle jag säga nej tack till allt hormonellt!
Håller med dig pyromanen och det här med att man är så pigg på att rekommendera de östrogenfria p-pillrena är skrämmande. Finns många som tagit livet av sig eller fått antidepressiva utskrivet när orsaken till allt elände är p-pillrena eftersom depressioner och dyl inte är en helt ovanlig biverkning av gulkroppshormoner.
Jag förstod efter några månader cerazette var orsaken till varför jag alltid var så deppig och ledsen men är ju många som inte förstår vad som är probleme utan fortsätter genomlida eländet i åratalt.
Testat äta primolut-nor mot en cysta men nu såhär 3v in i behandlingen så har jag bestämt mig för att bara äta upp den kartan som är kvar sen struntar jag i det, det är ingen livskvalité sitta och gråta 5-10ggr per dag i perioder som jag gjort. Jag gråter aldrig i normala fall. Gulkroppshormoner kan sänka livskvaliten så fruktansvärt mycket.