Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7270 ggr
Lynxkissen
0

magkramper

Jag brukar ibland få magkramper, ibland småkrampar det och ibland tjuter jag och kan inte stå upp. Det känns i lägre delen av magen. Var hos vårdcentralen och de peta lite och sa typ att jag har nog bara en lite trög tarm. Sen var det inte mer med det. Men detta har hållt på i flera år nu. Åkte in och gjorde ett ultraljud på sjukhuset för kanske tre år sen, men de hitta inget. Ändå fortsätter det. Vad kan det vara?

hus-musen
0

Svårt att säga på den beskrivningen, men vart gör det ont? När gör det ont och vad händer efteråt? Hur ofta?

Har man krånglande tarmar så kan man få magknip av tex gaser, kommer snabbt och kan göra väldigt ont. Ofta i samband med att man ätit något eller ätit något man inte tål.
Bråck kan göra ont, men det borde de ha sett fast det kan missas.
Ägglossning kan göra rejält ont.

Qui dormit, non peccat

Lynxkissen
0

Det gör ont i nedre delen av magen, och ofta lite mot vänster sida. Det kan komma lite olika men ofta när jag ätit. Kan hålla i allt från 30 min til flera timmar.

Först trodde jag att detkanske kunde vara laktos, men det verkar inte så…dricker jag mycket mjölk blir jag mest gasig/uppblåst men inte kramper.

Börjar fundera på om det är gluten, får ofta ont efter pasta och så…men inte alltid efter bröd. Tycker det är konstigt att varken vårdcentralen eller sjukan rått mig att allergitesta…

Lite rädd är jag att testa mig med…mest utifall det inte är gluten/lakosintolerans…för då har jag ju inget alls att gå på…låter kanske lite dumt. Men blir rädd för vad det kan vara då…Jag hade problem med magen som liten med, vet inte riktigt vad det var. Minns inte vad de sa, om de opererade mig eller så…kanske kan vara det…men det borde väl synas?

Kramperna känns just som kramper. Svårt att förklara , men som om en hand inuti magen tar tag i vad det un är där nere i magen och kramar åt så hårt det går. Från insidan liksom…lite flummit kanske…

hus-musen
0

Du behöver inte testa dig på vårdcentralen faktiskt, de testerna visar bara om du absolut inte tål något, det visar inte om du "bara" är överkänslig. Man kan inte lita till de testerna till 100%.

Uteslut gluten ur maten, blir du bättre så är det troligtvis det som är boven. Jag kan äta mindre mängder bröd, men inte pasta tex. Beror oxå på vad det är för sorts bröd och vad jag ätit tidigare under dagen.
Annars får jag oxå sånna där svidande kramper i magen.

Småbarnsallergi mot mjölk och andra födoämnen är rätt vanligt, kan växa bort med tiden.
Kan ju ha varit nått annat oxå, men hade du en operation som liten så borde du ha/minnas ett ärr, eller så kanske du kan fråga dina föräldrar eller något.  Om det var när du var bäbis så vet ju de :)

Qui dormit, non peccat

Lynxkissen
1

Tack för svaret, känns lite tryggare.

Grejen med att fråga mina föräldrar är lite komplicerad…min mamma och jag pratar inte med varandra och min pappa har knappt funnits i mitt liv då han "togs" ur mitt liv när jag var tre :/

Därför är det lite sådär…invecklat….

hus-musen
0

Ah förstår.. Då blir det svårt att fråga.Rynkar på näsan

Qui dormit, non peccat