Klåda i underlivet :(
Hej! Första gången jag skriver här, men behöver verkligen snabb hjälp! :( För lite mer än en vecka sedan började jag få klåda i underlivet. Då var de inte så farligt, och jag tänkte inte så mycket på det… Men så för ca 4 dagar sedan fick jag en sådan klåda när jag skulle gå och lägga mig att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Och sedan har det fortsatt, värst på kvällen/natten, och lite oregelbundet på dagen… tänkte att det kanske skulle försvinna. Men igår gick det inte längre, var ute på stan och det kliade hela tiden och jag ville bara hem och höll på att bryta ihop.
Sökte på nätet och antar att jag antingen bara är torr, eller har Svamp. Efter alla sökningar hittade jag i alla fall ett tips om att smörja in med barnolja, så tackvare den kunde jag få en hel natts sömn i alla fall. Idag har jag fortsatt att smörja då det börjat kliat, och det har hjälpt. Men jag har fått smörja en hel del också. Men idag har jag ju också varit hemma hela dagen, så det har ju fungerat då. Men jag mår bara dåligt av tanken på att ge mig iväg någonstans, känner mig så handikappad och det tar på psyket.
Så min fråga är, är det någon som har erfarenhet av klåda i underlivet? Går det att få bort genom att smörja med barnolja? Och det viktigaste - hur lång tid tar det innan det försvinner?
Jag har haft Svamp i underlivet och det kliade så man blev tokig. Jag gick till Hälsocentralen och blev tillsagd att köpa Pevaryl Zuppar på Apoteket, som man ska föra in i slidan när man har lagt sig för kvällen. Det va 3 stycken, så tre dagar.
Men hör med Hälsocentralen först, det är bäst :)
~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~
Har du vitgryniga flutningar, som vita "korn" i flytningarna, i så fall är det Svamp.
Naturell Yoghurt är bra att smörja med också.
Lufta så mycket som möjligt, helst bomullstrosor som andas, inga konstgjorda material. Helst försöka ha luftiga kläder.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#1 Nattuggla
Är Pevaryl Zuppar receptfritt? Började det hjälpa på en gång, eller var det först efter 3 dagar klådan försvann?
#2 BusHanna
Jag är inte säker… kanske jag anade det, men jag vet inte :/ Okej, ska kanske testa det :)
Tack för svaren!!
Det brukar synas vita små gryn i flytningen om du för upp fingret i slidan så du får flytning på fingret.
Kliar det utanpå eller inuti slidan eller både och?
Du ska inte tvätta dig med någon annan tvål än tvål som är gjord för underlivet, annars kan man få klåda av det och förstöra syrabalansen i underlivet och därav få klåda. Intimtvål finns på apoteket. Pavarylen som Nattuggla pratar om mot Svamp är receptfri. 3 suppar och en liten tub salva i förpackningen är den bästa tycker jag, då man både behandlar i och utanpå.
När jag får klåda så har jag det i kanske 1-2 dagar, sällsynta fall i 3 dagar. Jag brukar ha lite rapsolja/matolja i underlivet och det känns så mycket skönare då! Men först och främst så duschar jag, ser till att jag blir extra ren där nere och sedan går jag runt i nattlinne/morgonrock och har inga trosor på mig för att lufta.
Det brukar fungera att göra så i 1 eller 2 dagar 
#4 BusHanna
Okej, får kolla sen ;) Det kliar både inuti och utanpå, även runt analöpnningen. Har alltid bara använt intimtvål men tror att besvären kan ha uppkommit pga dessa orsaker: fler toalettbesök(pga att jag drack mycket te/vatten) då jag torkade mig hårt och slarvigt, höll mig även ofta innan genom att "sitta" på hälen, använde oftare "skinny jeans", använt troskydd under längre tid…
Har dock ändrat på allt detta nu och har luftiga kläder på mig och så smörjer jag med barnolja, vilket jag hoppades skulle få bort klådan… Men jag måste kanske köpa Pavarylen också :/
#5 Girlpower
Det låter lovande! Har använt barnolja i en dag nu + luftiga kläder. Jag hoppas klådan är borta imorgon då! :)
Tack för svaren igen! Känner mig lite hoppfullare nu :)
Jag har en tub ACO intim fuktgel alltid hemma. Det är en svalkande gel att smörja i underlivet och den har låg PH halt och bra vid kråda eller irritation.
