Menskopp?
Jag behöver verkligen hjälp md att välja en menskopp åt mig själv. Har försökt att mejla runt till en del företag men de tycker att det är svårt att säga vilken jag ska ha.
Jag är osäker på i princip allt. :P
Jag satte in ett kopparinlägg för ett tag sedan och det gjorde att min mens blev rikligare. Förut bytte jag en normal-tampong varannan timme på min "värsta" dag. Men nu blöder jag alltså mer.
- Jag har ingen aning om hur mycket som är normal eller rikligt. Så storlekstabellerna är ju inte till någon nytta ändå. =/
Jag har inte fött barn, är 21 år.
Jag har haft problem med spänningar i musklerna för några år sedan vilket gjorde att jag fick ont när jag skulle ha tampong. Det gick över när jag lärde mig att slappna av på rätt sätt. Därför vet jag inte om jag borde ha en mjuk menskopp?
Och vad är skillnaden mellan en pigg, knopp, ring eller helt utan på botten av menskoppen?
Att byta en normal trampong varannan timme skulle jag kalla riklig mens, så om du blöder ännu mer än så nu så har du, enligt mina egna referenser, väldigt riklig mens.
Baserat på det skulle jag välja en L, gärna en mjuk L, om du inte upplever att den är för stor. Jag tog en menskopp i L när jag var 20/21 (fyller snart 23) och det funkade. Visst var den lite stor men M och L skiljer inte jättemycket i storlek ändå.
Jag struntade i det här med att ha fött barn eller inte eftersom jag tänkte att om man ska ha koppen i 10 år så lär man väl hinna föda barn under tidens gång liksom :) Och nu när jag faktiskt fött barn känner jag mig tightare i underlivet nu än innan, men om det inte vore för att min menskopp gick sönder (hunden fick tag på den) så skulle jag säkert kunna ha L i alla fall.
När jag använde kopp så behövde jag på min värsta dag jag byta koppen var 10e eller 12e timme, men sen har jag lite mindre mens än dig.
Min kopp hade någon pigg på botten men den klippte jag av ganska direkt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Skillnaden mellan en pigg, ring och liknande är bara utseendemässigt egentligen - de är alla till för underlätta uttagandet av menskoppen. De finns där för att dra ut koppen såpass mycket att man kan få tag i botten av koppen så man kan ta ut den helt. Man ska alltså inte bara dra ut koppen helt genom att ta tag i piggen/ringen. Så vad du ska välja är i stort sett en smaksak.
Sen kan man göra precis som Tina gjorde (klippa av "hjälpmedlet" helt) eller bara korta ner det om man vill, det har jag gjort på min Lunette menskopp. Vad gäller storlek: jag började med den lilla storleken men uppgraderade efter något år till den större storleken eftersom jag helt enkelt blödde lite för mycket en-två dagar och då räckte inte ritkigt den lilla koppen till eftersom den inte satt lika tätt. Är 25 och har inte fött barn.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Tack för era svar! :)
#1 Ja, vadjag kan läsa ur tabellerna borde jag ha en L men det låter ju så himla stort!
Jag är mest orolig för att den inte passar. Men kan man säga att en mini-tampong motsvarar en S-kopp osv? - Om man tänker hur mycket de innehåller?
#2 Aha. Klipper ni av den för att den är i vägen? är den lätt att få ut utan pigg?
#3: Nae, menskoppen rymmer nog mer gissar jag.. Om du är orolig för att den inte passar kanske du ska köpa en medium ändå, och om det behövs så tömma koppen lite oftare bara? Och blir det inte hållbart får du väl satsa på en L i efterhand :) Men om du ändå byter tampong ofta så har du ju ändå vanan inne liksom så då kanske inte en M kopp är så jobbigt för dig.
Jag tyckte ju som sagt att L koppen funkade för mig. Lite stor men det gick absolut. Jag hade mest mens dag 2 i min cykel, men både dag 1 och dag 3 kunde jag ha i koppen hela dagen utan att koppen blev full. Nu ska man ju byta var 12e timme helst, och det behövde jag under dag 2, men de andra dagarna behövde jag inte oroa mig om jag inte kunde tömma koppen för den blev liksom inte full. Skönt!
Och ja, den är i vägen upplevde jag. Obehalig verkligen. Det var lätt att få ut koppen ändå för man ska ändå inte dra i piggen för att få ut den. För att få ut koppen msåte vacuumet släppa och då ska man alltså nypa tag i botten på själva koppen, så piggen är verklös tycker jag. Man kan väl dra lite i den så koppen kommer närmare slidöppningen så man kan ta tag i koppen, men man kan lika gärna krysta lite så åker koppen ner!
#3 Det beror på hur långt upp koppen hamnar. Alla ser ju olika ut så var koppen "hamnar" är ju lite olika. Om den sitter bra och sluter tätt ytligt så behövs ingen pigg eller liknande. Sitter den dock längre upp så kan det vara lättare att få tag i piggen/ringen/etc och dra lite försiktigt tills man får tag om koppens botten och kan släppa på vacuumet. Man ska alltså inte bara dra i piggen utan det är bara ett extra hjälpmedel.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Piggen gjorde mig galen, klippte av den helt. Den skavde och var i vägen, väldigt obehagligt. Har en small extra mjuk kopp, ska egentligen ha L men den är för stor.
Qui dormit, non peccat

