Lustig mamma!
Detta är kanske inget jätte stort problem. Men jag har 0 kr, barnbidrag skulle försäkringskassan sluta med att ge mig och min bror (är under 18 år!) nu när vi flyttat till ett av grannlanden (vi ska kolla upp varför!)..
Hur som, förra månaden skulle vi få hela summan kr av vårt barnbidrag. Men det enda jag fick kosta på mig var en tröja och ett par jeans. Tröjan har jag inte ens användt, för jag trivdes inte i den. Och det var på rea på Lindex, så gissar att jag gav 50 kr för tröjan och 99 för jeansen eller någonting sådant. Billigt var det i alla fall, men det spelar ingen roll. :)
Hur som. De plaggen och en skjorta/blus jag har, det är det enda jag har på mig. Allt annat är utslitet eller så har jag bara hål i mina tröjor.
Mamma är ingen storshoppare själv, hon brukar mest ärva kläder, men jag vill inte vara som hon - jag är trött på det. Jag har jämnt fått av mina äldre syskon, som inte bor hemma, men nu bor jag 100 mil ifrån dem.
Nå väl, jag sa det till henne idag att jag inte hade några roliga tröjor. Då sitter hon och vräker ut sig "Men sluta vara så jobbig" .. Vadå jobbig? Jag behöver kläder!
Jag slutade i alla fall tjata, så nu går jag runt i min pyamas och räknar med att jag inte kan gå ut idag för jag har inga kläder. KUL!
Kan väl berätta lite mer exakt om min garderob. Det är de tröjorna jag har, blusen börjar bli sliten, några utslitna linnen som det är hål i, ett par chinos som är så utslitna att man inte ens ser att de har varit blåa, ett par jeans som är så slitna att de är vita och 'luddiga'..
Det är allt! Är det någon som känner igen sig?
nu är jag ju äldre än dig.. men jag har inte direkt några kläder heller.. jag har inget jobb å får inte en enda krona från något alls.. så jag kan inte köpa nytt.. jag har börjat gå ner i vikt så en del kläder jag har är förstora (och slitna) har inga sommar kläder alls.. så man får gå i långärmat osv trots värmen.. men tyvärr så kan jag itne gra så mycket åt de då jag inte har råd..jag får helt enkelt stå ut med de jag har till sjag får ett jobb i framtiden..
men får din mamma barnbidrag för dig? för i såfall så är de ju till tex kläder som de ska gå till å de är hon ju skyldig att betala i såfall om du inte har nåt.. får hon inga pengar för dig alls så vet jag inte:S då är de ju soc eller liknande man får vänsa sig till å tala om läget att din mamam inte har råd å att du går itrasiga kläder.men man tycker ju att en förälder ska betala kläder osv till barnen först.. är de trasigt så mste ju barnet få några hela plagg på nåt sätt..
hade jag haft barn så är de ju barnen som kommer först.. kläder till barnen innan mig själv å har jaginte råd med till båda så är e ju barnet i första hand som ska ha nytt..
å vet du att hon har råd egentligen men vägrar så tycker jag att du ska gå till nån som har hand om sånt här(soc? eller vad de nu kan vara) å tala om att du bara äger trasiga kläder osv..
de är vad jag hade gjort.. hade samma problem när jag bodde hos min mamma hon vägrade köpa kläder till mig.. som tur är fick jag ibland av pappa annars hade jag gått till soc med de..
#1 Det är väl inte meningen att barnbidraget ska endast gå till kläder åt barnet utan det är ju också till för maten, wc-papper etc. Så har i alla fall alltid jag resonerat.
#2 självklart därför skrev jag TEX till kläder å går barnet utan så måste ju en del av pengarna gå till kläder
#3 precis.. kläder är ju en del av vad barnet behöver..
#3 Visseligen. Dock inte alltid så att det blir pengar över till extra mycket kläder. Min mamma hade inte riktigt pengar över att köpa så mycket kläder till mig, knappt något alls (ibland fanns inget ens över till mat och då blev det tyvärr så att man ibland va helt utan mat för någon dag).
På andra sidan brydde man sig inte så mycket om kläderna då jag var liten, så länge de var rena.
#5 Hade det precis likadant när jag växte upp. Vi hade ibland inte pengar till mat och då blev det inte mycket kläder mer än det absolut nödvändigaste.
Men att ha 3 klädesplagg + några trasiga linnen. Det blir ju att man inte har något att ta på sig, och om man glömmer tvätta en dag kommer inte TS ha några kläder.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#6 Visserligen. Men sen tar jag allt jag läser med en nypa salt. Speciellt då hon sa så här till sin mamma " Nå väl, jag sa det till henne idag att jag inte hade några roliga tröjor."
Föreslå att ni ska handla på Tradera eller Blocket. Då kan du få flera tröjor för under 100-lappen. Finns massor av nya plagg där (felköp etc) och inte bara begagnat. ::tips::

#7 Känner lite som du skriver. Visst kan det vara så illa som hon försöker skriva, men det kan vara lite av en bortskämd dam vi har här också.
Mina döttrar säger ofta "Jag har inget att ta på mig!" Fast de har en klädkammare var…inte gammalt och inte slitet. Japp de är bortskämda helt klart!
Men jag hoppas att TS får det bättre om hon verkligen har det så illa! Ingen ska behöva ha det så, men först mat och hygienartiklar innan kläder, tyvärr den tuffa verkligenheten!