Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 33357 ggr
älvses
0

Orolig efter abort.

Gjorde en medicinsk abort för ca, 2,5 månader sen, inte haft min mens efter den ännu, hade ju blödningar 4veckor efter medicinsk abort, men jag undrar nu, jag började äta p-piller men var tvungen att sluta med dem eftersom mitt blodtryck steg och min hjärtklappning blev värre, skulle sätta in P-ring men hade oskyddat sex med mig pojkvän så tänkte att jag väntar med att sätta in den. När kommer mensen igång efter medicinsk abort? När jag var gravid senast så hade jag jätte ömma bröstvårtor och ingen matlust, samt så kissade jag hela tiden, hade även som mensvärk i magen fast mer centrerad. Nu har jag samma "smärta" i magen och kissar jätte ofta, kan jag ha blivit gravid, igen? För att tillägga: jag gjorde aborten för att jag inte visste hur jag skulle göra och jag blev mer eller mindre tvingad till att göra den och vet att på sånna här forum är vissa människor väldigt dömande när det gäller att bli gravid som 17åring.

När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.

Mitralis
4

Det enda du kan göra är att testa igen.

Jag tror att det kan vara bra för dej att prata med en psykolog eller kurator för det verkar inte som att du har bearbetat aborten riktigt och därför har oskyddat sex igen för att du inte var riktigt nöjd med den förra utgången.

Är du redo att bli mamma med det ansvar som det innebär?
Det gäller att var psykiskt stabil för att kunna erbjuda barnet en trygg uppväxt. Många som är lite yngre har inte landat i sig själv än och då kan det bli svårt att tillgodose barnets behov.
Är din kille redo att bli pappa?
Är era föräldrar redo att bli far och morföräldrar?
Jag gissar att de är väldigt oroliga att de kommer att få ta det största avsvaret för barnet och på så sätt i det närmaste bli småbarnsföräldrar igen, speciellt om ni bor hemma. 

Barn kostar tid och pengar och kan vara extremt påfrestande för relationen och risken är stor att du kommer att bli ensamstående mamma vid 18-19 år. 

Att vara mamma är ett 24/7 jobb och det är vakennätter med krupp, magsjuka och vattkoppor. Du kommer inte alls att hinna med dej själv på samma sätt som förut och att duscha och sminka sig är en lyx för vissa mödrar.

Jag säger inte att allt är skit, piss och helvete, men det kan vara bra att gå in i det hela med en realistisk syn på vad det innebär att vara mamma.

Titta på några avsnitt av "Unga mödrar" så kanske du bli mer inspirerad att använda preventivmedel framöver.

[Vargöga]
1

Gör ett test säger jag med.

älvses
0

#1 jag VET vad preventivmedel är för något och tyvärr kan jag inte äta hormoner och inte sätta in någon spiral av PERSONLIGA själ. Jag visste att det fanns någon som precis du, som ska be mig att lära mig om preventivmedel. #2 Jo, men jag vet ute riktigt när jag kan ta ett eftersom jag inte alls har koll på när vi haft skyddat eller oskyddat. Men borde man vänta 1 vecka till? Det med att jag kissar hela tiden KAN ju även vara en uvi

hus-musen
5

Rätt dumt att ha oskyddat sex, du kan bli gravid direkt efter en abort vilket barnmorskan borde ha talat om för dig.
Du ska även undvika sex för tidigt eftersom du kan få livmoderinflammationer pga bakterier sprider sig lätt in i livmodern.Vilket barnmorskan oxå borde ha talat om för dig eller så står det i det informationsblad du borde ha fått med dig hem.

Så ja du kan vara gravid igen, och det enda du kan göra för att ta reda på saken är att testa dig igen.

Kan säga att de flesta här struntar fullkomligt i hur gammal du är, oplanerad graviditet händer oavsett ålder.

Qui dormit, non peccat

Mitralis
12

#3 Hela mitt långa inlägg och du fokuserar endast på de två sista raderna. 
Jag kan inte låta bli att känna mej lite besviken Obestämd

Karmatarerskanise
11

#3 Men oj vad otrevligt svar du ger när någon ärligt försöker hjälpa dig.

Själv känner jag att #1 sade saker bra.

Jag förstår inte hur man som du kan göra en abort och sedan göra om samma sak igen, ha oskyddat sex. Väldigt oansvarigt.

Som fler skrivit och som du borde förstå själv måste du testa dig igen.

[silkesnosen]
4

Jag undrar ju varför ni inte använder kondom. Både du och din pojkvän är ju ansvariga. Förutom risk för graviditet och könssjukdom, så kan du ju få livmoderinfektion. Jag tycker att din pojkvän och du agerat utan att tänka och det har inget med ålder att göra och det oroar mig att han inte värnar om din hälsa, han ska ju vara rädd om dig, då det även är tuff känslomässigt att genomgå en abort.

