Tror jag..
Ligger här under täcket och skriver detta.. Vet inte riktigt hur jag ska berätta, det är väl bäst att börja från början.. Idag va vi ute på stan med familjen och jag skulle på toa så att det va lite rött och trosorna men tänkte inte mer på det. på kvällen hade jag totalt glömt det men nu såg jag det igen och tror det finns ännu mer nu.. Torkade mig lite och det va lite rött där med… Är det mens? Är typ jätte stressad hur ska jag säga till mamma? Jag häst så måste rida nästan varje dag (mamma gör det ibland) nu är han '' lyckligt vis '' på bete nu men kan man rida med mens? Är det i vägen? Vet inte hur jag ska säga till mamma Heller vet inte ens vad det f#n heter på italienska!! (förlåt för svärandet men är lite stressad). Om det är mens får jag väl vara glad att den kom på sommaren när jag inte har skola… Tips, hjälp allt är välkommen!! Snabbt är ett plus ;)
Det låter mycket som det ja och jag tror att det bästa är att berätta för din amma så kan hon fixa bindor och så, det du behöver. Mensen kommer inte vara ivägen för ditt ridande om du har tillräckligt med skydd för blödningarna och byter tillräckligt ofta. Din mamma kommer veta vad du går igenom så du behöver egentligen inte skämmas eller vara nervös :)
Ja det är mens :) Grattis! Sök på google översättning på mens :O Jag fick fram mestruale haha.
Man kan rida med mens ja :/ Bara att skaffa binda, tamponger eller menskopp. Bindor är dyrt så säg till din mamma imorgon att köpa några så slipper du köpa för egna pengar för att "dölja det".
Du blöder i cirka 3-7 dagar och är oftast oregelbundet nu den första tiden, fast behöver inte vara. Du kan ju räkna tills nästa månad för då kommer den igen
Du kan även få mensvärk innan och under tiden.
Du kan till och med bada med mens, fast då måste du ha tampong eller menskopp. Så inget hindras från vad du brukar göra!
Lycka till!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Ingen fara:) Som gammal hästtjej, så säger jag bara att rida är inga problem, men se till att använda bindor med mjuk yta, så du inte får skav bara:) Jag har aldrig kunnat bli bekväm med tampong och om man inte haft sex, så kan man vara lite känsligare men prova dig fram. Se gärna till att använda bindor i bomull, luftigare.
Säg bara till mamma!!
Du märker hur ofta du behöver byta binda, men använd hellre en mindre binda och byt oftare, så det inte bli bakterietillväxt i värmen. Alltså beroende på situation och blödningsmängd, så kan du byta ngn gång i timman till efter fyra, men jag skulle som sagt köpa en mindre binda och byta oftare.
Ingen fara:) Jag har ridit flertal gånger med mens, fungerar bra så länge man inte har riktig mensvärk xD Hoppas du slipper det:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Om det är din första mens kan den vara lite oregelbunden i början.
Mens brukar vara 3-5 dagar annars, vissa 7 dagar.
#9 Eller nio dagar som jag tyvärr har. ^^
#10 Ja fast det är mer ovanligt :) Upp till 7 dagar brukar vara max annars:)
Jag hade inte stått ut med att ha det i 9 dagar haha hade det i 7 dagar innan jag började med p-piller nu har jag det i 4-5 dagar :)
Såhär i början om det bara blir några droppar skulle jag säga att det räcker med ett trosskydd, det blir bekvämare.
Sen när du märker att du börjar blöda mer (det kanske inte ens blir denna gången, det är olika hur mensen startar) så kan du prova lite olika bindor och se vilken/vilka sorter som passar bäst.
Ett tips är att ha en längre binda på natten.
För min del hade jag bara några droppar nån gång då och då innan första riktiga mensen kom. 

Allt mellan 3-10 dagar är normalt, de flesta har mens under 5-7 dagar av vad jag läst inom biologi.
Qui dormit, non peccat
#13 Sägs nog olika. Enligt UM så är 3-7 dagar det mest vanliga, "normala".
ok haha jag tror jag fattat nu ;D från mensen kan vara väldigt kort tid och vid vissa enskilda fall upp till 10 men vanligast är 3-7 dagar ^^ är jag en duktig elev? haha ;D
så det är normalt att det bara varade en dag? det va första mensen då vi pratar om ^^ kan den komma tillbacka typ imorgon?

