Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3727 ggr
Almatari81
0

Hatar min mage....

Vet inte hur jag ska få bukt med min mage. Fick en underbar son för ett halv år sedan och är världens lyckligaste mamma och sambo, förutom när det gäller min mage, har sådan ångest över att magen inte vill gå tillbaka till vad den var. Jag var 79 cm i midjan innan jag blev gravid och nu är jag 92, vill i alla fall gå ner till 80 cm i midjemått men vet inte hur jag ska lyckas. Behöver hjälp med hur jag ska lyckas gå ner igen, någon som har några bra förslag.

Sedan undrar jag om promenader och pilates skulle kunna vara bra träning för att komma i form igen.

Mår verkligen inte bra av att se ut så här, får ångest så fort jag ser mig i helfigur i en spegel eller när jag tar på mig för tajta kläder, vill snart inte gå utanför dörren…. snälla hjälp mig någon…

Mitralis
1

Tråkigt nog så tar det ofta längre tid än man vill innan kroppen börjar gå tillbaka till det normala igen.
Amning ska ju hjälpa en del har jag hört. Om du ammar så bör du inte göra allt för stora minskningar i maten och ökningar i motion, eftersom kroppen då fäller ut gifter som hamnar i bröstmjölken. 
Promenader och pilates låter som väldigt bra förslag på motion Glad

Tina-A
1

Ammar du?

En del rasar (ofrivilligt) i vikt medan man ammar, men om du nu inte gör det så låt det vara så! Som Mitralis ska man helst inte gå ner så mycket i vikt när man ammar.

Min dotter har precis fyllt 1 och vi slutade amma för 1½ månad sen och först nu upplever jag att magen börjat gå tillbaka. Jag förstår att det känns skitjobbigt men försök ge det lite mer tid. Däremot kan du ju göra mycket statiska övningar så som plankan (gör 30sek x3 varje dag) och promenera mycket med barnvagnen. Men sen - ge det tid, det blir bättre! 9 månader upp och 9 månader ner säger man ju, men i många fall tar det längre tid än så.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Cindy
3

Ååh, inte ska du tänka på din mage! Du ska njuta av att ditt liv är så bra, av din bebis och relation. Tänk när du tittar på din mage att "därinne låg min bebis och mådde bra i nio månader", för hade du inte haft mage så hade du ju inte haft din bebis nu, eller hur?

Jag har en väninna som fått tvillingar två gånger. Trots att hon är smalt byggd så är magen av förklarliga skäl inte längre smal, och hon har en hel del extraskinn som hon inte kan bli av med utan operation. Men hon är den som berättat för mig om tipset jag nyss gav, att det är så hon tänker när hon ser sin mage.

När hon ska klä sig i tajtare kläder så använder hon en mjuk korsett (finns på Twilfit) eller strumpbyxor med maggördel, som håller magen inne lite och ger en jämnare siluett. Det kanske är något att prova?

Annars är nog pilates, promenader och tålamod goda råd.

Vänliga hälsningar
Cindy

pyromanen
0

Håller med Cindy om att tänka positivt. Och för att ge dig lite hopp så kan jag berätta att det ÄR inte omöjigt heller att återfå midjemåttet med lite tålamod. Har själv legat runt 90 en period efter sista barnet, men är nu tillbaka runt 75-76 nånting. Och jag är lat som bara den när det gäller träning, så det beror inte på flitigt sportande utan snarare att det gått tid och jag tappat extrakilona och "är igång". Ärligt, när man passar bäbis mer eller mindre dygnet om då är man duktig så det räcker ett tag. annars är promenader bra på flera sätt, frisk luft, kondis, antistress, dagsljus. Kan kombineras med barnvagn om man inte har ensamtid som räcker till. Men som sagt: ge dig själv lite berömm för allt du faktiskt fixar, orkar och hinner och är duktig med!!Glad

Almatari81
0

Tack för alla underbara tips och för att ni är så gulliga. Är jätte tacksam Skrattande

Mvh Jessica/Almatari81