Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 18353 ggr
Maja
0

Börja med Prionelle

Jag har tidigare ätit Neovletta, men gått utan p-piller i drygt två års tid. Nu fick jag någonting som heter Prionelle som ska vara precis samma sak.

Neovletta har jag tagit i två omgångar. Första perioden på ca 1.5 år, andra perioden på ca 1 år. Båda gångerna var jag med om samma sak. Började med p-piller den dagen som jag fick mens och blödde konstant i en månad (fram till nästa mens). Det var inga jätteblödningar, utan bara lite lätt (men ändå med mensvärk som jag kommer ihåg det).

Nu ska jag som sagt börja med Prionelle och frågade barnmorskan om jag måste börja med dem den dag jag får mens eller inte, men hon sa "Ja, det måste du" så ja… Bäst att lyda, tänkte jag då! Flört

Men jag är lite lagom orolig (eller ja, orolig är väl fel ord, men småstressad) över att samma sak kommer att hända igen. Det är lite lagom kul, som ni säkert förstår…

Så jag tänkte höra med er som har gått från Neovletta till Prionelle. Har ni märkt någon skillnad? Har någon av er kanske till och med haft samma problem som jag och märkt någon skillnad?

Miowi
0

Jag tog neovletta under ett halvår, började den dagen jag ville börja och tänkte inte alls på när mensen skulle komma. Enda anledningen till att man gör det enligt barnmorskan var att det då skyddade från dag 1, så jag och mitt ex körde med en kondom första veckan. Vi gjorde slut och kag slutade med neovletta. Började med det ett år senare då kag blev tillsammans med ny kille, även denna gång började kag direkt när jag fick receptet och väntade alltså inte på mensen. Ingen blödning denna gång heller. Sedan fick jag prionelle i oc med att neovletta blev dyrare, plötsligt har kag fått ont i magen i pc med ägglossning varje månad. Rätt obehagligt ont. Fått nya ppiller men tänkte testa nån månad till med prionelle, kan vara min kropp som är ur form efter många operationer. Men barnmorskan sa till mig att neovletta och prionelle är EXAKT likadana så, lär ju kunna hända att du får blödning om du börjar med ppiller nu. Om du redan tar neovletta borde det ju inte bli någon blödning för då blir det ju precis som om du fortsätter med neovletta, fast med annat namn.

hus-musen
0

Prionelle är samma sak som neovletta, bara billigare med en annan tillverkare.

Qui dormit, non peccat