Kvinnors kroppsbehåring.
Kommer ni ihåg tjejen på melodifestivalen som fångades på bild och som inte rakat sig under armarna. Hon möttes av mycket hat och avsky och hånades av hundratals personer. Varför?
Stackars tjej säger jag bara.
När ska vi fatta att kroppsbehåring också är naturligt och alldeles normalt även på oss kvinnor. Om män inte rakar sig varför ska då vi kvinnor behöva göra det? Varför anses vi kvinnor äckliga och vidriga med kroppsbehåring men män anses manliga och som en "riktig karl"
Hur kommer detta sig. Är detta inte ännu ett exempel på all den diskriminering och kränkning som vi kvinnor utsätts för endast sör att vi ÄR KVINNOR.
Usch och fy tycker ja.
Läs denna debatt artikel på svt.se
mycket intressant och tänkvärt. Man får riktigt lust att sluta raka sig hel och hållet bara för att det förhåller sig på detta viset.
http://debatt.svt.se/2012/03/12/sluta-mobba-tjejen-med-orakad-armhala-i-melodifestivalen/
Jag tror att det är en missuppfattning att män inte skulle raka sig eller på annat sätt ta bort hår från utvalda delar av kroppen. Min svärmor har en skönhetssalong, bl.a. med laserborttagning av hår (permanent, alltså) och det är alla möjliga människor som går på behandlingar; kön, klass, yrke och/eller ålder är jätteolika. Men många invandrarmän kommer för att ta bort hår på rygg/axlar.

män rakar ju sig minst lika frekvent som vi kvinnor, om inte oftare, och då i ansiktet. man tänker ju inte så ofta på det bara, men egentligen är ju det också på grund av nycker och ideal, och skägg är ju minst lika naturligt som vilket annat kroppshår som helst.
min sambo rakar sig också under armarna. personligen tycker jag inte att en hårig karl är speciellt attraktiv. visst, en del hår är ju manligt, men hår över hela bålet tycker jag är riktigt otäckt, samma med hår under armarna.
idag tror jag inte på något sätt att det bara är vi kvinnor som viker oss för modets nycker och modifierar oss själva. vet många killar som lägger ner hur mycket tid som helst på sitt utseende, bra mycket mer än vad jag någonsin skulle orka med.
vad gäller utseendefixering ser man en kraftig ökning av fixeringsrelaterade sjukdomar hos en grupp, och det är inte tjejer, utan tonårskillar. dom ska vara smala och vältränade, går på gym flera gånger i veckan för att få den kroppen och slarvar med maten för att inte gå upp i vikt och bli kralliga. vi tjejer kan förfasa oss över pressen på oss, men gå in på vilket träningsforum som helst med en övervägande majoritet killar så förstår man snart att fixeringen är minst lika snedvriden där.
jag tycker inte att det är speciellt diskriminerande. det finns attrebut hos båda könen som sätter stor press och skapar uppmärksamhet om de inte följs.
Reagerar lite på detta "Är detta inte ännu ett exempel på all den diskriminering och kränkning som vi kvinnor utsätts för endast sör att vi ÄR KVINNOR."
Jag känner mig inte diskrimenerad. Vad syftar du på?
Han jag träffade sist rakar sig överallt. Man kände såklart stubben men annars så var allt borta. Så det gäller inte alla. Sen finns det de som ser ut som ryamattor men det är deras val. Jag skulle knappast sluta raka mig pga att någon blev uthängd. Har smått fobi för kroppshår. Finns ju dessutom den gruppen där folk skippar att raka sig då hon blev uthängd.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Känner mig inte heller diskriminerad faktiskt.
ALLA killar jag känner trimmar sig på något vis. Så att det skulle vara något som bara kvinnor gör är ju bullshit och väldigt fördomsfullt.
Qui dormit, non peccat
Frågan är väl om de killar som väljer att inte raka sig möts av lika mycket fördomar som tjejer som väljer att inte raka sig? Självklart kan båda könen raka sig och självklart ska båda könen känna sig fria att göra som de vill i frågan. Men faktum kvarstår att ingen hade startat en hatgrupp och det var en manlig armhåla som varit orakad.

#6 Nee men det finns hatgrupper om mäns hår på ryggen/bröstet/ansiktet/rumpan osv.
Qui dormit, non peccat
Visst finns det hatgrupper mot mäns kroppsbehåring också. Däremot uppmärksammas det inte lika mycket just för att det gäller män. Är det då diskriminerande mot män att detta inte uppmärksammas?

