Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 8474 ggr
Mitralis
2011-12-13 19:25
1

Myom

I måndags fick jag reda på att det är ett myom som gör så fruktansvärt ont ibland. Blev hemskickad med Provera, Tramadol och Alvedon. 
Ska på återbesök om tre månader. 

Är det någon annan som har eller har haft myom och hur har det gått med det? Har det påverkart era chanser att bli gravida eller graviditeten?
Hur lång tid tog det för er som har blivit av med erat myom att bli av med det?
Jag var lite sugen på att operera hjärtat efter jul, men nu vet jag inte hur det krockar med detta Obestämd

mejamylove
2011-12-13 21:29
2

lät lite konstigt när du sa "lite sugen på o operera hjärtat efter jul" xD

Mitralis
2011-12-13 21:55
0

Ha ha ha, det har du rätt i Skrattande
Får själv välja när det blir OP, om jag inte väntar för länge så att det blir akut… Det är i dagsläget lite oklart vilken typ att klaff jag får så det är därför vi avvaktar. De vill helst att jag har fått barn om det inte går att lösa med lite plastik. Om det blir mekanisk så måste jag äta råttgift resten av livet, och det är ju inte så lämpligt om man är gravid.
Nu har jag tyvärr börjat känna av syrebristen i kroppen så jag tänkte chansa att operera ändå. Myomet var inte med i beräkningarna så nu kanske jag måste försöka före OP ändå.
Mycket att fnula på nu Obestämd

mejamylove
2011-12-13 21:57
0

ja kan tänka mig att sånt där är jobbigt hoppas det går bra för dig iaf :)

Mitralis
2011-12-13 22:01
0

Tack tack, det blir säkert bra Glad

mejamylove
2011-12-13 22:03
1

håller tummarna :P

[Mairah]
2011-12-15 17:50
0

Stackars dig Mitralis! Är väl nog med ditt hjärtproblem väl. Typiskt, allt på en gång Oskyldig Hoppas det ordnar sig för dig.

Vad menar du förresten med att "äta råttgift"? Är det starka grejer med andra ord eller?

Mitralis
2011-12-15 19:24
0

#6 Jag tycker också att det är nog nu. Men jag får väll se till att laga det som går i alla fall Glad

"Waran är bokstavligt rena råttgiftet. Det verksammma ämnet warfarin används i råttgift och gör att råttorna blöder ihjäl.

Samma sak kan i princip hända med människor om de tar för höga doser av medlet. I Sverige dör årligen ett hundratal personer av hjärnblödningar orsakade av Waranbehandling."
Källa:http://gd.se/nyheter/sjukvard/1.1814239-tabletter-med-rattgift-livsviktiga-for-hjartpatienter

[Mairah]
2011-12-16 18:20
0

# 7 Men fy då alltså! Är ju inte klokt ju Oskyldig Och sånt ska finnas i mediciner..Förvånad

Man har ju hört om andra mediciner också som innehåller både det ena och det andra. Så klagas det at folk blir sjuka eller dör sen. Det klagas och gnälls på hur farligt det är med hälsokostpiller, men vad är det med medicin då??

Herregud säger jag! Man blir ju snudd på lite lätt upprörd Skrikandes

Mediciner tillverkas med konstiga kemikalier så att man måste äta andra mediciner mot biverkningarna som blir. Medicintillverkarna måste ju se till att folk måste köpa mediciner så de får sälja mycke.. Huvva! Man blir mörkkrädd!!

Obestämd

hus-musen
2011-12-17 22:24
0

#8 Men betydligt fler skulle då utan Waran.

Inte ovanligt att en sak har flera användningsområden, man har alltid använt sig av gifter i små doser inom läkekonsten.

Qui dormit, non peccat

[Mairah]
2011-12-18 10:56
0

# 9 Jo, det förstår jag. Men för det så kanske det kan tillverkas blodförtunnande medel på annat vis än just råttgift?

hus-musen
2011-12-18 12:00
1

Fast det skapades ju inte som råttgift, utan det var bara ett "plus".
Som de allra flesta medeciner upptäcktes det av en slump och fick många användningsområden.

Finns ett nytt medel från i år som ska funka på samma sätt, men det är mycket dyrare och rätt otestat än så länge.

Qui dormit, non peccat

Skamsen
2012-06-17 21:25
1

Hej, Jag har haft myom. Det gav mig ganska många symtom som smärta och rikliga blödningar. Jag fick först veta att jag skulle tvingas operera bort hela min livmoder. Det gav mig en jättestor ångest och jag mådde jätteilla ganska länge över detta besked. Dels för att jag är rädd för alla dem komplikationer man kan få av en operation, dels ville jag av flera olika själ behålla min livmoder. Ev fler barn men ffa kroppskänslan är viktigt för mig. Som tur var kom jag i kontakt med en kvinna från Gävle som gjort ett mycket enklare ingrepp, så kallad embolisering. Genom ett litet hål går läkaren in i ett kärl och sprutar in ett ämne som täpper till blodtillförseln till myomet som sedan försvinner. Ingreppet görs på röntgenkliniken och man får ryggbedövning. Jag mår idag jättebra och önskar bara att alla ni andra myom-kvinnor där ute ska få veta att embolisering är ett jättebra alternativ till ”trditionell stympning” Jag gjorde mitt ingrepp i norra Stockholm, på Danderyds sjukhus. Toppen!

Mitralis
2012-06-17 22:03
1

#12 Härligt att höra att det gick bra för dej Glad

Mitt myom krympte med Proveran så nu är den bara ca 1 cm och det gör inte ont längre. Om myomet börjar växa igen så får jag en till kur med provera.
Du ska ha stort tack för att du berättade din historia för då vet jag och andra kvinnor att det finns embolisering att ta till om Proveran inte fungerar.

[Norpan88]
2012-06-18 07:08
0

Jag har ju myom, varav den största är på 8cm i diameter. Har ännu inte så många symptom, förutom lite extra värk, men jag följer tråden för att se vad man kan göra åt myomen! Glad