Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 10193 ggr
[Northbridge]
0

Vitamintabletter - mens?

Hej,

Jag har nu kommit på att jag kanske äter för lite kött och annat som innehåller proteiner, mineraler ( järn osv…. ). Funderar på om kanske vitamintabletter kan vara något att börja käka för att kanske just det får mensen till att spöka?
Min mens har alltid varit oregelbunden och jag har aldrig direkt gillat kött förutom kanske det "vanliga" som köttfärs osv. Inte ens fisk har jag gillat. Försöker få i mig en och annan fiskpinne eller panerad fisk, men det är ju inte 'jätte nyttigt' det heller.

Vill, som i tidigare inlägg, inte börja med preventivmedel. Jag har inget aktivt sexliv, är inte gravid osv.

Nu över till frågan. Vitamintabletter, kan det få "igång" mensen? Finns det några "järntabletter" (syftar nu sådana tabletter som liknar de som livsmedelsbutiker har på 'måbra-hörnan' eller vad man kan kalla det) som man kan äta som kanske funkar?

Ge mig alla små tips!
Äter inte så mycket till lunch, utan blir oftast bara en macka eller ett äpple…

Har rätt ofta vita - småtjocka flytningar, så mensen är ju inte helt 'borta' eller vad man ska säga.
Är heller inte sugen på att uppsöka läkare eftersom att jag vet att den nog bara är "oregelbunden" .. :}

[silkesnosen]
2

Det första du ska göra är artt se över din matsituation och ditt liv i stort. Äter du tillräckligt? Får du i dig tillräckligt med energi? Är du stressad? Kroppen stänger av mensen om den anser att det skulle kosta för mkt energi eller om det är olämpligt, vilket en stressad mamma, som väger för lite är.

Vitamintabletter behövs om du inte äter gott nog. Vet inte hur stor effekt det kan ha dock.

hus-musen
0

Du ska ha rejäla brister innan mensen försvinner och då skulle du må dåligt på många andra sätt före. Som ständig huvudvärk, trötthet, magproblem, tappar hår, lätt få blåmärken, koncentrationsproblem osv.
Jag tror inte att det finns några vitaminer som kan sätta igång mensen och få den regelbunden.
Då är det hormonmedel som p-piller och liknande som behövs.

De småtjocka flytningarna är helt normalt för någon i puberteten, så det säger inte direkt något alls om mensens regelbundenhet :)

Lunch eller inte spelar inte heller någon roll, utan det är vad du äter vid de andra tillfällena som är viktigare så du får i dig det din kropp behöver och du inte är för mager eller för tjock.
Men det är många som inte har regelbunden mens förrän 17-18 år och en del får aldrig regelbunden mens.

Qui dormit, non peccat

pyromanen
0

Om du är orolig för att få i dig för lite järn så finns järntabletter på t.ex. apoteket, men försök i första hand förbättra dina matvanor, eftersom maten påverkar så mycket mer o annat än bara järnet och är jätteviktig för att må bra på alla möjliga sätt.

Om du äter köttfärs som du skriver och inte har kraftiga blödningar, då tror jag inte det är någon större risk att du har järnbrist. Det kan man f. ö kolla upp på vårdvcentralen också, behövs bara en enda droppe blod och två minuter att få svar.  Det första tecknet på järnbrist bruker vara att man blir yr när man reser sig och trötthet. Tror inte järnbrist påverkar mensen (däremot tvärtom att kraftig mens kan ge järnbrist).

Mensen kan däremot påverkas av andra saker, t.ex. stress och undervikt.

pavor-nocturnus
0

De flesta tjejer i fertil ålder har lite järnbrist så det är nog inte helt otroligt att du har det. Däremot så är det egentligen ingen vits att äta piller och pulver för att "bota" det (även om jag kanske sitter i samma sits som du Tungan ute)

I allafall… Gillar du inte kött så ät gröna bladgrönsaker! Ju grönare destå bättre. De innehåller jättemycket järn.. Broccoli, grönkål, brysselkål, etc etc.

Som sagt tidigare också, det är nog ganska få som egentligen har regelbunden mens "på riktigt". Så länge du får mens överhuvudtaget så är det ingen fara om du är frisk i övrigt. (sen kan det ju vara lite irriterande att bli överrumplad av mens helt plötsligt Rynkar på näsan)

[Northbridge]
0

#4: Har sällan mens.. Bara haft det en gång detta året och det var mest 'blod i flytningen' ..

Salish
0

Bättre att äta annat som innehåller järn och proteiner än tabletter. Vi vegetarianer proppar ju inte i oss tabletter bara för att vi inte äter kött.

Chestnut
1

Tvivlar starkt på att det har någon koppling till kosten för som #2 och #3 säger, du skulle märka det på andra sätt först.

Hur länge har du haft mens överhuvudtaget? En del har helt enkelt sällan de första åren, inget konstigt med det. Och har du det sällan trots att du haft mens i några år är nog ungdomsmottagningen lämplig att kontakta så att du inte har PCO eller liknande som kräver behandling.

Sen finns det helt klart anledning för dig att bättra på kosten men tvivlar att det skulle göra ändring på mensfronten.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Northbridge]
0

Kan säga det, att jag köpte vitamintabletter (c-tillskott från matbutik) i torsdags. I måndags fick jag min mens!

pyromanen
0

#8 Skrattande ha ha

[FruStein]
0

Beställ en tid hos din husläkare och be att få remiss till att kolla upp eventuella vitaminbrister. Börja inte ta en massa vitaminer innan du vet vad du kan ha brist på.