Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 5389 ggr
[Macho]
0

Ända utvägen, P-stav?

Hej. Jag är en flicka på 14 år, som nästa vecka ska sätta in p-stav. Men jag börjar få "second thoughts" om det här…

För lite över 2 månader sen började jag äta mini-piller, Cerazette. Hade då konstanta blödningar, blev arg och ledsen hela tiden och tappade fattningen ibland om vad som var rätt och fel, moraliskt så att säga. (Vill inte gå in på detaljer om detta då jag skäms som en hund.)
Jag slutade äta dem exact 2 månader efter att jag börjat, då jag inte stod ut med smärtan från blödningarna och jag började märka att min pojkvän började tröttna på att jag betedde mig som en bitch hela tiden, även om han försökte trösta mig och vara där för mig.

Gick till barnmorskan och pratade, p-piller är inte aktuellt då jag har haft migrän med bortfall ett antal gånger.

P-spruta var tydligen inte heller ett val för så unga tjejer som jag, även fast jag tyckte det lät bäst.

Spiral är bara att glömma, då det gör ont som det är att ens försöka få in en tampong, och att jag skulle må pshykiskt dåligt av att veta att det sitter något i mig.

Så, p-stav. Sätts tydigen in med någon sprutliknande sak. (Jag har sprutfobi.) Läst runt lite här på forumet och vad jag sätt så verkar det som om dom flesta som har haft p-stav har haft blödningar i längre perioder. (Jag klarar INTE av att ha mens längre, då detta stör både skola, vänner, familj och pojkvän, samt mitt pshyke.) Och jag vet inte om jag vågar ta ut den igen isåfall, iom att dem ska skära ut den.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Skulle vara skönt att slippa mensen. Och jag måste ha något slags skydd, eftersom det absolut INTE går för sig att jag ska bli gravid. Fick för mig en gång att jag var det eftersom min mens var sen och vi haft oskyddat sex. Kan säga att det var många nätter av sömlöshet, gråtande, nograna undersökningar av magen framför spegeln, långa samtal med pojkvännen och tillslut pengar jag igentligen inte har att spendera på gravtest som man i hemlighet fick smuggla hem och gömma i en låda så att inte föräldrarna ser. Vill ALDRIG att det ska hända igen. Men det funkar inte med kondom…

Yellow22
0

Jag har lite dålig koll på vad som är okej och inte när man har migränproblem, men skulle inte ett minipiller funka? Det är fortfarande ett piller som ska tas samma tid varje dag (petigare än med vanliga kombinerade p-piller), men det har du ju gjort med Cerazette också.

Vad jag egentligen kom hit för att säga var att jag har en p-stav isatt, har haft sen i mitten av april, och att jag inte rekommenderar det om du vill bli helt blödningsfri (eller ha mensblödningar "som vanligt"). Har du dessutom haft Cerazette före och är missnöjd med det så är risken stor för att du får samma svar på p-staven, då man tydligen ofta får Cerazette i några månader för att se hur kroppen svarar på det hormonet.

Jag satte in min p-stav (Nexplanon, om det har någon betydelse) i mitten av april, det var frid och fröjd till i slutet av juni/början av juli. I början av juni hade jag en "menslödning" (1 vecka lång, och bara ett par droppar per dag. Inga Niagarafall som jag haft tidigare). Sedan i slutet av juni satte det igång med dagliga blödningar, tillräckligt för att behöva ett trosskydd at all times. Kan säga att jag sedan dess kan räkna mina helt blödningsfria dagar på en hand. Har dock aldrig haft några andra biverkningar av min p-stav, annat än just blödningarna. Jag känner inte av att jag har dem, mer än att det var frustrerande när mina kompisar ville ligga på stranden, åka och bada, basta etc.

Däremot så finns ju både p-plåster och p-ring, om du inte kan äta p-piller och inte vill ha spiral. P-stav rekommenderar jag inte, de flesta jag har läst om eller pratat med som har p-stav har haft samma problem som jag har - blödningar. Jag känner till dem som inte haft några som helst problem också, men dem är färre.

Åsa S
0

Väldigt många av preventivmedlena ger biverkningar de första 6-12månaderna och sedan stabiliserar sig kroppen det tar tid för kroppen att anpassa sig efter medlet. Så man brukar rekommendera att man står ut åtminstone 6mån innan man kan avgöra ifall medlet funkar eller ej.

P-plåster och P-ring låter ju som det du ska diskutera först. Och får man biverkningar av dem som är svåra är ju de lättare att sluta med än p-stav.

Finns ytterligare ett alternativ ifall du har testat det mesta och inget har funkat och det är pessar, finns nya moderna i silikon som man kan ha inne hela tiden och bara ta ut och tvätta var 48tim. Är så mjuka de nya sorterna som ex. femcap att man inte ska känna av den nämnvärt. Tyvärr så verkar det vara någon regel hos barnmorskorna nu att de inte ens nämner pessar som alternativ för de personer där de här olika p-medena inte funkar. +Tyvärr innebär detta att pessar inte subventioneras utan man får köpa och betala hela kostnaden själv,

[WickedAlly]
0

Jag har haft min p-stav i 3½ år nu (ska egentligen ta ut den men skjuter upp det hela tiden) och jag har aldrig haft problem med blödningar. Slapp mensen direkt och det är först nu som den egentligen är för gammal som jag ibland får en liten blödning. Min syster har också en stav, har haft den i två år och hon har inte heller haft mens sen dess.

När den sätts in så får du bedövning och om du tittar bort som kommer du inte att märka alls att de sätter in den. :)

Ratlings
0

Jag har migränattacker med bortfall och har ätit neovletta i 4 år utan problem.

Nu reagerar ju alla olika, men jag hade konstanta blödningar av pstav och cerazette. Du kan inte testa p-ring då?

// Lise
When nothing goes right, go left!

gulzebra
0

Varför inte prova något annat minipiller? Det finns ju fler, Exlutena och MiniPe - som båda har en lägre dos av gulkroppshormon än Cerazette har. Vill du inte ha p-staven så kan ju nån av de vara ett alternativ att testa först?

Jag hade problem med Cerazette jag också, bla mens 5 månader i sträck, skitjobbigt - men Exlutena fungerar klockrent hittills iaf, och det har jag knaprat i typ 8-9 månader nu utan problem. Kan ju vara värt ett försök innan du provat stav.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Macho]
0

Avbokade stav-insättningen, och ska nu prata om vad dem tror skulle vara bäst.

Tack för hjälpen :)

Linnea
0

Har haft p-stav i två år, trodde jag skulle slippa mensen men icke! Det första året hade jag nästan konstant mens eller flytningar, nu har det lugnat sig och blivit lite mer normalt..

Skynda långsamt så går det fortare.

[Macho]
0

Jag blir som sagt en ren hagga när jag har mens.. så det har varit ett helvete för alla i några månader nu :I

Även fast jag slutat med tabletterna fortsätter jag att ha konstant mens… :(

gulzebra
0

Det ger sig nog snart, det kan ju ta ett tag för kroppen att vänja sig av med pillren igen också. Själv hade jag mens i en månad efter att ha slutat med Cerazette tex, men har sen dess sluppit det helt. Bara att stå ut tills det går över helt enkelt. Unna dig lite extra choklad sålänge, det är ju för att få äta choklad man har mens (tycker jag, hehe) Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Macho]
0

Gillar inte choklad xD

Blir inte sugen på något när jag har mens..

Blir bara jättejobbig xS

gulzebra
0

FörvånadTungan ute