Sterelisera sig?
Jag är trött på att ha mens och jag får väldigt ont + att jag aldrig vill ha egna barn. Och nej jag kommer inte "växa" till mig och vilja ha barn en dag för jag har så fruktansvärd förlssningsskräck(sprutfobi) och blir typ illamående och spyfärdig av att ens tänka på en förlossning. Sen är jag alldeles för egoistisk för att skaffa barn, tänk om den blir allergisk? inte tänker jag sälja mina djur, ALDRIG! Blir så irriterad på folk som säger att jag ska ha barn i framtiden.. för det ska jag verkligen inte.
Sen har jag en diagnos, och den vill jag inte föra vidare eftersom det är ärftligt. Vet själv hur jobbigt det är, och att medvetet skaffa barn när man har en diagnos eller har något fel som kan föras vidare är sjukt tycker jag.
Kan man få sterelisera sig som ung (21år)?
Om du steraliserar dig så slipper du inte mensen utan du måste välja hysterektomi, alltså du tar bort livmodern helt och hållet för att slippa mensen.
Jag har gjort denna operation men jag har fött 3 barn. Sen vill regeringen att man skall vara över 30 år (iaf här på Åland) och/eller fött barn.

Nope du får inte sterilisera dig som 21 åring om du inte har extremt goda själ till det, tex allvarlig sjukdom.
Du måste vara minst 25 år, och innan du får sterilisera dig så måste du gå till psykiatriker mm och prata med dem och se om de godkänner ditt beslut efteråt. Du kan bli nekad om de anser att det finns minsta risk att du inte är säker på vad du vill.
Qui dormit, non peccat