Blöder mycket
Jag fick min mens igår för andra gången (min första mens fick jag förra året) och jag blödde inte mycket först men mot kvällen så ljusnade blodet och det kom mer än innan.
Blödde genom nattbindan och idag så köpte mamma Ultra-bindor till mig. Jag blöder nästan konstant och undrar om det är vanligt att man blöder mycket de första menscyklarna?
Min mamma sa till mig att hon blödde mycket när hon hade mens och min syster blöder också väldigt mycket.
Jag läste på Libresse att man själv kan blöda mycket om ens mamma gjorde det. Och eftersom att min syster också blöder mycket så finns det en risk att jag också kommer att göra det?
Eller är det bara en period i början då man blöder mycket? Jag får byta binda var 2:a timme för att jag blöder så mycket. Jag vill inget annat än att ligga ned nu när jag har mens och då samlas ju mensen och när jag reser mig upp så kommer det igen…
Jag visste verkligen inte att det skule vara såhär obehagligt. Det känns som att jag kissar på mig hela tiden.
Ja du, när jag var ung hatade jag mensen! Kan inte säga att jag gillar den nu men man har ju vant sig
jag hatar verkligen bindor, som du säger med att det känns som om man kissar på sig, jag kände mig smutsig och som om jag luktade. Jag började använda tampong ganska tidigt även innan jag haft samlag så det är en myt att man inte kan använda innan och då slipper man de där kissa på sig känslan. Efter att jag fick min son blödde jag väldigt riktligt under mensen då den kom tillbaka. Jag hade både tampong super och binda och fick ändå byta en gång i timmen. Det har lättat men upplever alltid att dag två och tre under min mens så blöder jag kraftigare och sedan trappas det ner. Du kommer lära dig hur du ska handskas med det hela allt eftersom tiden går. Och du är absolut inte onormal och är inte ensam om dina känslor.
Kunde ibland blöda mycket dom första 2-3 åren, sen blev det betydligt mindre och mer förutsägbart (under sådär 27 års tid). Nu har det blivit jättemycket igen (efter 44).
I motsats till #1 så tycker jag inte det är jobbigt med binda, snarare lite "mjukt o ombonat"
.
Jag känner ingen lukt från bindorna så jag tycker inte heller att det är så jobbigt 
Igår så hade jag 2 nattbindor men jag ville använda dem till natten. Så jag tog en tampong och den var lätt att föra in men det var sjukt obehagligt att dra ut den. Det var även torrt och smärtsamt att föra in en ny så efter nån timme eller två så satte jag i en nattbinda istället, för att det ändå var på eftermiddagen.
Och när jag går på toa så vill jag inte torka mig med papper för att det känns som att jag bara smetar runt blodet då *förlåt för detaljerad information haha*, så jag tvättar lätt med lite vatten.
Har läst här på Kvinna att man torkar ut de nedre regionerna om man använder vatten men jag har tvättat mig själv i underlivet med vatten i hela mitt liv och har aldrig upplevt några obehag eller problem 
#2 Så det går typ i perioder då hur mycket man blöder vissa menscyklar?
Ja, om man drar ut tampongen då de ej är "full" upplever jag samma sak som du beskriver. Är den "full" slinker den lätt ut och lätt att få in ny. Men förstår att vissa föredrar bindor så tar inte åt mig
tycker att det låter som en bra ide att tvätta om det fungerar för dig, finns ju inga rätt och fel i sånt här utan man gör det man trivs med och känner sig bäst bekväm med 
#4 Håller med dig helt och hållet 
Jag vet dock inte hur jag ska göra i skolan om jag fortfarande har mens. Ska jag blöta papper och torka, eller hur tycker ni att jag ska göra? 
Brukar du ha väska med dig hela tiden? Man kan ju ha våtservetter om man vill känna sig lite fräschare.. 
#6 Inte hela tiden, men till och från skolan 
Jag har ett paket Always Freshelle som jag kan ta med mig när jag ska byta. Jag kan byta binda innan lunch och använda servetten, och jag går sällan på toa i skolan så det löser sig hoppas jag 
Klart det gör! Man ska bara komma på knepen som passar en själv. När jag inte har tillgång till väska då jag har mens brukar jag stoppa en tampong i fickan eller strumpan
lite svårare om man ska ha med både binda och våtservett hehe. Men det är ju sånt man kommer tillrätta med, med tiden.
