värktabletter
Vilka värktabletter är "OK" att ta vid mensvärk?
Ipren och Ibumetin (det är väl ibuprofen eller vad det heter som dessa innehåller..?) är ju inte bra att äta som kvinna om man är eller planerar att bli gravid. Och av ngn lustig anledning har jag fått för mig att Panodil och Alvedon inte hjälper lika bra mot värken..men annars är väl båda de OK?
Hur är det med Eox? Och andra värktabletter som finns? Är det bara tabletter som innehåller ibuprofen (eller vad det nu hette) man ska undvika?

Har du mens så är du ju inte gravid, så det spelar ingen större roll vad du väljer för värktabletter faktiskt. Det är om du är gravid som du ska undvika vissa tabletter.
Alla tabletter som innehåller ibuprofen och varianter på denna, samt acetylsalicylsyra ska du undvika helt.
Det diskuteras om man får äta alvedon när man är gravid, en del hävdar att en låg dos går bra, andra att man inte ska äta några värktabletter alls.
En mindre seriös artikel på aftonbladet http://www.aftonbladet.se/halsa/article12653208.ab
Qui dormit, non peccat
Nej jag är inte gravid, men jag har hört och läst att tabletter med ibuprofen ska undvikas om man vill bli gravid.
Jag minns när hela den här diskussionen om Ipren kom för ngt år sedan, då sa alla att man absolut inte skulle äta Ipren om man var kvinna för man kunde bli steril. Nu tror jag inte att det är så dramatiskt, men om man planerar barn undrar jag om man skall undvika ibuprofen -och acetylsalicylsyratabletter helt.

Ja jag skulle undvika tabletter med ibuprofen och acetylsalicylsyra helt, men jag tål dem inte så jag har inga sånna problem.
Som jag fattat det så spelar det ingen roll om man äter dem vid mensvärk tex när man inte är gravid, men man ska inte äta dem för huvudvärk när man inte har mens. Men lika bra att undvika det mesta, gynnar det chansen att bli gravid så 
Qui dormit, non peccat
Vid huvudvärk tar jag nästan alltid en Treo brustablett då de verkat på en gång, tack och lov har jag nästintill aldrig huvudvärk. Och vid mensvärk har jag alltid tagit antingen Ipren eller Ibumetin.
Jag har ingen aning om det gynnar graviditet men man kan ju tro det och ta andra tabletter iaf 
Men vilka tabletter blev kvar nu då att ta? Haha Alvedon eller? Finns ju de som innehåller diklofenakkalium, men hu pass det är OK eller ej har jag inte dne blekaste om! 

Alla NSAID-tabletter ska du undvika, vilket innebär att diklofenak, naproxen, Eox mfl inte heller är ok.
Alvedon diskuteras, en del säger att upp till 1g är ok. Jag vet inte faktiskt, eftersom alla har sina ideer ^^
Men alvedon är väl det mildaste om man äter det i låg dox och max 3 dagar i rad.
Qui dormit, non peccat
Ok, tack och lov lider jag oftast inte av ngn mensvärk som kräver värktabletter, men ibland behövs de. Så jag får väl vara glad att jag mer än ofta slipper stoppa i mig sådant!
om man kollar lite i Fass så står det såhär om NSAID läkemedel:
Användning av Voltaren (liksom alla läkemedel som hämmar cyclooxygenas/prostaglandinsyntes) kan försvåra möjligheten att bli gravid. Rådgör med läkare om du planerar graviditet eller om du har problem att bli gravid. Påverkan är tillfällig, dvs upphör när man slutar använda dessa typer av läkemedel.
sen får du själv känna efter hur ont du har behöver du ta smärtstillande eller inte
själv har jag inget val jag får antingen välja att bli medvetslös av värken eller ta värktabletter (har troligtvis sjukdomen Endomitrios)
Aha tackar för infon! Ja som sagt så har jag tack och lov oftast ingen mensvärk som kräver värktabletter, men ibland behövs det men då är det bara första dagen isf.
Medvetslös vill man verkligen inte bli! Jag har haft ont ngn gång så jag svettas, håller på att svimma/kräkas, men bara drygt 30-45 min, sedan har det gått över, pga tablett då. Men som sagt, oftast ingen värk.
Det är ju tur iaf att påverkan då bara är tillfällig!

Min barnmorska och läkare rekommenderar iaf att man äter alvedon om man behöver. Dom verkar tycka att det är helt ofarligt. Självklart ska man inte överdosera.
Var sjuk nyligen och hade feber och alla tyckte jag skulle äta massa alvedon(är gravid), som tur var är jag försiktig med värktabletter och åt väldigt få. Sedan visade det sig att sjukdommen gett sig på levern och då är alvedon absolut inte bra, gissa om jag var glad att jag ätit så få:P
När jag har feber tar jag aldrig tabletter för att dämpa febern. Febern är ju där för att kämpa ut skiten man fått i sig. Nu tillhör jag den lyckliga skaran som har feber typ en gång vart femtielfte år och detsamma med huvudvärk. Jag har ju aldrig så ont att jag måste ta en tablett mot huvudvärken, men däremot KAN jag få mensvärk som kräver värktablett. Då ska jag nog isf använda mig av Alvedon i framtiden tror jag. Fast helst hoppas jag på att mensen fortsätter vara så smärfri som den brukar vara! 
Har hört att man helst inte ska ha feber när man är gravid. Alltså får man feber så vill dom att man äter febernedsättande tabletter.
Tycker det är så mkt nuförtiden som inte är bra när man är gravid. Känns som om allt är fel.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Aha ok ja så kanske det kan vara, att man inte ska ha feber som gravid. Nu är jag inte gravid..ännu iaf
så är man gravid och får feber kanske det är bra att ta febernedsättand eingen aning, men som ogravid tar jag väldigt sällan febernedsättande.