#7 BusHanna
Okej, finns den också på apoteket? :) Hur lång tid har det tagit för dig att bli av med klådan när du börjat behandla?
Den svalkar ju på en gång. Men har du kliat sönder dig svider det gärna, annars är den jätteskön att använda.
Men på din beskrivning (om du nu inte har vit-gryniga flytningar) så låter det som att det blivit för basiskt i ditt underliv, det ska vara en sur milja. Så att smörja med naturell yoghurt är nog det bästa och billigaste om du har det hemma.
Brukar du använda tampong så kan du ha yoghurt på en tampong och föra upp i slidan för att det ska hjälpa där också.
Samma sak som dessa (Syftar på Ellen-tampongerna):
#9 BusHanna
Jag tänkte mer på hur länge du behövde fortsätta behandla/smörja för att klådan ska "hållas i skick"? Eller behöver du bara smörja in en gång och så är det borta? :)
Okej, men hur smörjer man med naturell yoghurt på bästa sätt? Jag tänker att det blir väll kladdigt om man sätter på sig trosor direkt, men att det droppar om man inte har? Har aldrig använt mig av tampong, så det har jag inte hemma…
Jättetack för dina svar!
Nej, gelen är ingen medicin, utan den lugnar bara så kroppen får chans att läka utan stress.
Du behöver bara smörja ett tunt tunt lager med yoghurten då lär det nog inte droppa.
Är det att det blivit fel pH halt i ditt underliv, så kommer det att klia tills pH halten stabiliserat sig till sur igen.
Och jag säger gå till en gynekolog. Innan man börjar behandla sig bör man veta helt säkert vad det är annars kan man förvärra det hela.
+Det kan innebära mindre kostnader gå till gynekolog de tabletterna jag fick kostade en bråkdel av de där vagitorerna man kan köpa receptfritt (och de funkar ju sämre) + man kan ju bli lugnad av att få reda på exakt vad det är och vad man ska göra å¨t det istället för att undra och testa olika preparat som kanske inte ens funkar.
tänl också på att när du tvättat dej så torka INTE med frottéhandduk Badda bara och blås sedan underlivet torrt med din hår tork
Gå till Gyn!!!!!!!! De kan ta test och kika om det är Svamp, bakterier eller ngt…kliar det så mkt är det svårt att häva det själv! Akta slemhinnorna!
Hej! Tack för alla svar & tips! Nu har det löst sig i alla fall, alla klåda är borta :) Fortsatte att smörja in med barnolja så fort det började klia, och testade även filmjölk (hade ingen naturell yoghurt hemma) och nu efter två ytterligare dagar är allt borta! Jag tror jag helt enkelt hade hamnat i obalans och torkat ut slemhinnor och fått skavsår/torr hud runt om. Men nu känns det i alla fall bra, och det känns som att balansen är återställd förutom lite lite torr hud långt fram (men som inte kliar). Men jag undrar hur det är att smörja med hudlotion där? Är det okej, eller är det för nära och kan skada slidan?
nej, inget utvärtes där..filmjölk e nog bättre iaf….en del använder ju olivolja el rapsolja, Jag har inte vågat testa, då jag e superkänslig, men tål du barnolja, vilket svider som eld på mig..så tål du nog det..tänk naturligt! Vivag o liknande fungerar oxå att ta emelanåt om det skulle behövas..lactal svider på mig…
#17 solkesnosen
Okej, då vet jag! :) Då fortsätter jag med barnoljan eftersom att den vet jag att den fungerar. Vill ju vara på säkra sidan nu och vågar inte riskera att få något ny klåda!