Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 22628 ggr
kaaniin
2012-03-10 16:28
0

Simma

Hej!

Jag är en ung tjej som går på simning. Jag oroar mig för när jag ska få mens. Vad ska jag göra med simningen då? Finns det något speciellt som man kan använda när man är i vatten?

Blir jättetacksam för svar!

Toto11
2012-03-10 16:33
0

Visst kan du simma när du har mens. Du kan använda tampong (en sak man för in i slidan istället för att klistra fast på trosan), den ser att mens inte kommer ut och vatten inte kommer in i dig.

Det är inte rekommenderat att simma samtidigt som du får mens för vissa kan få väldigt ont i magen efteråt. Det är dessutom som har ont fast de inte simmar.

kaaniin
2012-03-10 16:44
0

Tack för det snabba svaret! Trodde det skulle vara mer komplicerat, trodde inte att tampong skulle funka.

Okej, jag får ju se då om jag har ont så är det nog bäst att jag inte simmar, men jag kan ju någon gång testa om det funkar bra.

Toto11
2012-03-10 16:56
2

Vet inte hur mycket du vet om mens =P men jag gör så att jag simningen på min första dag, sen väntar jag till det är den 5:e dagen när mensen har blivit mindre. Jag avråder dig från att simma mellan dag 2 och dag 3 då det för det flesta är som rikligast (förutsatt att du har en normal mens =P) ;)

kaaniin
2012-03-10 17:00
1

Det kan bli lite bekymmer i och med att jag redan nu simmar 5 dagar i veckan, och inte kan missa hur mycket som helst. Så en vecka i månaden eller liknande hade jag bara inte kunnat missa. Men om det räcker med 2 dagar eller så, så ska det nog inte vara några problem…

hus-musen
2012-03-10 18:01
0

Japp du kan använda tampong eller en menskopp :)

Qui dormit, non peccat

kaaniin
2012-03-11 21:02
0

#5 Okej :) Vad är menskopp ?

hus-musen
2012-03-11 23:21
0

#6 Menskopp är en liten silikonkopp som du sätter in och tömmer med jämna mellanrum :)

Qui dormit, non peccat

PogoPedagog
2012-03-12 18:33
0

Har du ingen  tränare eller älderklubbkompis som kan ge diog råd. Det är ju så som du säger att om man tränar och satsar kan man inte missa hur mycket som helst.

hus-musen
2012-03-12 19:47
0

#8 Man behöver inte missa en enda dag bara för att man har mens. Har man svår mens och rikliga blödningar så kan man välja cyklo-f och p-piller för att minska/ta bort mensen om den hindrar.

Qui dormit, non peccat

PogoPedagog
2012-03-12 20:07
0

#9 Nej det var det jag menade. Tänkte bara att det kunde vara skönt att få råd av någon som faktiskt simmar mycket och se vad de tycker är mest praktiskt.

kaaniin
2012-03-12 20:46
0

#8 Min tränare är en kille och det känns inte jättelockande att prata med honom om det, och inte heller att gå fram till någon i vår grupp och snacka om sånt heller … ;)

Men tack för alla svar! Det är till stor hjälp! :)

Toto11
2012-03-12 21:43
1

kaaniin: Jag har inte simmat på elit, men en av mina kvinnliga tränare gjorde det och sa att man kunde få svåra magont om man tvingade sig själv att simma under mens perioden. Det finns sätt att simma när man har mens. Men du får själv känna efter hur du mår. Som en sa innan, har man riklig mens kan man minska det med p-piller, man får en mer regelbunden mens. Jag ska inte ge dig för höga förhoppningar, men jag tror att det går att tajma de dagar man vill ha mens =) så du kan ha de rikliga dagarna de två dagar du inte simmar ;) rådfråga en barnmorska om det.

I vilket fall är jag emot p-piller personligen, allt det där med hormonella grejer är jag tveksam till :-/ jag håller tummarna för att du inte får så mycket mens när den väl kommer =)

Toto11
2012-03-12 21:46
0

Menskopp går nog att använda när man simmar, men klarar den av så mycket fysiskt aktivitet som en träning? Har någon provat, typ löpa med menskopp? Har själv aldrig provat eller sett någon sådan. Är lite nyfiken av svaret på frågan =)

kaaniin
2012-03-13 18:17
0

#12 Okej, känns skönt att höra :) Hoppas att det går bra för mig då :))

#13 Bra fråga! Hoppas att du får svar på den ;)

[Vargöga]
2012-03-14 15:08
0

Oj det där känner jag igen. Jag tävlingssimmade i unga år och hade träning 8 gånger i veckan plus tävlingar i stort sett varje helg. Jag har aldrig haft tampong men jag har använt tunna bindor utan vingar när jag tränande. Men jag var nog borta dom dagar jag hade som värst. Se till att bindan verkligen är på insidan för det är ju inte kul att det sticker ut något som blir pinsamt.

Mitralis
2012-03-14 15:35
4

#15 Hade du binda när du simmade?! Förvånad
Det var första gången jag hört något sådant. Blir inte bindan mättad med vatten? När det blivit det så kan den ju inte ta upp mensblodet som då kommer ut i vattnet som i en Hajenfilm. Ingenting som jag skulle våga mej på i alla fall.

Själv använder jag tampong. Jag sätter i en ny strax innan jag simmar och när jag har simmat klart så tar jag omedelbart ut den och sätter i en ny tampong eller använder binda.

