Hår överallt
Är enormt hårig för att vara tjej.
Har hår över hela armarna, (har så mycket att jag inte kan ha långärmat för det killas när tyget drar mot håret)
Har håriga axlar, ben, fingrar, ansikte osv. överallt är det jättehårigt.
Blont hår men ändå hår.
Och jag kan inte raka mig heller för jag får irriterrade hårsäckar.
(Ser ut som jag får finnar efter jag rakar mig till exempel under armen)
Vad ska jag göra?
Hur långt hår har du?
Alla har hår överallt.
Jag är hårig men killen kallar mig för fjunig. Han tycker jag är lika fjunig som en nyfödd fågelunge och tycker om att ta på mig pga det, haha. Lyckligtvis så är det håret ljust och syns inte alls, bara känns sådär lite mysigt.
Alla har hår och det brukar vara precis överallt. Inget att skämmas över. Om du har väldigt mörkt/svart hår så kanske det förstås känns lite jobbigt men ut i solen lite i sådana fall så det bleks.Nu sa du förstås att det är blont hår, så känn dig lyckligt lottad! :)
Så nu ska du sluta nojja dig!:)
Det är fullt normalt att ha långt hår. Jag har väldigt långt och har det överallt, ungefär som du också beskriver, fast mörkt. Men jag rakar bort det. Jag klarar inte heller vanliga rakhyvlar oftast. Men det finns en som är suverän! Gillette Venus, med bladet som heter Breze. Den har små gummiplattor som "smörjer" huden omedelbart efter rakning, så det blir mindre irritation.
I övrigt kan jag säga att min hud blev superilliterad i början. När jag började raka mig. Men jag körde med olivolja och ibland till och med kortisonsalva eftråt. Jag var helt knottrig, som du beskriver, men detta hjälpte.
Nu har huden vant sig. Det tog kanske några rakningar. Men idag har jag inte alls de besvären. Kör med den hyveln jag skrev om. Sedan har jag en crem som är suverän. Huden känns silkeslen och jag får så gott som ingen irritation på huden.
Jo självklart har alla hår överallt så är kroppen bara.
men ändå, det är störande, och håret på armar och axlar är ca 2 c,m långt. det tycker jag är för mycket :(
#4 tack för tipset, ska prova =)
Ja som sagt, alla har hår på kroppen, mina hårstrån som inte är på lite mer behårade ställen (som armar och ben) är ca 1 cm på mig. Jag har lite "moppemusche" vilket jag vaxar med små färdiga strips när jag har tid, ork och lust… typ aldrig… Är det några som vill störa sig på det får de väll göra det då.
Detta med att det blir irriterad är en vanesak (till stor del i.af) för huden. Jag minns första gången jag rakade mer intima delar och herre jösses vad det kliade och blev prickar. Men efter ett par tre gånger så blev det betydligt bättre, nu får jag bara enstaka irriterad.
Prova att raka några gånger om du känner för det och se om det blir bättre. Mina tipps för att det ska gå bra är att använda ett lite fetare balsam iställer för rakkräm, eller köp något billigt för en tia och blanda ner lite olivolja. Efter smörjer du med en fet hudkräm (tar man en vanlig bodylotion är man oftast torr ganska fort igen tycker jag, och då kliar det).
Dagen efter kan du gärna använda en duschsvamp (inte superdupermjuk, men inte så det rivs heller) och "skrubba" lite extra där du rakat dig, istället för peelingkrämer. Upprepa 1-3 dagar efter du rakat så att håren inte blir inåtväxta. Smör in efter!
Annars är ju vaxning ganska skönt. Då försvinner ju allt ett tag, och när det sedan växer ut igen är det tunnt och fjunigt, och synns inte så mycket till en början. Men det behöver du kanske hjälp med att göra.
Hakuna matata!

du har inga övriga symptom, oregelbunden mens exempelvis? det finns ju ett sjukdomstillstånd som ger ökad behåring, PCOS, som mellan 5-10% lider av.