Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 14644 ggr
målle
2

ingen ÄL - mer värk?

Ja nu har jag börjat spekulera lite grand och undrar om fler än jag har samma funderingar eller upplevelse.

Grejen är den att jag sedan jag slutade med Cerazette i oktober 2011 haft regelbunden mens (menscykel på 27-29 dagar) lite rikligare blödningar än när jag åt p-piller (Neovletta 28, innan jag åt Cerazette) inte mkt mensvärk, haft tydliga ÄL-känningar med ömma bröst/bröstvårtor, spänningar i livmoder/äggstockar och en kort stubin.

Denna månadens mens var 5 dagar försen (kom idag, på dag 35) har inte haft några ÄL-känningar alls innan mens och gick ju såklart runt och hoppades på bebis, men icke då! Imorse hann jag sätta igång kaffekokaren, sen kom värken! Ajajaj! Blev hjälp av en Ibumetin (som jag dumt nog skulle tagit när jag anade smärtan) men mensen som nu kommit är ännu så länge väldigt sparsam.

Så jag undrar om det kan vara så att mensen utan en ägglossning blir mer smärtsam och mindre mängd än en mens som har haft ägglossning innan…jag har tyvärr inte mkt att jämföra med mer än att jag fick samma smärta en vecka efter jag avsultat pillerätandet, fast då helt utan blödning och de fem månaderna hittills med ÄL har varit betydligt mindre smärta (nästintill obefintlig) men rikligare blödningar..

Jag kan ju hoppas att det ligger till så för då vet jag att jag ska förbereda mig med smärtstillande om jag inte haft ÄL-känningar! Glad

hus-musen
0

Hänger inte med riktigt i din förklaring,

Men om du inte har ägglossning så brukar mensvärken bli mildare.

Hittade lite info om det här http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Bli-gravid/Att-bli-gravid/Hur-man-blir-gravid-fragor-och-svar-/

Kan man ha mens utan att ha ägglossning?

Det händer då och då att man får en mensblödning utan att ha haft ägglossning.

För att ett ägg ska kunna lossna krävs att det finns tillräckligt höga nivåer av hormonet östrogen i blodet. Ibland är nivåerna för låga och då lossnar inget ägg, men slemhinnan i livmodern växer ändå. När slemhinnan blivit tillräckligt tjock lossnar den till slut av sig själv. Man får då en blödning som kan bli lite mera långdragen än en vanlig mens.

Detta händer alla och är ingenting man behöver oroa sig för. Särskilt vanligt blir det när man kommer upp i 40-års åldern då ägglossningarna kommer glesare. Mensblödningar utan ägglossning är ofta längre och gör mindre ont.

Qui dormit, non peccat

målle
0

#1 Tack för ditt svar och mkt bra länk! Dock undrar jag fortfarande varför min mens var så sen och varför jag hade så ont i morse..Har inte haft ont mer idag efter värktabletten så det var kanske bara startskottet i morse då :) Får helt enkelt vänta och se nu om jag har ont imgn igen och om mensen kommer pågå längre än vanligt..

Tycker bara det skulle vara konstigt om det varit så att jag INTE hade ägglossning alla tidigare gånger då jag faktiskt känt i bröst, mage och humör ca 2 veckor innan mensen kom, och denna gången har jag inte känt någonting alls och när mensen väl kommer är den sen och smärtsam..det verkar vara lite tvärtom på något vis på mej jämföt med din länk, haha!

Jag e kanske lite bakvänd! Skrattande

hus-musen
0

#2 Jag har märkt att min mensvärk varierar fast jag har ägglossning, ibland kan den vara riktigt hemsk och andra gånger så känns det mindre. Kanske bara var något sånt.

Att den är sen kan ju vara pga stress eller något kanske? 
Märkte föresten själv att det tog ett par mensgånger innan min kropp fungerade normalt igen efter att jag slutade med p-piller.

Haha, bakvänd Skrattande Ja varför inte, det måste ju finnas undantag från regeln! Är oxå bakvänd i en del saker Glad

Qui dormit, non peccat

målle
0

Ja, jag tror alldeles säkert att det visst kan vara så helt enkelt att det kan variera utan ngn direkt anledning eller orsak. Men dock tror jag iaf att det inte var ngn ägglossning denna gång eftersom jag känt så tydligt alla ggr innan men ingenting alls nu..men man kan ju hålla på och spekulera hur mkt man vill egentligen, det finns ju ändå ingen som kan veta till 100% mer än min egen kropp..typ Skrattande

Det blev såhär denna gången och sen får vi se nästa gång hur det blir då. Stressad är jag inte, och har inte haft några andra konstigheter för mig. Synd är bara att mensen kom idag, överhuvudtaget, för jag hade ju så gärna vela på ett fint litet blått + på fredag! Men jag får försöka hoppa på nästa tåg. Kanske prata med sambon oxå ordentligt så vi kan påbörja en verkstad Skrattande Nu är det mer "händer det, så händer det"

hus-musen
0

#4 Haha ja, ibland är ens egen kropp ett enda mysterium som ingen förstår sig på verkligen.

Spännande med verkstad! 
Ja det kommer flera tåg, så får hålla tummarna för nästa gång Glad

Qui dormit, non peccat

målle
0

Detta är det enda tåg jag vill och tänker ta nu! Hoppas inte sambon "missar" det bara Flört