Du behöver inte ha någon pigg eller boll alls, det är inte svårt att få tag på koppen. Det är väl mer en bekvälmlighetsgrej antar jag om man kan ha en pigg eller boll eller om man som jag klipper av den.
Håller med om att ringen verkar väldigt stor!
Qui dormit, non peccat
Okej. Tack för era råd. :)
Nu blir ju det svåra att fälja färg… Haha 
Det finns en ny sajt som säljer menskoppar.
Där finns svar på många frågor!
Våga prova kopp - bästa gejen!
Jag har en Divacup storlek 1 (haft den sedan 2006) och när jag har min rikligaste mensdag så får jag tömma koppen varannan till var tredje timma under dagtid. Borde väl egentligen ha uppgraderat till en större kopp (och gärna kopplat en 2L urinuppsamlingspåse till den) men orkade aldrig beställa någon ny kopp. Nu har jag Cerazette minipiller sedan lite mer än en månad och har haft ett par droppar färgad flytning efter att 2 veckors mensen förra månaden tog slut. Förhoppningsvis är mensen historia helt nu! Men skulle jag få mens igen och min nuvarande kopp fortfarande inte räcker till så tänker jag beställa den största koppen jag kan hitta
INTE roligt att springa och tömma koppen hela tiden OCH ändå behöva ha nattbinda dygnet runt för att undvika extra tvätt!
Jennie
Jag köpte från meluna. :)
Det fungerar jättebra. Bara lite svårt att få den att veckla ut sig men oftast vecklar den ut det sista efter den suttit i i någon minut.
Piggen stör mig faktiskt inte alls. Och jag har inte behövt tömma särskilt ofta (storlek M).
JKag fick hem 3 extra koppar när jag handlade från dem. De var till att testa ut storleken men jag struntade i det när jag såg hur den jag beställt såg ut. Gav en till min syster efter hon tittat konstigt på mig. :P
En grej som jag har undrat rätt länge… Måste man inte spola väldigt många gånger i toaletten för att blodet ska försvinna? ;P
Själv måste jag spola minst 2 gånger för att få bort allt när jag går på toa "som vanligt" när jag har mens.

Lägger man papper först så räcker det med en gång.:)
Qui dormit, non peccat
Har aldrig behövs spola mer än en gång, oavsett om jag har koppen eller inte. Annars kan man ju spola ner i handfatet, man ska ju ändå tvätta rent koppen innan man stoppar in den igen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Kanske halvfånig fråga, men hur ser ni på att ha nagellack under perioden ni använder koppen? Jag tänker på om ni är rädda att rester ska falla av under uttag och insättning av koppen. Hur ser ni på det?
#13: Jag har aldrig behövt spola mer än 1 gång, men när man har koppen kan man ju iaf sikta rätt ner i vattnet när man tömmer så det inte hamnar mer än nödvändigt på porslinet! Det undelättar nog :)
#16: Det har jag aldrig tänkt på, jag skulle nog inte fundera på det om jag hade nagellack. Skulle inte oroa mig för det helt enkelt..

#16 Nagellack i torkad form är inte giftigt så ser inga problem alls med det.
Qui dormit, non peccat
Ok. :)