#8 Jag får stoppa ner bindan och servetten innanför tröjan eller i fickan och smyga till en toalett 
Får förmodligen sätta på kranen också, det ska prassla så jäkla mycket med bindpaketen! 
Förresten, viktigt att tänka på då man blöder så mycket är ju att man faktiskt blir av med rikliga mängder blod som man leda till järnbrist. Din mamma och syster kanske redan äter järntabletter? Jag hade det förr som jag åt under varje menstruation. Men det jag vill säga är att du ska vara vaksam om du börjar bli onormalt trött och så och kanske gå till läkaren för järntabletter. Det finns även receptfritt men känns alltid bäst att gå via läkare. Sen kan man ta ex p-piller för att få ordning på mensen och så. Men jag som fått proppar av det rekommenderar inte p-piller
men det här kan du prata med din mamma om, just med järn då hon även har rikliga blödningar 
Haha, ja det väsnas och man tror att alla hör men tror egentligen det bara är vi som hör det 
#10 Jag vet inte hur det är i dagsläget men min syster tog iallafall järntabletter pga hennes mens, men det gjorde inte min mamma. Jag kommer absolut att prata med en läkare, eller först och främst min skolsköterska om jag upplever onormal trötthet under mina kommande menscyklar. 
Det känns som att jag kommer att förblöda till döds. Det är som ett öppet sår som aldrig vill sluta blöda. 
Ush
förstår känslan. Men förhoppningsvis kommer det minska med tiden då den blir mer regelbunden. Men förblöda gör man inte, viktigt att veta är ju att det inte är RENT blod utan det är en blandning av slem och annat som funnits inne i livmodern för att göra att ett befruktat ägg ska kunna leva där. Allt detta ska ju ut, så bara blod är det inte men visst en stor del är det så förstår att det är riktigt otäckt då man inte är van. Man blöder ju lika så även mycket efter att man fött barn då såret efter moderkakan läker. Jag blödde i sex veckor, det var obehagligt så efter det är fyra dagars mens ingenting 
#13 Haha juste, det är ju mer än bara blod.. Det jobbigaste är att det är skräckrött just nu, och ibland känner jag nästan min livmoder "trycka". Jag tror mer att det bara är en inbillning?
Jag gör det värre än vad det egentligen är, haha. 
Ja du gör nog det
och det är ju sånt man lär sig. Jag minns inte mina första gånger men jag vet att jag bara tänkte: Ska jag ha det såhär resten av livet? Jag vet inte riktigt hur det fungerar när livmodern stöter ut mensen men kanske det är som du säger att den trycker på, det är samma som när man föder barn, livmodern drar ihop sig och trycker ut barnet. Kanske den gör det samma under mensen? Det kan jag inte svara på. Har aldrig upplevt just det. Däremot har jag ont överallt och är så förbannad, grinig och trött att man inte bör vara nära mig över huvudtaget och jag har ändå haft min i över 15 år men lider fortfarande av de där förbannade hormonerna 
#15 Haha, jag lider också lite grann av hormonerna. Min mamma har själv varit lite grinig idag (klimakteriet) för att jag sagt att jag blöder hela tiden så hon var dryg mot mig ett tag och det gjorde mig så förbannad, men jag höll mig på mitt rum för att jag ville inte tjafsa med henne över småsaker.. 
Starkt! Jag hugger för allt några dagar precis innan sen lugnar jag ner mig 
#17 Usch, det är inte alls roligt med humörsvängningar osv 
Jag ska göra mig klar att sova nu *duktig flicka*, men jag återkommer imorgon eftermiddag och berättar hur det gått i skolan
Natti! 
Sov så gott! Och lycka till 
Idag i skolan så gick det helt OK, förutom att jag kände mig blöt hela förmiddagen till klockan 11 (blödde ganska mycket då) så jag bytte till tampong och efter ca 3 timmar så började det att läcka så jag tog ut tampongen som för övrigt var knallröd och megastor och satte på en binda.
Jag bytte igen sen när jag kom hem runt halv 5 för att jag var ganska blöt då också men jag har blödit en del sen dess så nu har jag en tampong. Det är lite torrt men jagtar ut den om 2-3 timmar och sätter på en nattbinda..
Jag har hittat en "taktik", och det är att använda tampong när jag blöder mycket och en binda när jag blöder lite mindre 
Men tack så mycket för all hjälp! 
Ett tips är att ha binda/trosskydd samtidigt som tampong ifall man blöder igenom. Det måste jag ha
skönt att det gått bra!!!