#8 Ja det måste ju vara diskriminerande då! Allt beror ju på hur man väljer att se på saken.
Qui dormit, non peccat
Jag håller helt med TS i frågan. Regarera likadant. Jag är inte den som brukar känna mig diskriminerad som kvinna och inte heller är så noga med det här med jämnställheten som många andra. Men detta tycker jag är faktiskt jävla skit!
Killar får lov att raka sitt skägg, OM DOM VILL, om dom inte vill så är det till och med enligt många snyggt att ha det kvar. Så att jämföra det med att raka armhålor och ben kan jag inte förstå.
Det finns män som rakar sig i armhålor, könsbehåring, rygg osv. Men jag har aldrig sett någon som reagerar så stort på om dom inte rakat sig. Mer än vissa tjejer som äcklas över hår öht men det blir inget större för det är inte många som håller med dom. Det blir inte sådan uppståndelse, det är ändå rätt okej för en man att inte raka sig.Tror nog dom flesta inte rakar sig ändå, och om inte annat så är det säkert 50/50. Inte som bland tjejer där man normalt sett inte kan hitta någon orakad på stranden.
På melodifestivalen slår jag vad om att det säkert fanns minst dubbelt så många män som var orakade i armhålorna och bar t-shirt/linne så att det syntes. Säkert var det någon som råkade få med det på bild också. Men inte sjutton blev det något hallabalå om det. Tror knappast att en man hade fått ta samma skit.
Jag anser att man ska få lov att raka sig om man vill och var man vill oavsett kön. Men det innebär också att man ska ha rätt att inte raka sig om man inte vill utan att bli uthängd för det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Där är det nån som äntligen fattar vinken.
#11 Istället för att vara otrevlig och skriva att någon äntligen fattar kan du väl svara på min fråga som jag ställde.
Jag tror att pga den höga jämställdhet vi har här i sverige så är det nog inte många som tänker på de där svå sakerna som gör oss kvinnor diskriminerande. Men vi är inte helt 100% jämställda. Det är bara att titta på alla dessa små saker. Som tex att det inte är allmännt accepterat med kvinnlig kroppsbehåring om man jämför med hur det är med män.
Vissa kvinnor kanske anser att det är av bekväma eller hygieniska skäl de rakar sig, men hur började det egentligen?
Men bortsett från kroppshår, var och när anser du att vi mer bli diskriminerade?
- Ekonomi, det är fortfarande helt normalt att kvinnor har lägre löner, för samma jobb.
- I dagligt tal, där både kvinnor och män pratar som om män är bättre. Hörde tex kommentaren 'om du vore man så skulle du varit framgångsrik', tjejen som fick komentaren blev lycklig och sträckte på sig. Varför? Varför är hon inte framgångsrik som kvinna men om hon vor een man så skulle hon vara det? Det är sååå ofta i dagligt tal som jag reagerar på att jag och folk runt om mig, läser i tidningar osv sådant som är diskriminerande mot det kvinnliga könet, sådant som nedvärderar kvinnan ch visar på att hon i princip ska stå i köket. Kvinnan kan inte det och inte det.
- Överhuvudtaget synen på att kvinnan ska städa, diska och laga mat medan mannen ska göra "manssysslor" så som målning och bilmeck. Sedan finns det dom som gör tvärt om, MEN det ger reaktioner hos många människor. Tex så var min mamma dn som försörjde familjen ekonomiskt och pappa var den som lagade mat, passade oss barn, tvättade och städade. Inget konstigt för mig, men jag reagerade på folks reaktioner utifrån, alla blev förvnade över att vi hade det så hemma.
#15 Har inte hört något sådant i vardagssamtal.
Inte heller känner jag någon med den synen angående städning osv.
Självklart är det kasst angående länerna, men jag tror det är påväg att ändras.
#16 Lyssna och titta efter det på radio, tv, tidningar och även bland dina vänner. Om man inte tänker på det så märker man det inte, men det finns där hela tiden. Det är ju helt otroligt om du aldrig träffat på någon som har den synen ang mans-jobb och kvinno-jobb. Wow, grattis! Antingen så är du unik, eller så träffar du inte särskilt mycket människor eller så lägger ud inte märke till det.
Ang lönerna så är det påväg att ändras. Men det är låångt ifrån där än, alltså är det fortfarande en diskriminering för kvinnor och något man inte får glömma eller sluta jobba med bara för att "det är påväg".
