Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 6630 ggr
[Vargöga]
7

Äggstockarna

För några år sedan så gjorde jag en Hystorektomi där dom tog bort livmodern och lämnade kvar äggstockarna. Sen den operationen har jag fått ont i mina äggstockar en gång i månaden. På ett ungefär. Det måste såklart vara ägglossning på G. Har aldrig haft ont i dom när jag haft ägglossning så varför började det just efter att livmodern är borta?

Cindy
1

Vid alla operativa ingrepp i buken så finns alltid risken att man får nervskador. Dina äggledare är ju avskurna, så det kan hända att känselnerverna där omskolats till smärtnerver. Det gör att du har ont av din ägglossning nu, trots att du inte hade det förr, eftersom nerverna är mycket känsligare och misstolkar det normala för smärta.

Varför gjordes hysterektomin?

Vänliga hälsningar
Cindy

[Vargöga]
0

OKej så det är bara att stå ut med smärtan då. Rynkar på näsan

Jo jag valde att göra en hysterektomi pga att jag hade dödsrädsla (heter det så). Spiraler funkar inte på mig utan jag blev gravid med missfall med dom, både koppar och hormon.

P-spruta är hormoner det med och p-piller ville jag inte sitta och äta i 30 år med en stor risk för blodproppar. Och blodproppar måste man använda blodförtunnande medel vilket jag då inte får ta pga min blödarsjuka. Då hade proppen vandrat upp i lungorna eller hjärtat och jag skulle dö.

Därför valde jag bort livmodern så jag slipper mensen också som jag verkligen hatade.

Cindy
0

Ok, somliga gör ju hysterektomi som sista utväg vid jobbiga sjukdomar, och skulle det varit en sådan du hade så kunde smärtan bero på kvarvarande sjukdomsvävnader.

Nej, stå inte ut med smärtan, utan lär dig bemästra den! Be om smärtstillande från läkaren om du behöver, och anpassa ditt liv efter det tempo som din kropp klarar med de dagar du har ont.

Jag kan varmt rekommendera en bok jag nyss läst som heter "Hjärnkoll på värk och smärta" av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Den tar upp vad smärta är och handfasta råd om hur man kan hantera den.

Jag har också nyligen laddat ner appar med avslappningsövningar, och en app till när jag ska somna där rösten hjälper mig att ta kontroll över smärtan. Förvånadsvärt effektivt trots att jag har kroniska svåra smärtor i magen!

Vänliga hälsningar
Cindy

[Vargöga]
0

Tack, skall kolla om jag hittar boken på biblioteket.

Cindy
0

Sen får jag ju inte glömma att tillägga att det givetvis aldrig är en dum idé att gå till sin gynekolog då och då för att kolla att allt står rätt till. Det kan ju faktiskt vara så att du har en inflammation, cysta eller onormalt många äggblåsor som är orsaken till smärtan. Det är mindre troligt än att det är ägglossningen som spökar, men bra att ha i åtanke om smärtan inte lugnar ner sig eller blir värre.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Vargöga]
0

Jag var en gång och kollade äggstockarna med VUL men han såg inget fel. Rynkar på näsan

Cindy
0

#6 Det är ju positivt, då är de ju intakta och kan fortsätta ge dig de hormoner kroppen behöver för att slippa klimakteriet. Glad Hade det varit något galet som behövts opereras så skulle risken för bestående smärtor öka.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Vargöga]
0

Ja det är ju bra att det inte var något fel men det hjälpte ju inte min smärta. Obestämd

Cindy
0

Nej, och tro mig jag vet hur frustrerande det är att ha ont och läkarna inte kan göra något åt det. Man önskar ju att de kunde peka och säga "aha!" och sen skriva ut något som tar bort problemet.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Vargöga]
0

Ja men precis. Så är det.