[Vargöga]
2012-03-14 15:40
0

Japp det gjorde jag. Konstigt nog så kom det väldigt lite blod när jag befann mig i vattnet utan det kom först när jag stod stilla i duschen så det rann längs benen men jag väntade alltid till sist och hade ett par trosor med binda i så jag snabbt kunde torka mig och sätta på mig trosorna innan det började rinna längs benen.

Epica
2012-03-14 18:23
0

När mensen väl kommit är mitt tips att börja med p-ring. Beror förstås på om du har rikliga blödningar och kan behöva skippa siminingen just den veckan.

Med p-ring kan man iaf skjuta på mensen och den kommer inte så länge man har ringen i, har aldrig hänt mig ialla fall..

CelsiusT
2012-03-15 10:28
2

När jag simmade (abslut inte tävlings utan bara motion) så använde jag tampong när jag hade mens. Jag har haft stora problem med mensvärk och den värsta värken kommer dag 1 lite innan mensen kommer och sedan hela första dagen med mensen. Jag har alltid upplevt att det lättar om man tränar. Dock kan det vara jobbigt att träna om man har så ont så man inte orkar röra sig, men när jag kan röra mig så känns det bättre när jag tränar, om än något lugnare kanske.

#13 Jag har nu börjat använda menskopp och jag har använt den både vid ridning och löpning och det fungerade alldeles utmärkt =) Tror inte det skulle vara några problem vid simning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

kaaniin
2012-03-17 12:54
0

#15 Låter lite läskigt, vet inte om jag hade vågat testa det. Men jag får väll se ;)

#18 Vad är det?

#19 Det är ju bra om det lättar när man tränar, men om jag har jätteont kankse jag inte vågar gå dit ifall jag skulle behöva stanna en massa, men jag kan ju testa någon gång. Köper man menskopp på apotek?

pyromanen
2012-03-17 19:53
0

Har alltid fått mindre mensvärk om jag tränat, oavsett om det varit jogging, simning eller vad. Det verkar alltså vara olika från person till person det med ev värk, så du får helt enkelt testa hur du själv fungerar. Har använt tampong när jag simmat, inga problem.

kaaniin
2012-03-18 16:33
0

#21 Okej, då får jag testa :)

Mitralis
2012-03-18 16:56
0

#22 Jag tror helt klart att tampong eller menskopp är det bästa alternativet att simma med. Att simma med binda hade jag inte enns hört talas om tidigare, men jag gjorde en sökning ändå och den bekräftade det jag misstänkte.
"Eftersom bindan sitter utanför kroppen skyddar den inte om man badar med den." Källa:http://www.umo.se/kroppen/Mens/Mensskydd/Binda/

"Kan man bada?

När du har mens kan du bada i sjöar och hav precis som vanligt, men var noga med hygienen. Använder du tampong kan den sitta i när du badar, men byt tampong när du badat färdigt. Du kan även duscha som vanligt vid menstruation." Källa:[http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Befruktning/Menstruation/

](http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Befruktning/Menstruation/)

###

"Kan jag bada i poolen med tampong?

Javisst kan du det! Tamponger är som mest värdefulla när du vill sporta, i synnerhet när du vill bada, under mensen. Du kan känna dig helt säker eftersom tampongen suger upp mensblodet inne i slidan. För att känna dig extra säker kan du byta till en ny tampong precis innan du ska bada. Så fort du har badat klart byter du också till en ny tampong." Källa:http://www.libresse.se/expert-och-forum/vanliga-fragor1/Kan-jag-bada-i-poolen-med-tampong/?gclid=CLaihu7n8K4CFQnP3wodUQyPKA

Epica
2012-03-18 17:44
0

P-ring är en ring som man för in "där nere" och ska ha i tre veckor, den utsöndrar hormoner som gör att man är skyddad från graviditet samtidigt som man inte har mens. Man kan ha ringen i upp till fyra veckor om man vill flytta fram mensen… Mensen kommer inte förens du tagit ur ringen hur som helst.

CelsiusT
2012-03-19 09:31
0

#20 Nej har man jätteont så ska man inte träna. Men har man lite ont så tycker jag det kan lätta att träna, det är bara att prova sig fram. Så pass hård träning som simmningen är så kanske man inte vill träna alls om man har ont. Men det beror nog lite på när i menscykeln man har ont också.

Menskopp köper man på nätet (har inte sett det på apoteken iaf). Finns massa olika ställen. Bara att googla och leta runt till du hittar någon som du tror på. Jag har en från MeLuna.

pyromanen
2012-03-19 11:32
1

#25 Som nämnt förrut så varierar det tydligen från person till person hur fysisk aktivitet påverkar mensvärk. När jag har riktigt pissont då är det bästa jag kan göra att springa. Bättre effekt än ipren! (Och garanterad nyttigare) så jag tycker definitivt man ska testa själv hur man fungerar och inte bara säga att "man inte ska träna om man har jätteont".

CelsiusT
2012-03-19 16:47
0

#26 Ja det var ju inte menat som SKA i att man inte bör eller inte får träna. Men man ska ju inte utsätta sig själv för obehag eller onödigt lidande. När jag har som mest ont så kan jag inte ta mig ner till toan ens, så att träna då är bara dumt att säga att man ska, även om jag tror att det hade lättat men jag hade nog svimmat av smärtan innan det börjat lätta tror jag.

pyromanen
2012-03-19 17:15
0

# 27 Bara att konstatera att det är stora indivuduella skillnader!Glad

Toto11
2012-03-19 22:51
0

# 28 Sådan som jag vill knappt stå när jag har pissont. Att ens ta en promenad skulle döda mig =P Varm te, varma påsar om magen och sömn skulle då göra mig gott =D