Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 24029 ggr
MariaG
25

Fettknölar?

Jag har några knölar på kroppen som jag tror är fettknölar. Det är två st som sitter på vänster ben. Inte stora, men känns. Är detta farligt?

Eller om det inte är fettknölar, vad kan det då vara?

/ Maria. med-arbetare på Sommar

MissInAction
0

Har en, jag med, som sitter på ena tinningen, och har gjort i kanske 14 år. Misstänker att det är en fettknöl iaf, den har inte förändrats.
De ska inte vara farliga. De går antagligen att ta bort om de stör eller skaver.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Har den någon färg? Bild?

Kluring om Ryssland

MariaG
1

Ingen färg. Kan fixa bild sen.

Ibland börjar jag klia på den ena och då börjar det blöda. Men annars så störs jag inte så värst av den. Den ena har jag haft hur länge som helst känns det som, men så upptäckte jag de två andra. Dock två mindre. Så därför började jag undra. För att jag har haft hudcancer innan (på armen).

[silkesnosen]
1

Oj, be om läkartid!!! Om de börjar blöda..låter inte bra..

Jag har en stor på ryggen, men varken kliar el märks, inget som jag kollat

MariaG
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Ja, man blir ju lite orolig när jag kliar o det börjat blöda.

Här är en bild på den som det kliar mest på. Inte världens bästa bild, men ni ser kanske ändå?

MissInAction
1

Den liknar inte min knöl och jag vågar inte svära på att det där är en fettknöl. Hade jag varit du så hade jag sett till att få en läkartid så får de bedöma knölarna, särskilt med din bakgrund med hudcancer. Kan ju vara helt ofarligt men bättre att besöka läkaren en gång för mycket än en gång för lite!

Kluring om Ryssland

pyromanen
0

Hellre kolla upp det en gång för mycket än én för lite!

Ang fettknölar så kan de också vara bra att ta bort. Min mamma har två gångar varit med om att en fettknöl utveklats till en böld!  Altså en monsterstor smärtsam varböld (som en finne men mycket större). Den ena gången fick en läkare skära upp den, den var nog ca 2,5 cm i diam och gjorde svinont.

Och min kompis som jag reste i Indien med hade samma grej, en fettknöl som satt lite pinsamt till längst bak på rumpan precis där skinkorna börjar bilda en springa… Redan på flyget ner började den göra ont och sen levde hon med den i 8 månader på våran resa. När vi kom hem fick hon operera bort den, för att det hade bildats ärrvcävnad efter alla "uttryckningar" av var (mums vilka mysiga berättelser jag kommer med va Foten i munnen)

MariaG
0

Men vad tror ni det kan vara?

[silkesnosen]
0

Ingen här kan säga det, men med din historia med hudcancer, så ska du iväg till läkaren omedelbart!

MariaG
0

Får ringa till vårdcentralen och boka tid så fort jag blivit av med förkylningen.

MariaG
0

Ska imorgon ringa och beställa tid. Kanske inte är något farligt, men lika bra att få kollat upp det.

MissInAction
0

Bra. Det är alltid bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite. Håller tummarna för att det är ofarligt Glad

Kluring om Ryssland

MariaG
0

På tisdag ska jag till läkaren och få det kollat.

MissInAction
0

Vad bra. Snabb tid dessutom Glad

Kluring om Ryssland

MariaG
0

#14 Ja, först fick jag en tid om 1,5 vecka. Men kort efter, typ 5 minuter, ringde de upp igen och sa att det fanns en tidigare plats. Så det var ju bra.

MissInAction
0

Vad schysst Glad
Ibland när det är fall som bör prioriteras så brukar de kunna trolla fram en tidigare tid.

Kluring om Ryssland

MariaG
0

Har varit hos läkaren idag. Märket togs inte bort. Han trodde inte det var något farligt, men ska ändå dit nästa vecka och ta bort det. fattar inte varför det inte kunde göras idag.

Tog även blodprover idag. 5 provrör blod ville de ha.
jag nämde ju lite annat för läkaren, när jag ändå var där. Att jag är väldigt trött, frusen, yr … så han började prata om sköldkörteln, att jag har för låg ämnesomsättning. Men det visar sig gnom blodprovet. Bara att vänta o se.

MissInAction
0

Ja det är väl så att de vill se vad blodproverna visar också innan de tar bort det, kanske. Bra att du får hjälp Glad

Kluring om Ryssland

patronsaint
0

Jag hade en "fett knöl" eller cysta som det oxå heter mellan skulderbladen. De dom sa till m ig var att man kan ta bort den om man vill men att det egentligen inte är nödvändigt. dock blev min inflamerad och växte så pass dumt att den tryckte på nervbanan på ryggraden så jag plockade bort min. inga som helst problem efteråt förutom ett stort fult ärr på några cm..

I want to be like the patronsaint of reality.

MariaG
0

Var idag hos läkaren igen.
Provsvaren var helt normala. Tog bort två märken på benet, så nu vänta på svar. Bedövningen har släppt, så nu har man lite ont.

MariaG
1

Fick provsvaren idag av märkena jag tog bort. Allt var bra.

Det på bilden är detta http://www.kvartersdoktorn.se/hudkirurgi/126

MissInAction
0

Vad skönt!! Då kan du släppa det Glad

Kluring om Ryssland

[Thiah]
0

Jag hade en fettknöl i bröstet. Denna togs bort för den drog in min bröstvårta + att den troligtvis inte var färdigväxt. Fettknölar kan vara så trista att de bara växer och växer och växer trots att de inte är farliga.