Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 4030 ggr
målle
0

järnbrist?

Jag har många ggr funderat på att äta järntillskott men vet helt enkelt inte om det verkligen behövs…även om allt o alla säger att kvinnor oftast har brist på järn.. Dock kollade jag symptomen på järnbrist nyss och jodå, nästintill ALLA symptom stämmer in på mig och mitt allmäntillstånd.

Men om man nu inte har ngn direkt brist och äter järntillskott, kan det vara skadligt eller kan man få andra besvär istället?

Jag äter i dagsläget tillskott av d-vitamin, kalcium/magnesium, omega-3. Har blivit rekommenderad av en bekant att dricka Blutsaft..men vilken typ av tillskott är bäst? Äter ni ngt som är bra och som kroppen faktiskt kan ta upp på ett bra sätt?

Anne.K
0

Ett enkelt sätt att ta reda på om man har brister är att gå och ta prover på sina värden helt enkelt då får man veta om man har brist på något eller inte :) Så gör iaf jag när jag vill kolla läget.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

hus-musen
0

Ät kött istället och järnrika grönsaker. Broccoli, spenat, pumpafrön, torkade aprikoser, havregryn, kikärtor mm så får du i dig massor med järn.

Brist på B12 är även det vanligt och kan ge samma symtom som vid järnbrist.
Finns i kött, ägg, fisk, kyckling mm.

Qui dormit, non peccat

målle
0

#2 Jo jag tycker oxå det skulle kännas bättre att äta det i naturlig form så att säga Glad Jag har även funderat på B12 vitaminbrist och är de så lika så vet man ju inte vilken brist man har. Jag äter mkt ägg, dock kan jag äta mkt mer järnrika grönsaker!

#1, jag tog blodprover i höstas i samband med att jag gick i väggen och blev sjukskriven, dock vet jag inte exakt vad de kollade i de proverna (2 st) men det bör väl finnas ngn journal på VC man kan ringa och be om? Men enligt läkaren var de proverna bra då..

Anne.K
0

#3 värdena kan ha förändrats sedan hösten så att ta nya prover kan va bra :) be om att få kolla dina värden över järn och andra vitaminer. Alltid bra att uppdatera sig om sin egna kropp. Sedan som #2 tipsa om är jätte bra att äta nyttigt. Ju mer du får i dig naturligt desto bättre :)

målle
0

Men usch och fy, jag fullkomligt avskyr blodprover! Mår illa och svimmar nästan när jag kliver över tröskeln till provrummet! Dessutom är jag så infernaliskt svårstucken så de måste ju sticka tio miljoner ggr ungefär! Skrikandes Fast det gick bra i höstas, jag sa till de att jag tycker det är obehagligt och satt och tittade på ett helt annat håll och koncentrerade mig endast på andningen så jag inte skulle sluta andas och svimma Glad

Anne.K
0

#5 hehe känner igen det där, jag tycker också det är väldigt jobbigt med blodprov och har också råkat ut för att bli stucken massa gånger innan de träffat rätt XD … Men nu senaste gångerna har det gått bra å det har vart väldigt duktig personal :) Plus att det i regel går oftast väldigt snabbt sedan är det över ;) Så det kan vara värt att sticka sig lite ibland för att få reda på hur kroppen mår :)

målle
0

Jo jag har ju länge haft i tankarna att kolla hälsan, rent allmänt. Typ vikt, längd, lite prover etc. I höstas då de skulle sticka mig försökte en sköterska i vänstra, sedan i högra, sen fick hon be en annan sköterska att försöka och jag vill minnas hon hittade på första försöket. Men har varit med om att de stuckit och stuckit och tillslut fått ta ett stick i fingret, men just dessa proverna kunde de inte ta på annat sätt eftersom de behövde två rör med blod..Men jag får försöka ha samma teknik som sist så ska det nog gå bra och att man talar om att man e svårstucken och tycker det är obehagligt.

hus-musen
0

Om det är själva sticket som är jobbigt, så prova med lite embla-salva först! Då känns det inte alls och det är lättare att "glömma" att man sitter och lämnar prov.

Sj har jag tagit så eländigt många blodprover att jag har utvecklat starkt ogillande för nålar och sprutor, från början hade jag inget emot det.
Usch bara tanken på blodprov får mig att rysa.

Qui dormit, non peccat

målle
0

Jag vet inte om det är själva sticket eller hela grejen…har aldrig rätat ut den frågan faktiskt. Tycker nog mest hela grejen är..äcklig, känns som det spänner i ådran de sticker i, och att hela armvecket spänner och känns obehagligt, så det är väl själva sticket OCH allt annat! Haha.

Bara tanken kan få mig att rysa med och jag brusar ju upp mig bara jag väntar på det som komma skall, tycker tom det spänner i armvecken nu, bara vi skriver om det! Hua!