OT - Högskoleprovet
Denna tråd hör hemma hos studier.ifokus egentligen, men det verkar inte vara så mycket "trafik" där, så jag lägger den här i stället, som off topic, då jag har lite bråttom, då jag bevakar en annons om en mattebok på tradera, som slutar snart.
Jag hade tänkt låna matematikboken från gymnasiets A-kurs på bibblan, men den är tyvärr utlånad, så fick låna B-boken (och C-boken) istället. Är matte A nödvändigt om man vill få bra resultat, eller täcker matte B och C det som man lär sig i matte A? Jag kommer inte riktigt ihåg vad som skiljer sig mellan matte B och A, ifall de innehåller samma matematiska regler men på olika nivå eller om de innehåller helt olika matematiska regler?
Matte A är ju mer matematik på grundskolenivå.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
ok, men det är väl matte B också?
#2 Inte riktigt, matte B tar upp funktioner av olika typer. Det gör inte matte A.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Det är ganska mycket nytt i matte B som inte finns i matte A. Om du klarade matten i grundskolan klarar du dig utan Matte A. Har precis börjat med matte C så kan tyvärr inte uttrycka mig om nivån på den kursen.
A är grundskolematte, hängde man med i nian så kan man matte A. B är ganska mycket nytt och den kursen var svårare än C i mitt tycke. Kan dock bero på att man får in ett visst tänk efter B :)
Köp en sån där "inför högskoleprovet"-bok istället kanske? Då får man testa på likadana som kommer med. Vet inte om de är något att ha dock, jag är för lat för plugga inför provet :P Ska göra för andra gången nu i höst för att se om jag kanske kan förbättra mig :)
#5: ok, tack! Jag tyckte också att matte C var lättare än B :)
Ja, jag skall försöka låna en sådan bok på bibblan, om jag får tag i den.
Jag gör även gamla högskoleprov på nätet.
#6 gammla högskoleprov på nätet. Var kan man testa på det? Kan alla gör det? Skulle vara kul att testa på någon gång innan det blir min tur.
Som svar på din fåga är det som övriga sagt, så känner att jag inte behöver upprepa det. :P
Hälsningar Emma! :)
#7: Menade gamla högskoleprov :) http://www.hogskoleprovet.se/hogskoleprovet-gamla-prov/