Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettvåld-mot-kvinnor
Läst 5231 ggr
kkarinn
1

konstig diskussion

råkade ramla in mitt i en diskussion om män som våldtar tjejer när jagvar på en fest,

det hemska (tycker jag) var att killarna tyckte att om tjejerna hade kortkort på sig och urringat fick dom skylla sig själva om dom blev våldtagna. Eftersom dom "bjuder in" männen.

var mer än 50% dom höll med omdetta argument. blev jäkligt förvånad!!

så vart lite nyfiken,, vad tycker ni?

(kanske helt fel tråd men visste inte riktigt vart)

hus-musen
19

Jag anser att jag ska kunna gå runt naken om jag vill det, ingen rör mig mot min vilja.

Våldtäckt är aldrig ok, oavsett påstådd anledning. För isåfall vore det ju helt ok att jag slår en man på tunnelbanan då för att han hade minsann blont hår. Eller stoppar upp ett basebollträ i rumpan på en kille för han hade minsann häng på byxorna och visade halva arslet.
Då måste han ju ha bett om det?!

Qui dormit, non peccat

OttoIsTheShit
0

man ska kunna gå naken utan att nån rör än. Tycker verkligen inte att man bjuder in om man har kortkort, ska man gå på killar med häng också då?:P Dom flesta killar jag känner håller med mig omdet som tur är

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

hus-musen
6

Kan för övrigt säga att jag körde just det sista argumentet mot en kille som tyckte att tjejer får skylla sig själva. DÅ vart det ett helt annat ljud i pipan.

Qui dormit, non peccat

kkarinn
0

håller med er till 100%.

var även argument som " vi sätter på oss kortkort endast förmännens skull och det är dubbelmoral att sända ut budskap men inte vilja"

så vi fick skylla oss själva om killarna inte kunde "kontrollera det"

hus-musen
10

#4 Men då påpekar man lite snyggt att ja men du har ju gått runt i de där tajta jeansen som visar bulan hela dagen och nu när du böjde dig fram så såg jag din rumpa! Så bend over bitch så hämtar jag stora svarta dildon för nu jäklar kan jag inte kontrollera mig längre.

Qui dormit, non peccat

[silkesnosen]
4

sjukt är ordet..jag har rätt att vara naken o för all del i burka, utan att ngt av det är en inbjudan till en man. Min kropp är min, tills jag bjuder in ngn ;)

Kalli
6

#4: Tycker dessa killar nerväderar sig själv och andra enormt. Som om killar inte kan kontrollera sig själv bara för att de ser en kort kjol eller djupr urrigning.

pyromanen
5

Jag håller med i princip. Att man ska få gå runt precis som man vill - naken eller med vad som helst. Men!  världen ser inte ut så! Även om jag och ni före i tråden och många andra tycker det borde vara så.  I Sverige har vi änddå kommit hyffsad långt och har en stor frihet jämfört med många andra länder när det gäller hur man kan vara klädd eller avklädd och änddå blir bemött med respekt. Tyvärr är jag övertygad om att man har större risk att råka ut för våldtäkt/tafsande eller annat respektlöshet om man går runt avklädd/utmanande klädd jämfört med om man inte gör det och därmed så tar man en större risk om man kläre sig t.ex. i kortkort.

hus-musen
1

Jodå visst är det så att risken kan ses som förhöjd att skit ska hända om du går lättklädd, så ser världen ut idag. Men det är inte acceptabelt och straffen är helt värdelösa och felproportionerliga.

Och faktiskt, ibland kan jag tänka, men herregud människa, klä på dig om du inte gillar att bli dregglad på av vilket slödder som helst, men samtidigt så finns det ingen som har något rätt i världen att röra en annan människa utan den personens tillåtelse.
Svårt det där, men jag skulle aldrig någonsin påstå att någon får skylla sig själv oavsett klädesplagg.
Det sker ju en hel del våldtäckter på människor som är fullt påklädda, går i burka och det farligaste stället är faktiskt i hemmet. Våldtäckt och psykisk/fysisk misshandel är vanligt.

Qui dormit, non peccat

Kalli
0

Att riskerna ökar med ett visst beteende är ju ändå inte samma sak som att personen får skylla sig själv. Och i såna fall tror jag, utan att orka leta statistik, att alkohol är betydligt större riskfaktor vid en våldtäkt med okänd gärningsman än ex. kläder. Ska man dra såna paralleller kan man ju lika gärna säga att alla tjejer som dricker alkohol får skylla sig själv om de blir våldtagna. Eller alla killar som blir misshandlade (där alkohol ofta är en faktor).

hus-musen
0

Jo man kan dra det hur långt som helst, hon gick minsann på fel sida vägen, eller det blommade en gul blomma utanför huset så han får skylla sig själv om han får stryk.. I en del länder så är det ju tillomed så, och det är accepterat. Helt sjukt.

Qui dormit, non peccat

kkarinn
0

#5 ha ha .. vet inte riktigt vem som skulle få mest mardrömmar av tanken. dom eller jag.. kanske jag för skulle inte ens vilja ta någon av de där killarna med tång!!!

hus-musen
0

#12 Haha, ibland kan det vara bra att ge någon en tankeställare bara och se chockerade minerFlört

Qui dormit, non peccat

Salish
0

Ja det är så stört, att någon kan använda det som argument. Det värsta är när sånt används i rättegångar! Som om killen har rätt att våldta bara för att hon går i utmanande kläder. Hon ska inte behöva ta ansvar för killens beteende. Ingen har rätt till någon annans kropp utan att båda vill det, oavsett vad man har på sig.

Elshira
0

Det är ju precis detta som hänt i muslimska länder och liknande, med dessa heltäckande kläder.

"Visar de mer än så inbjuder de till sex".

Det sitter inte i kläderna, för allt är relativt.

SKulle det bjuda in till våldtäckt om man går i bikini…? Nej för det är ju "accepterat".

Hakuna matata!