Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 6815 ggr
LitenPyssling
0

Korsett?

Jag undrar var det finns att köpa "stadiga" korsetter?
Har beställt en ifrån Bonprix bara för att testa hur deras är, men vill inte ha någon som blir slapp i skenorna efter bara någon användning.
Får mer än gärna vara snörning på framsidan som man knyter ihop allt med!

Kanske ska tillägga direkt att det inte är för att ha något sexigt eller liknande (får gärna va snygg ändå dock!) utan det är för att hjälpa min rygg. Jag har haft rygg och nackproblem under flera års tid och har pratat med läkare och varit till sjukgymnastik men inget hjälper.
Ingen skolios.

Sjukgymnasten rekommenderade korsett av något slag just för att avlasta lite och träna upp. Hon sa att det lika gärna kunde vara en stadigare korsett ifrån HM just för att de stänger runt hela kroppen och ger stadga på så vis.

Någon som vet något bra ställe? Som heller inte är allt för dyrt i och med att jag är arbetslös.
Alla sorter är välkomna.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

leemland
0

Har du testat att googla de? Låter kanske konstigt men jag har hittat några på de sättet :P Kan se om jag har kvar länkarna på min dator senare.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Afturelding
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satsa på en riktig korsett istället, de som finns i vanliga butiker som HM är inte korsetter. De är på sin höjd waspies eller basques, men oftast inte ens det. Jag är korsettmakare, och att sy en basque liknande HM tar kanske tre timmar att göra, medans en bra korsett tar minst tre dagar.

Googla efter stålkorsetter, alla korsetter med plastskenor kommer ge vika och bli missformade. Och eftersom att du inte är ute efter någon reduktion av midjan så tar du helt enkelt den storlek som är densamma som ditt midjemått. Jag bifogar en tabell jag gjort för eget bruk, då korsetter har egna storlekar.

Korsetter ska för övrigt inte tvättas, utan man ska bära ett tunnt lager under dem och sedan låta dem lufta.

http://www.odiumclothing.net/a/TX481.o Här en en väldigt enkel underbust, och de är väldigt trevliga att ha och göra med.

Korsetter är rätt dyra, men det lär hjälpa din rygg. Och du kan ju alltid försöka spara ihop till en, och köra på någon slags basque under tiden. Jag sydde en korsett åt en tjej med ryggproblem en gång. Om du skulle vilja så kan jag sy en åt dig, jag brukar bara ta betalt för material och en liten summa för själva sömnaden =) Jag gör det ju för att det är kul.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

hus-musen
0

Svenska eller engelska sidor?

I sverige har du tex odiumclothing som har bra korsetter men lite dyra. Korsetten.se brukar jag beställa ifrån ibland, snabb leverans och ok pris. Men vill du verkligen ha snygga och billiga korsetter (allt är halva priset jämfört med i sverige för exakt samma korsett) så rekommenderar jag denna sida:
http://www.corsets-uk.com/

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#2 Å du syr? Vart finns du då?

Qui dormit, non peccat

Afturelding
0

#4 I gävle, men korsetter kostar inte så mycket att frakta om det skulle vara så :) Jag gör alltid individuella mönster så oftast behövs inga direkta ändringar, de blir allt som oftast bättre passade än fabrikstiillverkade utefter storlek i vilket fall.

/Rebecca

hus-musen
0

#5 Ah åker förbi gävle lite då och då, så det löser nog sig isåfall. Ska lägga dig på minnet om det går bra :)

Qui dormit, non peccat

Hanna
0

Funkar korsett om man har lätt skolios? Har funderat på korsett då min hållning är skit och min rygg värkt i 7år :/

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Afturelding
0

#6 Absolut, det är ju såklart lättare att arbeta med någon som man kan möta personligen, så slipper man skicka tygprover och allt :)

#7 Det hjälper inte mot själva skoliosen, men du tvingas till en bättre hållning och ger musklerna i torson extra stöd, så det kan absolut få dig att känna dig bättre i alla fall. Inget som är garanterat dock, men det kan hjälpa.

/Rebecca

hus-musen
0

#7 Lite beror på hur din rygg ser ut, en vanlig standardkorsett kanske inte funkar för den sitter fel, men en som är formsydd efter dig kan göra det. För personer med skolios finns ju speciella korsetter, det kanske din läkare kan hjälpa dig med?

Qui dormit, non peccat

Hanna
0

#8 #9 Tack för tipsen! Läkarna säger att den är "obetydligt sne". Så vet inte om de kommer hjälpa mig så mycket Obestämd Men prova går ju alltid! :)

LitenPyssling
0

Tack för allas svar!

#2 Då bor du inte långt ifrån mig egentligen (jämtland) och jag har en kompis som lite titt som tätt åker igenom Gävle, han bor dessutom bara 5-6mil ifrån gävle annars så det är väldigt nära.
Hur mycket brukar det ligga på för en korsett ifrån dig? 
Vad roligt att kunna sy egna, är man helt säker på mått och allt med, finns det några exempel ifrån dig som man kan få se? 

Jag har funderat på precis det du sa, spara och införskaffa en ordentligt med stål just för det du säger - plast skenorna ger ju vika efter någon användning.

#3 Det spelar ingen roll om det är engelska eller svenska. =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Afturelding
0

Hur mycket det ligger på beror helt på vilka material jag använder, och det är alltid individuellt beroende på hur ofta den ska användas, hur den används och hur mycket det är meningen att den ska dras in.

Men det brukar alltid bli billigare än att köpa fabrikstillverkade i ordentliga material, jag tar allt som oftast inte över 200 kronor för arbetet.

Mått blir alltid rätt eftersom att jag gör individuella mönster :) Jag har en illustration på hur man ska mäta, och så gör jag mönster efter det.

Det går bra att skicka ett meddelande till mig här så kan jag länka bilder på korsetter som jag sytt.

/Rebecca

OttoIsTheShit
0

#12 åh, va sugen jag blev nu (A) vill ha en ordentlig korsett å har bara haft såna i plast tyvärr. du ahr ingen sida lr så?:)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Hanna
0

#12 Eller hur, har du ingen sida?? Blir sugen :D

Afturelding
0

#13 #12

Tyvär! Jag hade ambitionen att starta en, men jag fick för mycket att göra. Jag använder mig av sysidan.se för att samla mina verk.

/Rebecca

OttoIsTheShit
0

#15 ok:) har dig i bakhuvet ändå

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

hus-musen
0

#15 vad heter du där? :) brukar kika in där ibland för inspiration!

Qui dormit, non peccat

Afturelding
0

#17 Samma som här, Afturelding :)

/Rebecca

Hanna
0

#18 Men om man skickar mått och sådant (vet inte riktigt hur man gör om man ska göra korsetter?), vad kan det gå på då? :)

Afturelding
0

#19 jag tar lite olika för själva arbetet, eftersom att det kan skilja väldigt mycket arbete mellan olika korsetter. Men skicka mig ett meddelande med hur du tänkt bära den (till vardags eller fest och hur ofta? Samt om du är korsettvan eller inte) så ska jag nog kunna räkna ut en ungefärlig kostnad :) Det är viktigt för mig som sömmerska och korsettmakare att jag gör perfekta korsetter för just den kunden. Du ska som kund vara helt nöjd med din korsett, och jag ska inte känna att det tar emot att skicka iväg dem till kunden.

/Rebecca

Hanna
0

#20 Okej, låter jättebra, får PM:a när det blir aktuellt :)

Förlåt TS om jag kapade tråden alltför mycket Skäms