Etikettgynekologsnack
Läst 22689 ggr
Anonym
Anonym 
2012-06-11, 13:33

Sterlisering

Någon som gjort det medvetet/valt det ?

Vad finns det för nackdelar att göra det ?

Har redan barn. Har sug efter en till men pga olika saker i hemmet och runt om så passar det inte in. Verken nu eller om tio år.

hus-musen
2012-06-11, 13:57

Inte själv, men har vänner som valt. Fördelen är att man inte kan få barn, nackdelen är att man inte kan få barn. Som man kan man ibland vända på operationen, som kvinna är det slutgiltigt. 
Sen om man är kvinna beror det på om man plockar bort alltihopa, då hamnar man i klimakteriet. Eller så kan man plocka tex äggledarna och ha livmodern kvar, då funkar det som vanligt.

Inte det lättaste att få igenom, ska till psykologiska tester först för att se så man inte ångrar sig om det inte finns stora medicinska skäl till att sterilisering är en bra ide.
Har du sug efter fler så tror jag inte du kommer få en sterilisering godkänd. :/

Qui dormit, non peccat

Anonym
Anonym 
2012-06-11, 15:07

Kan man gå upp i vikt med mera då ?

Sug och sug, men det lutar mer åt att inte skaffa fler ändå.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Nina
2012-06-11, 15:38

Min mamma steriliserade sig efter hon fått mig och min bror. Hon var nära döden båda gångerna och ville inte vara med om det igen.

hus-musen
2012-06-11, 15:39

Ja det beror ju på om du börjar äta mer eller inte ^^

Som man så har du ju testiklarna kvar och tillverkar hormoner precis som vanligt, så där har du ingen skillnad.
Likadant som kvinna när du har livmodern kvar och dina äggstockar vid en vanlig sterilisering, du har dina hormoner som vanligt i kroppen och inget ändras.

Gör du en hysterektomi däremot och tar bort dina äggstockar så måste du äta tabletter för att inte hamna i klimakteriert och där kan du få olika problem sammankopplade med hormoner. Tex svårighet att gå ner i vikt, ökad fettsamling, svettningar mm. Man måste inte få men många får besvär.

Har du kikat här? http://www.preventivmedel.com/preventivmetoder/sterilisering/

Qui dormit, non peccat

Fridaaaa
2012-06-11, 16:46

Mamma har steriliserat sig.
Hon tyckte att det räckte med 3 barn, sedan hade inte hennes rygg och värk klarat av fler graviditeter heller.

Medarbetare: rexkaniner, Support.

pyromanen
2012-06-11, 16:53

Jag steriliserade mig för några år sedan. Hade fylld 40, hade 3 barn, tålde inga hormonella preventivmedel och kände det skulle vara katastrof att bli gravid - att jag ALLDRIG skulle orka med en till bäbis. Samtidigt har jag alltid haft mycket lätt för att bli med barn och därför kädnes kondom och peassar som för osäkra metoder.  Det känns som ett bra val för mig!

När man hör av sig för att bli steriliserad tar det tid innan det blir gjort.  Det är för att man inte ska kunna göra något spontant utan det ska vara väl genomtänkt.  Man ska också till ett enskild samtal hos en kurator för att berätta vilka tankar man har och varför man vill göra det mm. Tror det är för att försäkra sig om att det verkligen är sterilisering man vill coh att det inte är någin annan som pressar en till det. Ganska mycket dubbelkoll är det. Sen ska man skriva på papper att man vill det. Och sen inne på operation strax innan nersövning så kom de fram igen med pappret som jag under skrivit och frågade: är det du som skrivit under, stämmer det att du vill steriliseras?.  All extrakoll för att det är så definitivt om det väl är gjort.

Man erbjuds ingen hysterektomi som någon nämner om inte det finns medicinska skäl. En sterilisering innebär normalt att passagen genom äggledarna stoppas - antingen med klämmor eller bränning. I mitt landsting använder de bränning.

Nackdelar förutom att det är definitivt och inte kan ångras är att det alltid finns risker med en operation. Sammanväxningar i buken kan bli efter op och även viss infektionsrisk (som med alla alndra opreationer mm, typ resistenta bakterier och vad man annars hör om att folk smittas med på sjukhus ibland.)

Jag fick betydligt mer mensvärk efter steriliseringen än innan. Har alltid varit förskonad och kan säga att från jag fick mensen då jag var 14 och tills jag steriliserade mig vid 40 så har jag ätit värktabletter för mensvärk högst 10 gångar.  Efter steriliseringen är det nästan alltid en dag på mensen där det gör så pissont att jag är tvungen att äta ipren 400 för att stå ut.  Men det kan det vara värt!  så skönt att slippa p-piller och hemska hormoner och desstuom slippa oron för att bli med barn.

