Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 7981 ggr
Toxics
2012-04-26 13:04
0

Livmodercancer

Hej!

Imorgon ska jag till gyn för de ska kolla om jag har livmodershalscancer eller livmodercancer. Då jag har blödit två månader nonstop. och har deessutom nu börjat få feber och vara väldigt trött.

Jag har aldrig varit inne på kvinnokliniken förut.. Aldrig suttit i en gynstol. Jag är 22.

Hur gör man ? Ska man vara renrakad innan ? Vad kommer dom att göra?

Skulle vara jättetacksam för svar.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[silkesnosen]
2012-04-26 15:37
0

Hej. Jag förstår om du är orolig, men med tanke på att du har feber, så kan det ju vara en infektion eller ngt annat, så cancer kanske inte är troligast.

Du ska gå dit så som du ser ut i vanliga fall, finns ingen anledning att raka dig eller se annorlunda ut bara för att du ska till gyn.

Det är lite läskigt och kan kännas lite utlämnande att ligga i en gynstol, men de har  ju sett miljoner kvinnor och är proffs på vad de gör, så våga fråga och säga ifrån om ngt känns läskigt och var ärlig med att du aldrig legat i en gynstol förrut.

De kommer att använda två redskap av antingen metall eller plast för att öppna lite så att de kan se hur det ser ut inuti, så var tydlig om du inte gjort det förut, så att de är försiktiga. Det ska inte göra ont!

Sedan kanske gynekologen känner med ett finger i slidan och samtidigt trycker på livmodern, på magen, för att känna om den känns okej. Om du är orolig för cancer, så tar de förmodligen ett cellprov, det ser ut som en mascaraborste och provet gör inte ont.

Sedan kan det hända att de vill kika med ultraljud om de tycker att det är nödvändigt, men se till att fråga och du har rätt att bromsa.

Lycka till!

Toxics
2012-04-26 16:30
0

1# tack så hemskt mycket för svaret !

Nu känner jag mig iallafall lite lugnare =) .

ja, jag tycker det känns otäckt att fläka ut mig i en gynstol. Jag har ju aldrig gjort det men bara tanken på det får mig att bli illa till mods.

Men tack så mycket för svaret igen !

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Ladydragon
2012-04-26 16:55
0

det brukar va som läskigast innan man har gjort det och innan man vet om hur det går till….

Personalen brukar vara bra på att ta det lugnt och dom förstår att det kan kännas jobbigt

förberedelse innan besöket det enda jag kan komma på är att det kan ju va rätt skönt att ha duschat innan så man är fräsch därnere

jag tror oxå mer på infektion av någon slag eftersom du har feber

PogoPedagog
2012-04-26 17:59
0

Ett tips är att ha kjol på dig. Då behöver du inte känna dig naken när du går genom rummet till stolen. Det har alltid jag, känns mer naturligt att inte gå klädd som kalle anka haha. För övrigt har alla min gyn. undersökningar varit väldigt positiva upplevelser då de som jobbar med det har varit så sjukt trevliga människor. Lycka till.

hus-musen
2012-04-26 18:59
1

Ja jag håller med, kjol eller långt linne som täcker en del känns bättre! Man känner sig inte lika utlämnad då.

De flesta gynekologer är vana vid att det kommer en tjej som aldrig varit där förut, de brukar även fråga om man har varit med om en undersökning tidigare.
Om du inte har det så brukar de ta det extra lugnt och försiktigt och förklarar vad som kommer hända och hur det kan kännas för att det inte ska vara överraskande.

Är det en vanlig undersökning så kommer de använda ett spekulum och titta först, sedan klämma på din livmoder och hur den är placerad, om den är svullen eller så.
Ska de göra prover så kan de topsa livmodern eller använda en sån där mascaraborstliknande sak som silkesnosen beskriver.

Qui dormit, non peccat

Agda
2012-04-26 19:35
0

Jag har blivit erbjuden ett par gånger handduk att skyla med mig när jag går till stolen. Tackade nej båda gångerna, för de ser ju ändå hur jag ser ut när jag väl ligger i stolenFlört

Jag tycker att de som gör gyn. undersökningar är väldigt hänsynsfulla (jag har fått gjort både på hälsocentral och kvinnoklinik), det är ju en väldigt utsatt sitaution man är i. Jag har fått berättat vad de gör och de frågar då och då om det går bra.

