Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 15085 ggr
[Ai-chan]
5

frössen jämt

Så fort jag sätter mig ner och slappnar av så fryser jag, fryser så jag skakar och huttrar. Trotts med en massa kläder på och mellan varven täcke och filtar, fötterna blir iskalla trotts strumpor, och händerna blir ännu kallare (har ibland svårt att röra dom). Oftast när jag håller igång rätt så mycket och gör något om dagarna, som att springa runt en massa i lägenheten och städa o sånt så får jag upp kroppsvärmen någorlunda. Sover jämt om nätterna med flera täcken och filtar. Och ändå tycker folk att det är riktigt varmt hemma hos mig när de kommer hit. Ändå så sitter jag varje kväll och fryser så jag skakar (då jag är som mest avslappnad), och ibland även på dagarna!! men ändå, det går ju inte att slappna av allt för mycket eftersom man fryser som satan…

Vad kan man göra för att få upp värmen i kroppen mera?? Och vad är det som gör så att jag fryser så lätt? Just nu så sitter jag o skakar/huttrar för att jag fryser så och händerna o fingrarna gör ont för att de är så kalla. Så nu så blir det sängen tidigt så jag kan dra över mig en massa täcken och filtar.

Viccan92
1

Jag tycker det låter helskumt. Jag tycker att jag fryser mycket och lätt men du har det tydligen ännu värre. Tyvärr har jag inget svar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cindy
0

Jag tycker att du ska gå till vårdcentralen och be läkaren ta ett blodprov för att kolla om din ämnesomsättning är tillräckligt hög. Är den för låg så är ett av symtomen att man fryser trots att det är varmt.

Annat man kan fundera på är om du äter ordentligt? Utan energi så går kroppen på sparlåga, och bland det första som ryker är kroppsvärmen.

Och blodcirkulationen är också viktig för att man ska hålla värmen. Jag kan varmt rekommendera kläder från Back on Track, de innehåller keramiskt tyg som reflekterar den egna kroppsvärmen. Jag har långkalsonger, tröja, sjal och lite annat från dom för att de gör underverk för ömma muskler, men de hjälper verkligen till att hålla värmen uppe också!

Vänliga hälsningar
Cindy

Fridaaaa
0

Låter lite som jag.
Jag kan sitta med tjocktröja trots att det är 22-23 grader i rummet.
Sover oftast med duntäcke sommartid (dock blir jag varm oftast under natten hehe). Mina fötter är med som istappar nästan på kvällarna trots strumpor & ev inneskor. Händer med blir lätt kalla….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
2

Precis så har jag det med. Sålänge jag är igång och gör saker så håller jag värmen uppe utan problem, och har till och med lätt att bli för varm och tom svettas (bara av att tex städa). Men inom 5-10min efter att jag satt mig/varit stillsam så börjar jag frysa så jag skakar, trots att vi har 22-23 grader både hemma och på kontoret på jobbet, dock ute i labbsalen är det ca 18-20 grader men där fryser jag inte för där är jag mer igång när jag jobbar.

Sambon är alltid varm, även när han fryser, så jag brukar alltid försöka krypa intill honom på natten och även på kvällen i soffan =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

lisbul
2

Jag har dessa problem också, men jag tror att jag har det värreGlad. Mina problem beror på parasiter, virus och bakterier, som jag nu får behandling mot. Starka antioxidanter, bakteriedödande och virushämmande medel har en viss effekt. Jag kan inte vara ute, inte ens på sommaren, för då blir jag liggandes i sängen efteråt.

[Devya]
0

Jag har exakt samma problem. Mitt problem beror ju då på mitt blodtryck som är så lågt - dålig blodcirkulation.

Just nu då gubben min svettas och har det varmt har jag det kallt. Jag har på mig yllestrumpor och ylletröja för tillfället, och ändå är jag iskall om fötterna och händerna.

Det jag brukar göra är att träna lite - sit ups eftersom det är det enda jag orkar med. Efter att jag har gjort ett par hundra sit ups så har jag blivit tillräckligt varm i kroppen för att kunna gå och sova.

Om du sitter framför datorn så är det helt förståeligt att du är kall eftersom blodcirkulationen inte är igång. Du måste röra på dig mera - träna litegrann. Det hjälper inte att sitta still vid datorn eller att gå och ligga under flera lager av täcken.

Sen kan det ju hända att du äter och sover dåligt vilket kan också vara en bidragande orsak till varför du fryser.

Just nu har jag som sagt iskalla fötter så nu måste jag ta en paus från datorn och träna så att jag får upp värmen i kroppen. Fungerar inte endast att röra på mig litegrann utan det måste vara en ordentlig liten workout.

Fridaaaa
0

#6 Haha låter precis som jag, dock har jag inte lågt blodtryck :)

PogoPedagog
1

Ett symptom på hypotyreos, dvs underfunktion i sköldkörteln är just frusenhet. Kan vara värt att kolla upp.

Fridaaaa
0

#8 Finns det andra symtom än det om man har det?

PogoPedagog
0

Japp, kommer inte ihåg så bra så du får nog googla på det men dåligt immunförsvar och trötthet är dom jag kommer ihåg utantill.

Fridaaaa
1

#10 Okej, för jag är frösen ofta, och kan sitta med tjocka kläder medans pojkvännen håller på att svettas ihjäl typ.

Namiko
1

Lågt blodtryck ger dålig blodcirkulation som gör att man fryser lättare. Det blir ännu värre om man är smal och inte har så mycket fett som hjälper till att hålla uppe värmen.

Jag frös massor när jag var yngre och riktigt smal, har lågt blodtryck som jag inte fick kontroll över förrän jag började röra på mig ordentligt på dagarna. Motion hjälper till att öka blodtrycket om det är för lågt och ökar blodcirkulationen så att göra något som ökar pulsen 20-30 minuter varje dag hjälper otroligt mycket i längden, även något rejält träningspass i veckan är bra där du får upp pulsen riktigt rejält. Försök att inte sitta stilla för länge åt gången heller, sitter du mycket på dagarna så kan lite pausgympa en gång i timmen hjälpa, bara ställa sig upp och sträcka på sig lite och kanske jogga lite på stället kan räcka för att få igång cirkulationen igen.

Vissa dagar blir jag så kall om fötterna att det enda som hjälper är att gå ut och gå, även i -20 så blir jag varm om fötterna efter 20 minuters promenad så mitt hundägande har gjort mig mycket mindre frusen av mig. Jag blir fortfarande kall om händer och fötter, men jag fryser mycket mindre numera.

I övrigt så hjälper det att dricka te, äta varm soppa, ta ett varmt bad och liknande för att få upp värmen för stunden, men det är bara tillfälliga lösningar. Att få till en fungerande vardagsmotion och kolla upp om det finns någon medicinsk orsak är viktigt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Chestnut
0

#5 Ursäkta min nyfikenhet; men har du alltså virusinfektion, parasitinfektion och bakterieinfektion samtidigt? Hur gick det till? Vilka symptom ger varje infektion?

Med vänliga hälsningar
Chess