Du behöver köpa ett gravtest omedelbart och gå till gyn. Dessutom tror jag att du behöver uppsöka en kurator/teraput, då jag som #1 tror att du undermedvetet inte bearbetat din abort och utsätter dig för risken igen. Det är fantastiskt med barn, men varkenn du eller ett framtida barn mår bra av att du och din kille är obearbetade och impulsstyrda..

Chestnut
6

Jag är inne lite på samma spår som övriga; gå och köp ett graviditetstest för du kan vara gravid igen.

Jag ser inget fel i att bli gravid när man är 17-18 år OM båda är helt inne på det och man har ett socialt skyddsnät. Så kort tid efter en abort och med tanke på att det hela känns lite "vårdslöst", ni använder inte skydd, det är för tidigt in på aborten att ha sex övht osv är inte schyst mot dig själv, pojkvännen eller eventuellt barn.

Så antingen får du lära dig olika icke-hormonella metoder (kondom eller avbrutet med täta graviditetstest eller liknande) eller skaffa p-piller/p-ring/hormonspiral igen eller ta ett rejält snack ifall ni ska satsa fullt ut på att skaffa barn.

Och misstänker du UVI är det lättaste att gå och testa dig för det på vårdcentralen. Det är inte bra att behöva gå och kissa hela tiden oavsett orsak.

Med vänliga hälsningar
Chess

pyromanen
3

Låter rätt märkligt i mina öron att göra abort för att man är osäker på vad man vill och sen mer eller mindre direkt efter utsätta sig för risken (oskyddat) att skulle genom precis samma jobbiga belut en gång till…

Har du haft oskyddat sex, ja så kan du mycket väl vara gravid. Har du haft blödning 4 veckor efter aborten har du antagligen haft ägglossning två veckor innan den blödningen, alltså ca 2 veckor efter aborten.

PogoPedagog
3

Ring en barnmorksa och få mer info om hur kroppen beter sig efter en abort. Och om du skulle bli så sugen innan du hunnit skaffa p-ring eller kondom att du inte kan hålla dig från sex, se till att ha ett dagen efter piller hemma;)

[Thiah]
1

Det tog mig ungefär 4-6 veckor att bli av med blödningarna efter min abort. Den gjordes medicinskt precis som din. Under denna tiden var det blödning efter aborten och inte mensen som kom. detta vet jag eftersom jag äter piller.

I åtminstone 2 veckor efter aborten ska man använda kondom vid sex för att inte riskera infektioner. Efter det var det fritt fram. Jag hoppas du var på efterkontroll?

Jag tycker du ska ta ett test till och vad det testen än visar gå till en barnmorska för att kolla att allt är okej samt prata ut lite. Jag var ändå 28 år gammal och gjorde min abort tillsammans med min sambo men det var ändå en tuff tid efteråt och  vi har spenderat många kvällar med att prata ut om alla känslor.

älvses
0

11# ja, jag har vart på efterkontroll, jag blev gravid den 22feb och gjorde abort i vecka 6. Jag har inte haft min mens sen efter aborten och undrar om det verkligen ska ta så lång tid efter abort för mensen att komma? #1 ber om ursäkt för mitt svar, reagerade fel. Men dem 4 veckorna jag blödde efter abort var ej mens, så jag undrar när den kan komma igång igen? Och när efter oskyddat sex tar man gravtest om mensen är oregelbunden? Räknar den som oregelbunden eftersom jag inte fått den ännu.

älvses
0

#9 jag blev tvingad till att göra en abort så det var inte mitt beslut och fick hot ifall jag skulle behålla det. Så visst, jag har inte kommit över aborten heller, vissa dagar tänker jag jätte mycket på det men samtidigt, det med oskyddat sex var inte att jag VILLE att min pojkvän skulle komma i mig utan vi skulle somsagt avbryta det innan han kom, vilket vi inte riktigt hann och jag började storlipa efteråt, så det är inte det att jag valde frivilligt att han skulle komma i mig.

pyromanen
3

Avbrutet samlag är väldigt osäkert som preventivmetod. Använd kondom från början på samlag!  Att tro man ska fixa koppla på hjärnan i rätt tid är lite naivt och väldans riskabelt - jag skulle i alla fall alldrig fixa det - naturen talar ju liksom om för en precis motsatsen - koppla bort hjärnan :-)

Karmatarerskanise
4

#13 Avbrutet samlag är inget säkert sätt att undvika att bli gravid på. Man kan bli gravid av försatsen också, och den märker man inte av.
Och som ni ju märkte fungerade det inte ens att avbryta för er.

Så snälla, använd kondom om du inte tänker använda dig av andra P-medel.

[silkesnosen]
3

# 13 Var rädd om din själ o kropp. Ska ni ha sex, så använd iaf kondom, för nu behöver du vila emotionellt, sedan verkar det mkt oroande att du blir hotad. Jag hoppas att det ej var av din pojkvän. Omge dig m människor som vill dig väl!

Mitralis
0

#12 Ingen fara. Gissar att du var stressad och upprörd över din situation och då är det lätt att det blir lite tokigt.
Gör som de andra säger och använd kondom och ta han dom dej.

Hoppas att allt löser sig för dej.