Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettklimakteriet
Läst 11247 ggr
mie65
2012-03-18 22:23
26

Vad händer?

Under många års tid har jag dragits med oregelbunden mens, ibland kan det gå ett par tre månader emellan och ibland 3 veckor. Ibland har jag blodblandade flytningar. I perioder ömmar och spänner brösten. Humöret pendlar.

Själv trodde jag nästan att jag kommit i klimakteriet och köpte därför ett klimakteritest. Testet visade att så inte är fallet så nu vet jag varken ut eller in. Jag är 46 och detta har alltså hållit på i alla fall 5 år.

Vad tror ni? Vad händer med mig?

hus-musen
2012-03-18 22:49
0

Har aldrig hört talas om klimakterietest faktiskt.

Men jag tycker ju då att det är rätt troligt med klimakteriet, östrogennivåer som pendlar och hoppig mens. Och du har ju "rätt" ålder för det oxå. Har du varit till läkare?
Inte så troligt att du varit gravid i 5 år heller annars är det ju lite liktGlad

Läste på denna sida, där står det såhär:

Jag känner symtom av klimakteriet, men testas negativt på klimakterietestet?

Typiska klimakteriella besvär är symtom på sjunkande nivåer östrogen och är tydliga tecken på att menopausen närmar sig, men det har ingen relation till hur stor bristen på östrogen är. Klimakterietestet är kalibrerat så det reagerar positivt endast när östrogenhalten är så pass låg att FSH reagerat och stigit över 25mlU/ml. Om testet visar negativt och du ändå känner typiska klimakteriebesvär kan du göra om testet inom 2-4 veckor. Då kan östrogenhalten sänkts ytterligare för att ge positivt utslag på testet. Ett positivt testresultat på klimakterietestet är en indikation på att du har låga östrogenhalter och därmed ökad risk att drabbas av de östrogenrelaterade sjukdomarna.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
2012-03-18 22:49
3

Vet inte varför det blir fet text, får inte bort det.

Qui dormit, non peccat

Månestrålen
2012-05-16 13:12
0

Jag kan inget om klimakterietest, men att mäta östrogen kan vara vanskligt eftersom nivåerna kan pendla eller faktiskt ligga normalt då man till en början många gånger får brist på gulkroppshormon, progesteron. Det verkar vara brist på gulkroppshormon du har och då kan det vara viktigt att gå till en gynekolog för att få lite hjälp där, så inte slemhinnan i livmodern växer sig för tjock. Det finns fina krämer på nätet med biologiskt gulkroppshormon som är lättare för kroppen att ta upp och som inte ger såna biverkningar. Titta på biobody.se där det finns ProgesterAll.

Lycka till!

pyromanen
2012-05-16 18:44
0

Har hållit på sådär oregelbundet och ibland extemt mycket blödande ca 1½ år (är 44) och var hos gyn efter nåt halvår. inget fel. Det är enligt gyn normalt i "min ålder", preklimakterie tror jag det kallas. kan pågå ganska många år innan det blir dags för klimakterie.