Japps, mensen kan komma imorgon eller om 3 månader, du kan blöda 1 dag eller 11 nästa gång. Det jag tyckte var jobbigast när jag fick min mens var just att den var oregelbunden, visste aldrig säkert när den skulle dyka upp eller hur länge den skulle vara.
Sen så stabiliserade den sig, men det kan ta mer än ett år innan det händer. Och en del får aldrig stabil menscykel.
Så även om du inte får den imorrn så ha alltid rena trosor och bindor/tamponger med dig är ett tips! Finns inget värre än att mensen kommer och så står man där utan rena underkläder och inget att använda.
Qui dormit, non peccat
16# ok tack :) vi får väl hoppas att jag får signaler (eller vad man ska säga) innan den kommer eller att den stabiliserar (haha svårt ord :P) sig fort ;)
jo det ska jag tänka på det är verkligen inte kul :S har alltid med mig en väska när vi går ut på stan o.s.v. så :)
nu är det långt kvar tills skolan börjar men hur gör man när man ska byta? vill inte direkt bära med mig väskan in till toan hela tiden..
#17 Jag la en binda i fickan eller gömde under tröjan, fungerade för mig:p
Trosskydd eller bindor är väldigt små och platta idag, så lätt att trycka ner i jeansfickan :))

Kan du använda tampong så tar de ännu mindre plats och ser ut som ett lypsyl i fickan om någon skulle se den :)
Qui dormit, non peccat
Jag tar alltid med mig handväskan eller stoppar i byxfickan.
Tampong tycker jag du gör rätt i att vänta med tills mensen är regelbunden ooch du är van den. Det är bara krångligt när man inte blöder ordentligt, då dom har så stark uppsugningsförmåga.
Personligen använder jag oftast libresses trosskydd när jag blöder lite, typ några droppar:
http://www.libresse.se/vara-produkter/libresse-showroom/long/
Dessa använder jag sedan när mensen kommit igång:
http://www.libresse.se/vara-produkter/libresse-showroom/invisible-normal-wing/
Och dessa har jag när jag blöder mycket, eller ska sova:
http://www.libresse.se/vara-produkter/libresse-showroom/invisible-super-wing/
Fördelen med tampong/menskopp är dock att ingen behöver få veta på t.ex. gymnastiken i skolan.
men det är som sagt lite läskigare att använda. 
Du kommer känna dig så lättad när du lärt dej att använda tampong för de underlättar hela livet under de dagarna
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#24 Inte så säkert. Alla kan inte ta tampong av olika anledningar :)
# 24 Tja kan underlätta, men är man torr eller har för lite mens, så sa man verkligen undvika eländet.
kommer tillbaks hit väl ingen ide att skriva en ny tråd :P
alså jag fick ju den 21 förra månaden och den har inte kommit ännu.. vet att den kan vara oregelbunden i början men hur mycket kan det dröja? det känns jätte jobbigt för varje dag i skolan kan den komma när och hur somhelst.. imorgon ska vi till och med till en sjö, har ingen aning om vi ska bada eller inte men att vi ska dit där jag inte har nån plats jag skulle kunna gå till och byta om o.s.v. känns inte bra direkt.. finns det några knep för att veta att den kommer mer än ont i ryggen eller magen?
#28 Nu i början kan det vara svårt att veta. Men ett tips är att till exempel göra en liten stjärna eller något i almanackan och på så vis kunna se ett mönster. Jag har alltid med mensskydd i väskan :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
I början kan det vara jätteoregelbundet, du kan få om några dar, eller ett halvår 
man brukar räkna med att en normal menscykel är 28 dagar
jag gör så att när jag får mens så räknar jag fram 28 dagar och ser på ett ungefär när nästa mens ska dyka upp
har du en smartphone Android eller Iphone så finns det bra appar som hjälper en att hålla reda på när "eländet" (mensen) kan dyka upp
en god idé är att alltid ha med sig några bindor/tamponger i väska eller liknande ifall man skulle få mens
i tonåren va min mens någorlunda regelbunden men dom senaste åren så är den väldigt oregelbunden lite frusterande men man vänjer sig 
#34 Det är helt normalt. Det kan ta upp till flera år innan mensen blir regelbunden och för vissa blir den aldrig regelbunden. Andra får regelbunden mens direkt. Så det varierar väldigt mycket.
Inte kul då mensen är oregelbunden för det är svårt att förbereda sig då. Men det är sådant man måste ta i början. :)
#36 Man kan ju alltid hoppas men tyvärr kan den ju dyka upp närsomhelst så det är bäst att alltid ha med sig lite värkmedicin (ifall om) och bindor. Det är sådant här man vänjer sig med. :)
På tal om att vara förberedd så kom jag just på att jag måste införskaffa bindor. Bra att hänga på forum!;)
Jag fick min första mens i skolan, det var inte kul! Eftersom jag var först också så kan man inte fråga nån kompis om binda heller :/
Jag brukar få mer tjockare flytningar innan jag får mens, du kanske ska kolla efter det?
När jag fick mens för ungefär ett sekel sedan så dröjde det fem eller sex månader mellan första och andra blödningen. Minns att jag var jättenojig och orolig för att få den i skolan eftersom jag var först i klassen och inte direkt ville att någon skulle veta. Många i min klass visste inte vad det var ens och de som visste tyckte att det var skitäckligt :P
Ibland kan också själva oron eller stressen göra att mensen blir sen, kroppen är ju ganska känslig :)
Förstår inte hur ni kan minnas er första mens… Jag minns den inte alls, när den kom och hur det och den var osv…
#41 Jag är fortfarande 14 så jag kommer ihåg den ganska rejält ;P Att få mens var ju en stor sak när man var liten också, jag tror faktiskt det är många som kmr ihåg den :)