Anonym
Anonym 
2012-06-12, 07:07

#3 Sådan anledning bl.a är fördelen hos mig med pga samma sits.

Anonym
Anonym 
2012-06-12, 07:08

Äter ju inte mycket nu men många säjer man kan öka sådant efter sterlisering. Och så vill jag inte ha..

Tack för era svar!

pyromanen
2012-06-12, 07:19

#8 Om du menar att man går upp i vikt? Så finns inget samband alls. Ingenting hormonellt förändras för att passagen i öäggledarna stryps. Du får mens och ägglossning precis som du brukar, bara att ägget inte kan ta sig till livmodern.

[Vargöga]
2012-06-12, 07:31

Jag valde att plocka bort livmodern (hysterektomi). Numera plockar man inte bort äggstockarna, inte på mitt sjukhus iaf. Detta är för att man inte skall hamna i klimakteriet.

det konstiga med detta var att jag behövde ett godkännande för att steralisera mig men inget för att plocka bort livmodern. Jag slipper mensen i och med denna operation.

veran
2012-06-12, 09:34

Har funderat på sterilisering. Har tre barn och är 45. Men i mitt fall är det kostnaden som gjorde att jag inte kunnat sterilisera mig. Kollade för ganska länge sen men det var dyrt.

Fridaaaa
2012-06-12, 10:02

#11 Mamma betalade 150 kr, alltså som för ett läkarbesök på vårdcentralen, likså mammas vännina

pyromanen
2012-06-12, 10:08

Kostnaden varierar jättemycket i olika landsting. Hos mig var det gratis bortsett från vanliga läkarbesöksavgiften men jag har läst att det i vissa andra landsting kostar flera tusen.

hus-musen
2012-06-12, 12:49

Ja är det inte subventionerat och berende på vad man gör så kan det kosta uppåt 13 000 kr beroende på landsting.

Qui dormit, non peccat

Anonym
Anonym 
2012-06-12, 12:52

Jag vill slippa mensen, då jag ändå inte har den för pillernas skull. Men jag vill inte åka på biverkningar som verka nämnas lite.. När jag fick mitt andra barn, så nämnde jag detta för doktorn, då sa han att jag skulle vänta tills jag fyllt 27. Och det har jag ju för några år sedan. Inget annat sa han, tror han förstod varför.

Ove-D
2012-07-30, 12:01

Jag har funderat på att sterilisera mig i närmare 10 år… Jag har två barn och är snart 40.

Häromdagen pratade jag med en som gjort det och hon satt hon gått ner i vikt… Hur vanligt är det???

Är det vanligt att få kraftig pms?

Alternativet att ta bort äggstockarna finns inte längre då?  Utan bara alternativet att bara "klämma åt"/bränna? Jag har inget emot att ta bort dem helt då jag både vill slippa mens, PMS och graviditet.

Det kan alltså kosta från 150 kr till 13.000kr? Någon som gjort det i Västra Götalandsregionen som vet "priset" här?

Fridaaaa
2012-07-30, 12:07

#16 Tror inte det är så vanligt. Vet dem som gjort operationen och dem har inte gått ner.

Ove-D
2012-07-31, 08:23

#17 är det vikten du pratar om? Vet du hur det är med PMS?

Fridaaaa
2012-07-31, 19:00

#18 Ja såklart? Eftersom jag skrev "dem har inte gått ner".
Nej det vet jag inte.

pyromanen
2012-07-31, 21:09

#16 Eftersom hormonerna inte påverkas alls, så tycker jag det låter osannolikt att vikt eller pms påverkas alls av en vanlig sterilisation där man inte tar bort nånting.  I informationsmatrialet jag fick inför sterilisering och i samtalen framkom inte heller nånting varken om pms eller vikt och inte har jag märkt nånting heller (det var 4 år sedan nu).

Däremot kan jag tänka mig att man kan få helt andra och mycket större förändringar om man tar bort äggstockarna. på gott och ont.

Izziegirl
2012-07-31, 22:32

Jag tog bort livmodern när jag var 40 år. Hade fruktansvärda blödningar och menssmärtor…har alltid haft. Läkarna sa från början att det skulle bli bättre efter barnen, men icke. Det är svårt att beskriva med ord, men vilken underbar känsla att ALDRIG mer ha mens :))

Min väninna steriliserade sej ett år senare…men hon har ju fortfarande mens ;)

Vi mår hur bra som helst…och skojar om att detta skulle gjorts mycket tidigare :)

Jag vet att i Västra Götaland "kostar" det inget att genomgå detta…men vill man ta bort livmodern ska det finnas ett "problem" bakom!!

Upp till toppen