Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 6967 ggr
CelsiusT
0

Återkommande UVI

Någon som har samma problem som jag har med återkommande UVI? Jag börjar bli trött på den här skiten nu. Nu har jag haft 3 UVI med max 4v mellanrum, alltså ungefär en i månaden. Och innan det så var det max 6 mån sedan gången innan.

Normalt sett så dunkar jag i mig några liter tranbärsjous vid första symptom så är det över inom ett dygn eller två. Men ibland orkar jag inte utan får penicilin.

Vad kan man göra för att undvika UVI? Läkarna säger tre saker när jag frågar, 1 tvätta inte så noga och inte med för stark tvål, 2 torka alltid framifrån och bak efter toabesök, 3 kissa efter sex.

Jag följer detta (ibland svårt att kissa efter sex om jag tex kissat innan sex vilket ibland är svårt att planera) men ändå så får jag den där jäkla UVI iaf. Sitter nu och funderar på om det har något med mat att göra, eller om man kan ändra något i kosten för att minska risken att få UVI? Har ni några tips? Jag börjar bli ganska rejält trött på dom här jäkla infektionerna som hälsar på alldeles för ofta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Miowi
0

Är inte säker på detta, men har för mig att stort intag av socker kan ledarroller uvi? Ite alls säker, kan vara värt att söka på (skulle gärna göra men skriver från mobilen) Hoppas de löser sig för dig!!

[silkesnosen]
0

Testa att dricka molkosan dagligen, gjorde att jag slapp. Finns i hälsokosten.

CelsiusT
0

#1 Ja jag kan mycket väl tänka mig att socker kan orsaka UVI. Har dock kört ganska så lång tid med LCHF (inget eller ytterst lite socker i varken sockerform eller spannmåls-/kohydratsform) och det är nästan så att det är under LCHF-tiden som det varit som värst när jag tänker på det =S Kanske är det något annat som blir fel?

#2 När jag läser om Molkosan så verkar det vara mjölksyra för att återställa balansen på magen tex vid stressmage, för mkt eller för lite surhet osv. Min koppling går då direkt till om det är så att UVi kan orsakas av den stress som jag utsätts för och har problem med. För jag vet ju att jag har dåligt immunförsvar, troligtvis pga mina stressproblem, kanske UVI också är ett symtom i bilden.

[silkesnosen]
0

molkosan gör urinen sur oxå, du kommer att uppleva att det är lätt urindrivande. Jag dricker det av massor med anledningar, flera glas varje dag.

CelsiusT
0

#4 Vad smakar det?

[silkesnosen]
0

Hm lite syrligt liksom, man vänjer sig. Du kan ju annars ha det i ngt annat.

Minka040
0

Det är kontroversiellt huruvida sura drycker överhuvudtaget kan ha en surgörande effekt av urinen, mest troligt är de verkningslösa. Min gissning är att de där extra literna tranbärsjuice endast har fungerat eftersom du druckit extra mycket och därmed mer effektivt sköljt bort bakterierna. Ämnen som fungerar urindrivande kan jag tänka mig fungerar - eftersom du kissar mer - fast på bekostnad av din vätskebalans.

Mitt råd är att generellt börja dricka mer vatten, är det jobbigt så satsa på att dricka ordentligt en gång om dagen och sedan låta naturen ha sin gång. :)

[silkesnosen]
0

Skadar inte att pröva sådant som andra har testat och som fungerat, så var det med molkosan, räddade mig…

Minka040
0

#8 Nej, såklart inte. :)

[FruStein]
0

Ibland kan man få en riktig dunderinfektion. Själv har jag fått testa tre olika sorters antibiotika för att bli kvitt min som varade till och från i ca tre månader. :(

CelsiusT
0

#10 Tror du att det kan vara samma sak som kommer och går? Det är ju ändå typ 3-4v mellan gångerna och innan dessa 3 senaste gångerna så var det ca 6 mån, innan det minns jag inte (men har haft många omgångar). Har ju inte känt något därimellan utan då har det varit helt bra, men sen har det kommit plötsligt igen.

Chestnut
0

Har man UVI så ofta bör bakterieodling och enklare utredning göras avseende blåsfunktion… Kissar du tomt eller är du sådan som går och "småskvätter"? Har man odlat urinen för att kolla så att du inte har någon resistent stam så att det är samma bakterier om och om igen? Får du samma antibiotika varje gång eller byter man?

i vissa fall så ger dem en långtidsbehandling, man får äta en liten dos antibiotika varje dag i flera månader för att undvika att få UVI.

Med vänliga hälsningar
Chess

CelsiusT
0

#12 Okej. Har fått olika när jag har varit där. Men jag har inte alltid gått dit för har jag tex fått det på lördag eller söndag så har jag "självbehandlat" med tranbärsjous och om det varit borta på måndag så har jag ju inte gått till vc då när det är borta igen.

Jag kissar alltid effektivt, tömmer alltid blåsan så gott det går (kan man bryta mitt i eller hur gör man för att inte tömma? låter väldigt onödigt) så jag slipper gå så ofta. Eller menar du när jag har UVI?

Chestnut
0

#13 Vissa känner sig aldrig "klara", svag stråle och man får verkligen pressa på och krysta ut urinen. Får gå ofta eftersom man alltid har en skvätt kvar. Alltså att det alltid är så och den skvätten kan vara grogrund för bakterier. Låter inte som något du är drabbad av Glad

Jag tycker att du ska kontakta VC och be om utredning. Man kan ha symptom som påminner om UVI vid andra tillstånd i blåsan och då hjälper inte antibiotika riktigt. Eller så kan du ha något annat som gör att du lättare får infektion, eller resistenta bakterier. Eller helt enkelt "ha otur".

Men ha UVI så ofta är påfrestande och är definitivt något jag skulle vilja ha åtgärdat om möjligt Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

CelsiusT
0

#14 Okej, nej det har jag inte några problem med. Kanske att det ibland "går lite långsamt" eller är lite tunn stråle så det tar onormalt lång tid, men det är ytterst sällan. Normalt sett så tömmer jag hela blåsan och det brukar alltid gå timmar tills jag känner mig kissnödig igen.

Jag är ju bara så förbaskat trött på vården så jag håller mig därifrån om jag kan. Jag tror bara jag har väldig otur i samband med att jag har dåligt immunförsvar (jag är även ofta sjuk på olika sätt minst en gång i månaden). Har sökt läkarvård många gånger men jag är alltid kärnfrisk i deras ögon så jag kan aldrig få någon hjälp med något. Men sedan så går ju UVI alltid över efter behandling (antingen penicilin eller självbehandling med tranbärsjouse) och jag har inga som helst problem mellan omgångarna. Det är bara att det varit ganska så många gånger nu i det sista.