Full tampong
Hej!
Vet hur man sätter in tamponger och sådär, men brukar ha lite krux med att veta när jag ska byta. Orkar inte sitta med block och penna för att dokumentera hur många timmar det tar innan tampongen är full varenda gång liksom..
Men hur vet ni när eran tampong är full? Känner ni det, typ att den blir full, på något sätt. Eller måste ni kolla om snöret börjar bli lite rött eller om det har läckt igenom lite blod i trosan/trosskyddet/bindan?
Jag känner att den är helt full det blir fuktigt där nere helt enkelt. Då har det ju generellt gått lite för lång tid, för då måste man tvätta sig och ev. byta trosor och grejer, vilket man ju inte orkar flera gånger om dagen… Brukar därför ta för vana att byta ungefär var tredje timme oavsett om den är full eller ej. Blöder jag väldigt mycket så byter jag varannan timme.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Byter var 4:e till var 5:e timme. Då jag blöder mer har jag större tampong, och vid mindre har jag mindre tampong.
Jag märker om min tampong är full ifall det kommit blod på trosskyddet, de dagar jag blöder mer (ibland känner jag också att det rinner ned på trosskyddet). Då tar det runt 4-5 timmar tills tampongen är full, de dagar jag blöder mindre brukar jag byta runt var 7-8 timme, även fast jag då använder mindre storlek så brukar den inte vara helt full.
Hej :)
Minns alla mina år med tamponger som läckte, blodiga snören,evigt spring på toan, gnissliga och torra, illaluktande och hur jag hela tiden behövde trosskydd för att vara säker….
Vill mer än gärna tipsa er om LadyCup, inga fler överaskningar, torra slemhinnor eller dyra inköp och det bästa av allt - du kan ha den inne upp till 12 timmar !
Besök butiken : www.FairBreezeShowroom.se
Under rubriken " Vad är LadyCup?" hittar du mer information, jag svarar MER än gärna på frågor, det är mycket lättare att lära sig än vad man i början tror och den känns inte alls!!!
Hoppas du vågar testa - du kommer inte ångra dig!!!
Med vänliga hälsningar/ Veronica
#4 Hmm, jag skulle vilja testa menskopp. Men jag tycker inte om idén att behöva koka den efter varje mensperiod för att få den att bli ren. Det känns lite äckligt.. Inte kan man väl använda sin kastrull till det?!
Sen skulle man även tvätta den med vatten och tvål efter varje gång man tömmer den. Om man inte är försiktig kan man råka ut för svampinfektioner eller obalans i slidan.
Så även om det säkert skulle kanske vara fräschare med att använda menskopp så tvekar jag inför att använda en. Känns som om det finns mycket mer risker med det. Jag har aldrig någonsin i mitt liv haft svampinfektioner eller några andra problem med underlivet och det kan jag väl delvis tacka bindorna för även om de inte är så trevligt att använda.=/
Får se om jag någonsin får modet till att använda en menskopp. Kanske engångs menskoppar? Men det kan inte vara särskilt ekologiskt eller billigt…..
#5 Bindor kan många gånger orsaka svampinfektioner eftersom det är fuktigt och ingen luft kommer till. Skulle säga att risken för Svamp är större med binda än med menskopp.
Förstår inte varför det skulle vara äckligt att koka menskoppen i en kastrull? Tvättar man den innan och sedan kokar den så försvinner alla bakterier. Tycker man det är äckligt bara för sakens skull kan man ju ha en kastrull bara för det endamålet.
Att tvätta den är ju inte jobbigare än att tvätta händerna efter man varit på toaletten.
Själv kör jag med tamponger, fungerar bäst för mig.
#4 HAr du fått tillstånd för att göra reklam?
#5 Jag har bara använt bindor i 15 år och har aldrig haft några problem. Jag är noga med att byta binda med jämna mellanrum men behöver inte alltid tänka på att jag måste ha fullständigt rena fingrar då jag byter binda om man säger så.
Ja, det är väl mera tanken som äcklar mig.. Att lägga något man har haft i underlivet i något som man använder till att koka mat med. Det betyder ju inte att det är kanske ohygieniskt att göra så men det känns bara så fel. Min kille som är den som lagar mat här hemma, skulle dessutom aldrig tillåta mig att använda "hans" kastruller till något sådant, hehe. :D
Men någon dag ska jag väl våga testa både menskopp och tampong.
#8 Jag har inte heller hört om någon som har fått sådana problem men det varnas om att det kan hända på de sidor där man kan skaffa en menskopp ifrån.
#9 Alla får självklart inte det, men man kommer inte ifrån att det inte kommit till någon luft och att det är fuktigt. Paradiset för Svamp.
#10 Sant. Kan hända att vissa är mer känsliga än andra för sådant där. Lyckligtvis tycks jag inte ha sådana problem och kanske jag borde hålla mig till det som fungerar..
Men nyfiken blir man förstås på alla de här andra produkterna som går att använda istället för bindor. Om jag inte vore så trång skulle jag inte tvekat så mycket med att försöka igen med tamponger eller varför int en menskopp. Ja, och så klart har man ju fått inpräntat i huvudet av ens mamma att tamponger är bara dåliga saker och leder till en massa problem. Vet förstås att det inte är sant men säkert kan det ligga något undermedvetet kvar av det där.
#12 Ja vi blir påverkade av våra mödrar :P
#7 Tyvärr inte eftersom jag inte är moderator på Kvinna.