Menskopp - användning
Köpte mig en menskopp från MeLuna som jag fick hem i veckan och kände mig väl inte direkt sugen på att prova den med tanke på storleken på den, och då beställde jag ändå S.
Men så kom mensen nu idag och känner ändå att det är så många fördelar med en m-kopp så jag är villig att prova iaf.
Började försöka köra in den och det gick förvånandsvärt lätt. Dock så blev jag rädd när jag kände hur långt in den hamnade så jag tog ut den innan jag släppte den och knöt ett snöre i ringen och stoppade sedan in den igen. Hur långt in sitter den på er och hur fasiken får man tag på den när man ska ha ut den (om man inte har snöre så som jag nu ordnade)?
Sen är jag osäker på om jag fick den att sitta rätt. För den känns inte helt rund utan lite oval så jag är rädd att den inte vecklat ut sig. Fast å andra sidan så var den lite oval efter att jag haft den inne en gång så den kanske ändrat form lite? Hur gör ni för att få den att veckla ut sig och hur ska det kännas när den sitter rätt?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag stoppar bara inn min jag, sen sköter det sig själv. Min har en "propp" med rillar på som jag har skurit till rätt storlek, den nyper jag tag i med fingrarna bara. Dock inte så dumt att sätta på liten bit snöre faktisk, skulle nog underlätta att få den ut.
Min med formar sig ovalt, så jag förmoder att det är formen på min slida, och har inte tänkt mer på det. Inte läker det nåt heller från min, jag har på ett trosskydd bara ut i fall att.
När jag skall ha ut den för jag in en finger och trycker på menskoppen så det kommer till luft innanför medans jag drar den ut, största problemet jag har när jag använder menskoppen är att om jag inte gör så blir det litegrann vakum innanför, och jag tycker det är lite obehagligt samt att det gör det ju svårare att få den ut. När jag väl trycker på sidan med ett finger så det blir liten "bula" så kommer det till lite luft som gör det änklare att få den ut :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#1 Men när jag stoppat in den och känner på sidan så är den liksom inte "utfylld" och rund utan går liksom in lite på sidan. Som om koppen är för stor för slidan och inte kan veckla ut sig ordentligt =/ Vet inte om det kommer att läcka när den sitter så. Har frsökt att dra den ut och in lite så den ska vilja rätta till sig men verkar inte vilja göra det. Når inte riktigt ända upp till den tjocka kanten för att se om den ligger an mot väggen helt.
Jag funderade på vilken ände man skulle ha på den när jag skulle beställa och valde en med ring just för att kunna knyta ett snöre i. Hade en liten föraning om att det skulle kunna vara svårt att få tag i den. Är lite rädd för att den ska åka så långt in att jag inte får ut den. Även om jag vet att det finns ett stopp därinne så vet jag också att mina fingrar inte är hur långt som helst.
kan vara pga vakumet faktisk att den inte viker ut sig helt, men jag har ingen erfarenhet med att den inte viker ut sig själv får jag erkänna
Har provat nu att tömma den.. Förstår inte hur man skulle få ut den om man inte har det där snöret som jag satt dit. Men jag var tvungen att trycka på den på sidan så vakumet släppte iaf så denvar tät och den har itne läkt.
då tror jag inte det är nåt problem :)
Om den inte vecklar ut sig helt kan du antingne prova att sätta om den, eller peta på sidan av koppen typ ett varv runt, det prukar hjälpa för mig. Alltså inte så hårt att vaccumet släpper, utan man mer puttar undan slidväggen så den har bättre chans att veckla ut det sista.
Om den åker långt in så får du krysta ut den, prova när du sitter på toa, gör du rätt så kommer den ut oavsett hur långt in den sitter
Öva öva öva!
Även om den skulle åka in en bit så når du botten på koppen om du stoppar in fingret, du får väl stoppa in fingret så långt du kan :) om den ändå är knepig att få grepp om så krysta lite så åker koppen lite längre ner och så får du ett bättre grepp :) Det tar några gånger innan man lär sig så försök några gånger och ge inte upp, det är värt det!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vet inte om det här är rätt tråd för den här frågan, men nu när ni ändå pratar om menskoppar så ställer jag frågan här.
Jag har bestämt mig för att köpa en, men jag kan inte bestämma om jag ska ha soft eller classic. Jag skulle helst vilja ha en soft för att den verkar mer bekväm, men det står att den är svårare att "veckla ut".
Och frågan är alltså, ni som har provat soft eller classic, vad tycker ni om dom och vilken tycker ni är bäst och rekommenderar? :)
Jag har en som heter MeLuna och det står att det är en extra mjuk kopp. Jag upplever den något svåratt veckla ut, får liksom böka lite ibland för att få den att vecklas ut. Har dock inte hört att det kunde bero på att det var en mjuk variant, men kanske är därför då. Känner den inte när den sitter inne. Oavsett vad jag gör, kunde ibland ha ont av tamponger vid tex ridning men koppen märker jag inte och känner mig väldigt säker med den.
Jag skulle nog satsa på den som har lättare att veckla ut sig. Är den inte helt utvecklad kan det läcka och trots att den är mjukare tror jag inte det känns så stor skillnad när de väl är inne. Så jag skulle alltså inte ta den mjuka för att minska risken för läckage!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]