[Northbridge]
2012-04-26 19:53
0

Jag praktiserar på ett sjukhus.. När man ser personer vid underlivet så ser man det på ett annat sätt. Alltså, man accepterar det. Tycker inte det är så läskigt, äckligt eller liknande. Det är ett jobb! Så mitt tips är att du går som 'vanlig' till gyn och kollar upp det. Behöver ju inte vara cancer.

Toxics
2012-04-27 20:16
9

Hej!

Ville bara uppdatera. jag har varit hos Gyn idag. Fick en akuttid igår eftersom de misstänkte något som jag inte fick veta vad det var. Haha

Men nu är det gjort och jag vill verkligen tacka för alla råd. Det var riktigt bra råd och jag fick världensbästa gynekolog. Hon var helt enkelt toppen och hon hjälpte mig p alla sätt då vi pratade om allt mellan himmel och jord och inte bara att hon skulle peta upp något nivetvar.

Hon hittade en cysta vid ultraljudet. På livmodern. Hon trodde dock inte att den var elakartad men hon skickade mig till kemlabb och de tog tio rör med blod för att kolla olika saker. Och så fick jag piller som skulle förstöra cystan om den Inte var elakartad.

Så nu är det bara att hålla tummarna på att den försvinner =)

Tack igen. för alla råd. Ni gjorde verkligen skillnad!

[silkesnosen]
2012-04-27 21:28
0

Låter ju bra ju :)) Jag hoppas och tror att den är godartad! Bra att du gick och bad om hjälp!

pavor-nocturnus
2012-04-28 17:52
0

Håller tummarna för att den är godartad :) Lycka till!

LillaBenice
2012-05-05 20:33
0

Hur har de gått? <3

Anonym
Anonym
2012-05-06 22:39
0

Förlåt för OT i tråden men när vi är inne på gynekologer… jag är väldigt pryd av mig (då menar jag väldigt!) och visar inte ens upp mig naken för min familj… skulle kännas konstigt att visa upp allt för en främmande person… Har ni någonsin haft en manlig gynekolog? Ja skulle aldrig klarat det, skulle gått därifrån utan undersökning hehe.

[silkesnosen]
2012-05-06 22:44
0

Hm har det jämnt. Alltså det e sjukt jobbigt, men behöver man hjälp så. Jag tycker nog att samtalsdelen e jobbigare m en man. De fattar inte riktigt. Faktum e att den bästa jag träffat var man, så tja det e till att bita ihop …

pyromanen
2012-05-07 07:20
0

#12 Man kan be om att få en kvinnlig. Vet att i vissa kulturer är det helt otänkbart med en mann, så det är inget okänd fenomen för de som jobbar på gyn att vissa vill ha en kvinna. Så det kan ju vara ett tips till när du nångång behöver en sån undersökning.

Själv har jag bara träffat professionella och trevliga gynekologer. Flest män.

examynia
2012-05-07 09:21
0

jag har alltid en manlig.. han är hur bra som helst.. mycket bättre än do kvinliga jag har haft..han är mycket försiktigare.. han talar jämt om vad han ska göra.. han visar mig på ultradjudet å förklarar vad som är vad å att det ser bra ut osv.. har aldrig varit mer nöjd.. så manliga framför kvinnliga fö rmig iaf=)

som sagt  man kan be om en kvinna.. lilka mycket som du har rätt att byta en vanliga läkare om du inte trivs ed den du fått osv.. de är din krioo de handlar om så då har du rätt till de..

Toxics
2012-05-07 10:36
0

Hej!

Det visade sig att cystan var snäll =) Men jag fick ont ett åar dagar efter besöket. typ som mensvärk fast sur resor värre.

Så jag fick åka in akut och dom la in mig på akutavdelningen. Och dom tog provor och såg att jag hade en allvarlig infektion i kroppen. Och röntgade och tog ultraljud. Men de såg inget alls på dom.

Så dom bestämde sig för att öppna upp mig och kolla vad det var. För det vart värre värje dag. Dom trodde väll att det var blindtarmen.

Så dom öppnade upp mig och det visade sig att det var äggledarinflammation. Dom visste inte varför de hade blivit infekterade men nu går jag på medecin iallfall :D

[silkesnosen]
2012-05-07 13:46
1

Ojoj, så bra att de fann vad som var fel och tog dig på allvar, hua. Ta hand om dig!

pavor-nocturnus
2012-05-07 22:40
0

Vilken tur att det ordnade sig, även om det blev lite dramatiskt :) Krya-på-dig-kramar!