Mycket möjligt att jag inte lägger ärke till det. Känsn ganska onödigt att bry sig om att en del människor sätter kvinnor och män i fack.
Så kommer det säkerligen alltid vara. Kan inte se mig som diskriminerad för att det finns en del människor som inte kna tänka längre än näsan räcker :)
Föredrar nog att känna mig självständig, utan något behov av att känna mig diskriminerad.
#18 Jag går inte heller runt och känne rmig diskriminerad. Men det är ändå en diskriminering av kvinnor som grupp.Det värsta är att det inte ens är folk som "inte tänker längre än näsan räcker" utan det är i princip alla människor i dagens samhälle, utom några få som aktivt tar avsteg från det synsättet. Detta är alltså ett synsätt som finns i dagens samhälle och det kommer inte att ändras om man inte aktivt gör något åt det.
Kvinnors behåring är en del i det hela.
"utan det är i princip alla människor i dagens samhälle" Håller inte med.
#20 Jag tror faktiskt att det är så att du inte ser det. För det går dagligen att höra det i radio, läsa det i tidningen och se det på tv. Men det är ju underbart om det nu lever i ett sådant samhälle där det faktiskt inte existerar, men du lever inte i samma samhälle som jag gör.
Jag håller med om att kroppsbehåring ses olika på män och kvinnor. Om jag och min man ska åka till stranden så rakar jag mig absolut under armarna, på benen och bikinilinjen innan. Min man skulle inte få för sig att raka bort något mer än att ansa lite i ansiktet
#7/8: Det är självklart tragiskt i sig men håller ändå fast vid att kvinnor har mer press på sig när det gäller just kroppsbehåring. Att det ofta ses som okvinnligt att inte raka sig exempelvis.
#21 Att du ser det i Tv eller i tidningen säger ingenting om att nästan ALLA människor har den synen. Antingen känner jag jäkligt bra folk ,eller så har du väldigt fel.
#24 Eftersom du säger att du inte ens ser det som finns (det finns jag lovar, jag är inte ensam om att se det) så tycker jag det är konstigt om det är så att du känner jäkligt bra folk, men visst det kanske är så det är.
Hade folk i min omgivning haft sådana åsikter som du skrivit om hade jag märkt det. Tv och tidningar kollar och läser jag inte vidare mycket.

Jag är nog böjd att hålla med hera faktiskt, jag läre oxå känna en massa jäkligt bra folk tydligen.
Qui dormit, non peccat
Vi kvinnor som grupp är diskriminerade i förhållande till män. Men som jag poängterade tidigare så är jämställdheten hög och det har blivit mycket bättre för kvinnor världen över, men det är inte helt perfekt. I många länder finns fortfarande stora problem medans det i andra finns små som borde rättas till för att det ska bli helt jämställt.
Hera: Jag känner mig hellre inte diskriminerad, men som grupp som jag och CelsiusT antyder så är vi det. Vi kanske bara inte märker det särskillt ofta. Jag skulle önska att du kunde gå orakad någon gång till stranden, helt naturligt lurvig, för och se hur folk reagerar, om du inte tror på när jag anser att kvinnors kroppsbehåring är mer provocerande i allmänhet än mäns.
#28 Du vet väl inte hur min kropp ser ut? Jag kanske inte rakar mig?
Jag vet att folk reagerar om kvinnor inte rakar benen tex och man har grov hårväxt. Men det är knappast männens fel, vi är väldigt duktiga själva på att diskriminera oss själv.

Ja i regel är det kvinnor som skriker mest, inte männen.
Qui dormit, non peccat
Jag tror som någon sa tidigare att det handlar mycket om normer också. Det är normalt att raka sig och de som inte gör det sticker ut tenderar därför att bli trackaserade. Det är synd att det inte är mer accepterat att vara naturlig.
Jag anser inte heller att jag hör kvinnoförtryckande saker i min omgivning. Ändå tror jag mig själv vara ganska observant på sådant, dels därför att flera av mina vänner är extremt feministiska. Jag känner mig inte förtryckt men kan definitivt störa mig på genus i skolan och i konsumentsamhället. Det kanske är så att man finner vad man söker helt enkelt? eller så är jag väldigt oobservant.
#29 Både kvinnor och män som diskriminerar gruppen kvinnor. Det är det som gör det så hemskt.
