östrogenplåster
Hej på er i värmen..!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av östrogenplåstret Estalis..?
Har haft det nu i snart 1 månad.
Vallningarna är faktist borta..men det är faktist åxå det enda som jag känner är positivt.
Denna håglöshet /orkeslöshet som jag känner mer med detta plåster överväger nästan om jag ska sluta med Estalis.
jag ska såklart ge d en längre tid och se vad som händer.
Men skulle vara intressant att veta hur ni andra känner er med detta östrogenplåster..
Önskar även fortsatt fin sommar..mvh/Sus
Jag har Evorel östrogenplåster sen ett år tillbaka mot vallningarna och för att förebygga benskörhet. Det funkar helt ok. Jag upplever inga biverkningar, men Evorel innehåller bara östrogen.
Ditt plåster innehåller både östrogen och gulkroppshormon, och det är det senare som ger dig biverkningar. Har du livmodern kvar är det klokt att ha bägge hormonerna i alla fall 12 dagar av månaden, men du skulle kunna be läkaren om att växla mellan Evorel och Estalis 12 dagar var. Alternativt gå över på Evorel och ta tablett med gulkroppshormon 12 dagar i månaden.
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack så jättemycket för ditt svar
Joorå än är livmodern kvar :-)
Får tyvärr inte ta tablettform pga höga levervärden :-(
Men just detta gulkroppshormon..
kommer håglösheten och tröttheten av biverkning från den alltså?
Och kommer det inte gå över efter en tid..?
Fyyyyyyyyy va hopplöst d kommer kännas annars
Jag trodde att iom östrogenplåstret så skulle mitt nya glada pigga liv börja *skratt*
Jepp gulkroppshormon är välkänt för att ge depressiva biverkningar i olika grad. Östrogen ger inte några humörbiverkningar alls.
Det som kan hända om du tar enbart östrogen är att livmoderslemhinna växer till i livmodern på samma sätt som när du hade mens, vilket kan vara rent av dåligt. Det är alltså klokt av din läkare att ha valt ett kombinationsplåster.
Njae, det kan vara en övergångsfas du är i, det vet man efter 2-3 månader. Men det är väldigt vanligt att man blir påverkad av gulkroppshormon. Har du använt hormonella p-medel tidigare och hur funkade det? T.ex p-piller, hormonspiral, p-stav…
Jag tycker ändå att du ska diskutera möjligheten att alternera mellan kombi och rent östrogen med läkaren!
Vänliga hälsningar
Cindy
Suuuck jag har ju även adhd så mycket deppresivt ligger ju där med
Jag har aldrig ätit p-piller eller någon slags hormon..
Bara haft kopparspiral tills för 2 månader sedan..då min gynokolog tog bort den.
Har ju inte haft mens på snart 2 år :-)))
Är ärligt imot östrogen då jag är rädd för bröstcanser osv..dock finns ingen i min släkt som har varit drabbad…peppar peppar.
Jag ska i alla fall stå ut till efter sommaren..
blir jag inte gladare och får mer ork då blir det ett samtal med läkar`n..
Tack för dina jättebra svar..och ha en fin lördag och helg..kram/Sus
Att ta bara östrogen eller bara progesteron innebär ingen förhöjd risk för cancer. Det är när man kombinerar de tu som risken höjs. Men de minimala doser som finns i plåstren ger knappt någon höjd risk alls, så jag tror du kan vara lugn om inte hormonpåverkad cancer är vanlig i din släkt.
Vassego, kul att kunna hjälpa! Hoppas det löser sig för dig!
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack så jättemycke:-)))
En gammal tråd jag vet men måste fråga om det finns alternativa metoder för klimakteriet,är sån som vägrar läkare och syntetiska mediciner och vill höra om någon har alternativa tips.
Har kommit in i klimakteriet med alla dess symtom och är en riktig klimakteriekossa så alla tips om altenativa metoder tar jag tacksamt emot.
Börjar uppriktigt tycka synd om min omgivning för nu är jag inte rolig att tas med ,snäser av folk och är allmänt otrevlig ,man skäms ju fast man vet vad det beror på men kan inte styra över det 
Uppdaterar inlägget,hittade remifemin,någon som har erfarenhet och det är helt naturligt utan hormoner .
Skriver fort till dig shaman men återkommer:)) Female balans från hälsokosten har hjälpt mig. Så nu är mina jäkla vallningar borta iaf.. Tror d fungerar olika på person, lycka till
Tack för tips MQ tar alla tips jag kan få,har beställt det jag nämde i inlägget ovan och hoppas hoppas få tillbaka mitt goda humör 

Detta med vallningar…det tog mig ett tag att förstå att det var dags för mig :)
Jag äter female balans. Det tog bara ett dygn innan jag märkte skillnad, redan under första veckan hade min kropp, humör och temperatur återkommit till min vanliga balans!
Jag är så tacksam för kvinnan på hälokost Life som hjälpte mig :)

Naturligt progesteron har hjälpt många jag känner med klimakterieproblem
Finns en kräm som heter ProgesterAll, läs mer om den här http://www.whiteday.se/progesteron.html