P-stav
Måste man ta ut staven eller kan den få sitta i även efter tiden har gått ut? Jag har den endast för att slippa mensen och jag hörde om en som sket i att ta ut den och har varit mensfri i 7 år!
Kan det vara farligt att ha den i eller är det lungt? :)
Min skulle ut för ett halvår sedan men den sitter kvar. Var på UM och skulle få tid för att ta ut den (vilket jag inte fick innan jag blev tvungen att säga att jag är gay.. Hon gav sig verkligen inte och ville tvinga på mig nytt p-medel trots att jag är vuxen och nog kan bestämma det själv. Fast nu tappade jag tråden här, heh..)
I alla fall, så tyckte hon inte att jag behövde ta ut den. Inte ha bråttom i alla fall, fast jag fick en tid för det. Avbokade dock sedan och fick gå tillbaka för en ny, hamnade hos en annan, mycket trevligare, dam då som tyckte att jag gott kunde vänta med att ta ut den tills jag visste om jag ville ha en ny eller inte. Så det är, enligt dem, ingen fara i alla fall. Hormornerna tar väl slut någongång och då är det väl bara en bit plast typ? :)
Har den också bara för att slippa mensen, svårt att bli på tjocken med sin flickvän :P
Haha jag hade turen att tanten som jobbar på UM här redan visste att jag är gay då jag känner hennes son, så slapp såna pinsamheter ;)
Toppen! Det kan inte vara lite dåligt med en plastbit i armen då? Man har ju hört att plast i allmänhet inte är sådär super bra.
Åh, gött det :)
Jag tvingades mer eller mindre att komma ut (igen..), inte för att det gör mig så mycket men jag blev smått grinig över att man som tjej på 20+ inte kan få bestämma över sin egen kropp ^^
Det bör ju vara något som är okej för kroppen, typ bioflex eller något. Det är i sånna fall samma som används i bröstimplantat och de sitter ju länge. Förr kunde man ju få stav för fem år också, så två år efter bör det i alla fall inte vara någon fara, haha :P
Komma ut gör man väl hela tiden tycker jag! Att de tror man inte vet vad som är bäst för en själv är surt, Ingen känner min kropp bättre än jag själv liksom :P
hm, jo, men är lite nojjig/skeptisk kring sånt där egentligen. Hade en kompis som skaffat en och sa att man slapp mens och då skaffade jag den direkt, tog inte så mycket betänketid.
Sant, och det stör mig aldrig. Förutom då, det kändes verkligen som att hon tvingade mig. Men men, ingen skada skedd :)
Dock så sa hon när jag väl lagt fram hur det ligger till: Ahaaa (!), det kunde ju inte jag vet men nu när du gett mig hela storyn så är det självklart inga problem. Eh? Känns inte som att hon hade rättigheter till "hela" storyn och det bör inte spelat någon roll när jag är en vuxen människa :) Fast i efterhand så är det lite komiskt faktiskt.
Haha, tänkte inte heller så mycket. Det var mest: Jaaa! Ingen mens, hallelujah! Och så sprang jag typ dit :P
Det är ju bra att ta ut den om den ska ut. Om du väntar en månad eller två gör väl ingenting, men man ska inte vänta med det bara för att man är rädd att ta ut den. Jag har haft P-stav två gånger, är sjukt rädd för nålar, och då dom skär i en är det ju ennu värre. Jag fick extra bedövning för att jag var så rädd, och då kändes det inte. Dock andra gången jag tog ut den kändes det lite, men var för att käringen använde en slö kniv och fick hålla på ett tag.
Jag tog ut min p-stav för att min sexlust försvann båda gångerna jag använde den. Annars tycker jag p-stav är ett bra skydd.. Nu är endast kodom skyddet för oss.
Men som sagt tycker man ska ta ut den så fort man kan och har möjlighet, är man rädd be om extra bedövning och kolla bort.
Äring och Fred.
Ha en fortsatt trevlig dag.
Med Vänliga Hälsningar Veronica.
**
**
#6 fast om barnmorskan säger att den kan sitta så är det nog ingen fara alls :)
Nej då spelar det ju ingen roll, men man har inget skydd då den gått ut iaf.
Äring och Fred.
**
**
#8 nä, det har du rätt i. :)
#6#8 Jag är inte rädd att ta ut det utan jag tänker mer att om den är i kanske mensen fortsätter hålla sig borta. Att skyddet mot graviditet är borta spelar ingen som helst roll.
Jag vill byta min men de har inte lyckats få ut den gamla än… Först en barnmorska sedan en doktor på kvinnokliniken har försökt. Väntar på remiss från malmö, där ska det tydligen finnas en doktor som är expert på att ta ut stavar…
lurvponnyn.vimeddjur.se

Men om skyddet mot graviditet upphör så borde ju mensen komma igång också? Jag menar, utan hormon så kommer ju allt komma igång som vanligt igen? Eller har jag fel?
#11 ush, låter inte kul!
#12 Jo, logiskt sett. Har dock hört att de kan fortsätta sända ut lite hormon även när tiden gått ut, eller att kroppen tar åt sig lite bara. Vet en som hade sin i 7 år och var mensfri hela tiden!
#10 You and me both :)
#12 Tycker också det, fast min är ett halvår gammal nu och jag är fortfarande mensfri :)
Men du kan ju bara be att få byta ut den mot en ny.?
Det kan man göra på en gång då fortsätter mensen att vara borta + att du är skyddad.
Äring och Fred.
**
**
#15 Japp, fast en ny kostar 1100 spänn. Lagom intresserad då om den gamla fortfarande håller mensen borta :)
Dessutom så har jag svårt att se att min flickvän kommer lyckas göra mig gravid så jag har inte så bråttom med att få en ny ;)
nja sist jag betala en p-stav var inte ens 1 år sen och då kosta den ca 700 kr så dom har sänkt priset på dem.
Äring och Fred.
**
**
#17 Där ser man. Men det kan ju också vara olika från län till län. Vet att i Örebro så får alla studenter eller om det var alla under 25 gratis p-medel :)
Här har vi inte så, tyvärr. Dock så är det ju mycket möjligt att de sänkt även här, är snart två år sedan jag hörde något om saken :)
#15 Det är inte säkert att det blir samma resultat med andra staven så helst vill jag ha kvar samma om det går. Har som sagt inget behov av skyddet då jag likt WickedAlly inte löper så stor risk att bli gravid av min flickvän :P

Eftersom enda som kan hända är att du får mens så kan den ju vara kvar tills du får den ^^
Det är sant att en mindre mängd hormon kan hejda mensen men vara för lite för att ge fullgott skydd mot graviditet.
Qui dormit, non peccat