Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 14978 ggr
Anonym
0

Förändring av mensen

Jag har alltid haft väldigt riklig mens som varat i flera dagar, minst 7 dagar och ofta mer. Har haft mina vanliga menstruationer under större delen av detta året utan påverkan av hormoner (provade lite hormoner i vintras men hittade inget jag gillade). Tycker dock att dom sista 3 månaderna så har det kraftigt reducerats. Blöder inte alls lika mkt, har inte alls lika kraftig mensvärk och blöder inte lika många dagar. Nu senast blödde jag knappt 4 dagar (lördag morgon kom den och på tisdag morgon så hade det knapt kommit något under natten så hade trosskydd under tisdagen och det kom några droppar bara). Dom senaste 2 menstruationerna innan har jag blött 5 dagar.

Vad är det som händer? Till en början så kände jag det som otroligt positivt, och det gör jag ju fortfarande för det är ju alltid skönt att slippa ha en jobbig menstruation. Men fundrerar nu plötsligt ändå på varför, är det något som hänt och isf vad? Är det normalt att mensen plötsligt tar en helt annan skepnad och beter sig så helt annorlunda? Blir ändå lite fundersam eftersom jag aldrig tidigare haft såhär lite mens när jag varit hormonfri.

Anonym
0

Ingen som har någon idé? Ska jag gå och kolla upp det? Känns ju lite konstigt att söka för att mensen har blivit mer bekväm, men samtidigt undrar jag ju om det är något som blivit fel eftersom den plötsligt förändrats så markant…

[Devya]
0

Min mens ändrades mittiallt den här sommaren. Plötsligt hade jag bara en dag då jag blödde mycket istället för att blöda tre dagar väldigt mycket. Istället för 9 dagar så blev det 6 dagar.

Det jag har hört är att mensen brukar ändras efter en tid. Jag skulle åtminstone inte oroa mig.

Anonym
0

#2 Okej, så det är troligtvis helt normalt då. Har ju varit med om att det ändrats förut, men då har det ofta gått lite sakta, att det blir små förändringar åt gången, så man hinner vänja sig. Men här kändes det så pang på så därför jag blev orolig.

[Devya]
0

#3 Ja, min mens ändras också bara sådär helt plötsligt och då använder jag inte ens p-piller eller något liknande. Jag diskuterade med min syster om det och samma sak hände henne för många år sedan. Så det verkade inte vara något som är precis ovanligt. :)

Igår fick jag min mens och det var första gången i hela mitt liv som min mensvärk inte var lika intensiv som den brukar vara. Andra dagen brukar jag också ha väldigt ont men idag har jag inga smärtor alls.

Så det är bara att njuta! Värre skulle det vara om det skulle gått åt andra hållet istället.

Anonym
0

#4 Okej, skönt att höra =) Ja helt underbart om jag kan ha sådan här mens resten av livet, då är det ju liksom en baggis det här med att menstruera ;P

Förr låg jag ju i fosterställning och kved av smärta i flera dagar, nu har det ju varit en dag som det gjort lite ont men har ändå stått ut utan tablett även om det stundvis gjorde ont.