Vilka är det som har hårfobi och skriker högst och snackar skit om kvinnor som inte bryr sig? Andra kvinnor. Nyckeln till en stor del av den jämställdhet som vi skulle kunna ha är att kvinnor slutar snacka skit och diskriminera varandra och börjar ta hand om varandra. Min man har aldrig hört någon av hans manliga vänner klaga över kroppsbehåring, men många av hans kvinnliga vänner gör det.
#33 Så sant så sant. Visserligen så vet jag många män som önskar en hårfri kvinna. Men det är mycket kvinnor som snackar skit om kvinnor. Att vi trycker ner oss själva gör ju inte saken bättre.
#34 "Önskar" kanske, men kräver?
#35 Nä det tror jag inte. Fast å andra sidan, i diskussionen om kvinnan i melodifestival-publiken så var det väl en kille som började sprida det? Om inte annat så var det otroligt många killar osm var med och spred vidare och som hånade kvinnan. Så även om det säkerligen är mest kvinnors fel att det existerar så är det ju många män som hakar på.
#29: I ena stunden ser du aldrig någon dislkriminering, i nästa stund beskriver du exempel du sett på det: "Jag vet att folk reagerar om kvinnor inte rakar benen tex och man har grov hårväxt. Men det är knappast männens fel, vi är väldigt duktiga själva på att diskriminera oss själv." Ser du inte själv hur inbyggd diskrimineringen är?
Ditt sätt att resonera ser ut som ett typexempel på den strukturella diskrimninering som förekommer i samhället. Kvinnor duger inte ens till att diskriminera andra. Deras tjafs har inget med samhällsdebatten att göra. Männen tjafsar ju inte om saken, så det kan inte finnas något problem …
Om du verkligen ansåg att kvinnor och män hade lika värde skulle du inte skilja sätta diskriminering utförd av kvinnor i en lägre, mindre stötande klass än diskriminering utförd av män.
#37 Det är väl snarare så att jag egentligen inte ser det som diskriminering utan som något som vi växt in i. Det kommer säkerligen förändras precis som modet alltid har gjort. För rakningen ser jag som en modefluga.
Och ja, jag är inte en som ropar diskriminering så fort det är något som folk inte gillar.
#38 Jag är verkligen inte heller sådan som ropar diskriminering direkt. Men reaktionerna som blir på en kvinna som går behårad är diskriminerande för kvinnan som grupp, det går inte att komma ifrån.
#38: Du missar totalt hela poängen med det jag skrev.
#39 Jag kan tyvärr inte se det på samma sätt.
#40 KAnske det kanske.
Jag vet många killar som äcklas av håriga tjejer och skriver "fy för håriga tjejer" på Facebook. I princip alla killar i min klass (8-9:or) äcklas av håriga ben på tjejer men har själv världens skog på benen och är stolta över det.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#42 Fast då är de ju bara barn! Hur många tjejer i 14-15-års åldern säger detsamma?
#43 de flesta i min klass gör inte det. De är stolta och går i shorts och orakade ben ändå.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#15 Alla på mammas jobb utom 2 är det mannen i familjen som tvättar, städar, diskar och lagar mat. Utöver jobbet. Och det är väldigt många anställda där på det företaget!
Sen har min lärare förklarat att lönen är pga efterfrågan på just könet. Hennes man är också lärare och han tjänar mer då de vill få in fler män som ska bli lärare.
Jag ska tex gör allt jag kan för att komma in på polishögskolan. De vill ha mer kvinnor men det är tufft att komma in! Det kräver mycket hjärna och hård fysik för att bli en av de som får utbilda sig. Jag antar att jag kommer tjäna mycket då efterfrågan är hög på just kvinnor.
Sen har jag inte heller hört, som Hera och Hus-musen, att en kvinna inte kan bli framgångsrik? Allt har och göra med hur mycket man orkar satsa på att få en bra karriär? Vill man inte ta i och förbättra det som är ens negativa sidor, då kommer man stanna på samma plats som man är på idag.
Mvh Emma
Om det nu är okvinnligt att ha hår på ben, under armar osv.. gör det nåt om det är så då? Var och en gör väl ändå som man vill eller? Jag rakar mig under armarna för att jag tycker det är fult med hårtussar som sticker fram där. Men jag tycker det är lika fult på killar/män. Benen rakar jag inte. Jag har tunt fin ljust hår så det syns knappt nån skillnad om jag rakar benen.
Det är väl omanligt att sminka sig också antar jag
Om vi nu ska prata om att bli framgångsrik. Tar exempel som ridning. Alltså dressyr, hoppning, fälttävlan. Inte trav/galopp.
Vem är det som oftast är de som vinner stora priser? Jo, männen! Vem är det som man oftast tycker ska rida? jo, kvinnorna. Skulle en kille på 18 år säga ''Jag rider'' så blir han utskrattad och mobbad av killarna. Tjejerna kan även mobba så smått men någon kan även tycka att det är intressant att han rider, att han vågar sticka ut.
Människan som vann 400.000kr förra året på Falsterbo Horseshow var en man.
Killarna rider privat. Köper en häst, tar privatlektioner och tränar sig uppåt på detta sätt. Tjejer tar ridlektioner.
Mvh Emma
#45 Jo såklart är det så att efterfrågan spelar roll på lönen. Men på arbetsplatser som är exakt densamma och där det inte är dominerat av det ena könet så har ändå kvinnor lägre löner. På arbetsplatser där dom vill ha in fler kvinnor så är lnen högre för kvinnor, men inte per automatik högre än männens löner. Så en kvinlig brandman tjänar inte per automatik mer än en manlig brandman bara för att yrket är mansdominerat. Men en manlig sjuksköterska tjänar oftast mer än en kvinlig.
#48 det kanske kostar mer för försäkring osv för något av könen, därför är det olika löner? Sjuksköteskejobb är hårt så det är inte så konstigt att mannen får jobba mer då och därav får mer lön. Samma med en att vara brandman. Oavsett hur mycket hon tränar, hur mycket muskelmassa hon kommer upp i mannens styrka. Ingen kvinna kommer tex aldrig någonsin komma upp i Magnus Samuelssons styrka!
Mvh Emma
#49 Fortfarande diskriminering. Och egetnligen ännu värre. Det fungerar inte så att man räknar att någon får mer lön för att h*n jobbar mer, man räknar inte vad man får ut i månaden utan hur mkt man får per arbetad timme.
Brandbansexemplet du tar så finns det kvinnor som gör bättre jobb än män, men får mindre betalt. Det finns män som är taniga och kvinnor som är starka, tots det så får mannen mer betalt, för att han är man.
#49 Detta är inget jag sitter och hittar på. Det är så enligt många studier att män tjänar mer än kvinnor i många fall (och det inte pga vilket yrke man har). Och detta är uppe för debatt och har så varit länge och sverige och eu jobbar ständigt för att få ett mer jämnställt samhälle och vi är på god väg, vi har kommit långt, men det är ännu en lång resa kvar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor
Inom handel får alla samma lön oavsett kön. Allt har med branschvanan och göra. Sen får såklart chefen mer i lön än en vanlig anställd för han/hon gör ju ett större jobb än vad den anställda gör. Vi går enligt kollektivavtalet. Är många invandrare som blir diskriminerade pga sitt namn. De får inte jobbet pga att den har ett utländskt namn. Ändrar de namn så kan de få komma till intervjun och få visa vad de går för. Men arbetsgivaren blir chockad när en utlänning kommer men har ett svenskt namn. Men det är nog ingen som reagerar så kraftigt på det.
Mvh Emma
#52 Finns väl inget kollektivavtal som förhandlar bort löneförhandling? Det är väl snarare tvärt om, att dom främjar löneförhandling? Då har ju såklart inte alla samma lön heller.
#52 Lite off topic men…Det är tyvärr sant. Min sambo ska byta namn just på grund av att han aldrig ens får ett svar från de jobbansökningar han sänder iväg - då jag sänder iväg ansökningar till samma arbetsplats får jag alltid svar fast det är ett negativt svar.
#53 Min mamma gör lön för alla i skåne inom Jysk. Är du fast anställd, jobbar 50%, har 3 års branschvana så får du samma lön oavsett om du är man eller kvinna. #54 Min lärare fick pris när hon skrev ett arbete om just detta när hon läste på högskolan så detta stämmer. Klart att man kan få jobb med ditt vanliga namn, men många får inte ens svar, som din sambo. Jag får inte alltid svar men jag har även varit på många intervjuer. En var tex fotbollsintresserad och fråga "Är du släkt med Lars Lagerbäck?" bara för att mitt efternamn inte är så vanligt. Har fått den frågan många gånger;) inget diskriminerande iofs.
Mvh Emma