Lite orolig!
Jag är 17 och har inte fått min mens än! Är det något fel på mig??
Har du frågat kvinnorna i din släkt när de fick mens?? Är ju ärftligt. Är du normalviktig, är du mkt stressad, sådant spelar roll! Avvakta lite till, men sedan skulle jag nog fråga skolsköterskan och be om att få träffa en läkare.
Hej!
Det kan variera naturligt så det behöver inte alls vara något fel.
Hur mår du? Är du underviktig eller överviktig? Någon ätstörning? För sådant kan göra att mensen uteblir. Annars är det nog bara att vänta
Jag fick min vid 12… vet inte om det är så mycket bättre!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Jag tror min vikt är bra väger ca:35
Min mamma och mormor fick mensen vid ungefär 13års ålder!
Låter som om du väger väldigt lite, är du mkt kort?
1,69
Det innebär ett bmi på 12,5! = underviktig. Bmi är ju ingen sanning, kanske har du en mycket smal kroppsbyggnad? Är någon av dina föräldrar väldigt smal? Antagligen finns det ett samband mellan din låga vikt och att du inte fått mens än, eftersom vikt och hormonproduktion hänger ihop oavsett om den låga vikten beror på dina gener eller på för lite mat. Har du pratat med skolsköterskan eller liknande om din uteblivna mens?
Jag fick mens när jag var 17, så var inte orolig över det. Däremot blir jag orolig över din vikt? 169cm och under 40kg?
Oj, vännen…växer du mkt just nu, tycker du att det är svårt med mat och ätande, stress, hård idrott, sjukdom , är ni mkt smala i er familj? Att vara .1,69 och bara väga 35. Det är inte konstigt att mensen inte kommit. Du skulle iaf väga närmare 59 . Kanske behöver gå till läkare.
Tack för alla tips! Jag gick till skosystern men hon sa att det var normalt och att allt var normalt! min mamma och pappa är normala! jag har haft anorexia i fyra år men det har gått över! (mellan 12-16år) jag har fortfarande lite kvar, jag vill inte bli tjock och så men det är allt!
Om du har haft en ätstörning av anorexi-slaget i fyra år så är det mycket troligt att det är orsaken till att din mens dröjer. Kroppen har tagit mycket skada och behöver reparera sig. Då är antagligen reproduktion inte så högt upp på prioritetslistan. Men håll ut. Kämpa på med maten och, förhoppningsvis, terapi i någon form. 35 kg är på tok för lite men jag förstår att det tar tid för dig att jobba dig uppåt. Försök få i dig så mycket näring du kan, grönsaker, protein och bra fetter, så att du inte fortsätter i kronisk näringsbrist.
Som sagt, hormonerna påverkas av hur du äter och lever och när du mår bra och kroppen har repat sig så kommer nog mensen också 
Kluring om Ryssland
Jag är väldigt tacksam för allt stöd! Som minst när jag var 15år vägde jag straxt under 20kg. Jag är fortfarande inställd på att gå upp några kg till. Men sen ska jag utbilda mig till lärare och undervisa i anorexia!:)
Okej, med din historia så kommer det att ta ett tag innan du får mens, för sanningen är att du inte bara behöver gå upp några kilo, utan en hel del. Skolsköterskan antar jag har kunskap om din historia och kanske därför säger att allt är normalt, då hon ser dina framsteg antar jag, men du har en resa framför dig och jag vill också ge beröm för den resa du redan har lyckats göra! Fortsätt kämpa, det finns ingen risk att du blir tjock och du kan definitivt finnas som stöd för medsystrar i framtiden!
Jag tycker att du fått jättebra råd i tråden redan, jag ville bara säga att jag tycker att du är så otroligt stark som lyckats besegra anorexian!
Vi finns här på sajten om du behöver stöd, pepp eller har fler frågor. 
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack så mycket! Jag skulle vilja ha tips vad man ska äta för att gå upp men det ska ändå vara nyttigt!
Lågkolhydratkost är en viktstabiliserande kost, dvs. om du behöver gå upp i vikt så gör du det, och behöver du gå ner så gör du det.
Det är en kost som människan ätit i större delen av sin utveckling, innan detta nya med spannmål, halvfabrikat, tillsatser och margariner kom. Naturlig mat, helt enkelt.
http://www.kostdoktorn.se/lchf/
Här fokuseras det dock mycket på viktnedgång, delvis för att många med diabetes mår bra av den här kosten, och övervikt är ofta en stor riskfaktor vid diabetes. Men som sagt, du kommer att gå upp i vikt, och inte ner. Och du kommer att få i dig näring, om du äter varierat av kosten.
Finns även väldigt mycket videos med föreläsningar etc. på Youtube, många bloggar och hemsidor, och många böcker.
Kluring om Ryssland
Naturella nötter, mandel mm. Oliver, avocado. Olivolja, rapsolja (t.ex. i salladsdressing). Är naturligt näringsrika saker som samtidigt innehåller en massa nyttigheter och inget skräp. Lite dyrt kanske, men det kan det väl vara värt! Kolhydrater, kanske grovt bröd av bra kvalité. Vad tycker du är gott?
Fast samtidigt blir det ju inte dyrt om man istället väljer bort skräpmaten, och tänker långsiktigt på de läkarbesök som man inte behöver pga. ohälsa, eller att man inte behöver vara hemma från skola eller jobb och förlora inkomst 
Det är inte fel att tänka större, tänka längre.
Nötter innehåller dock rätt mycket omega6 vilket har en inflammatorisk inverkan på kroppen. Att hitta en balans mellan omega3 och omega6 är viktigt för att minimera risken för bland annat autoimmuna sjukdomar och infektioner. Men visst är nötter bra mat. Och bär.
Kluring om Ryssland
Okej tack för tipsen!
Alltså försöka att inte komplicera saker och ting, så du inte fixerar dig vid ngt nytt..försök att först slappna av kring mat, kolhydrater, som inte är snabba är bara bra…och du är inte i ngn riskzon..träna på att njuta av smaker och göra upptäckter!
#11 Kan man ens väga 20 kg? :o Min syster på 7 år vägen 20 kg, hur kan då en 15 åring väga 20 kg? :o Tycker det låter sjukt lite då jag själv snart är 15 och väger mer än dubbelt så mycket
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Men då hade jag anorexia!
Ja det låter som sagt helt normalt med tanke på din historia, skönt att du mår bättre och vad kul att du vill hjälpa andra i framtiden!
Mensen kan t.ex utebli även om man bara idrottar mycket (alltså ganska så hårt) även om man är frisk med. 17 är annars relativt sent för att få mens, och man brukar vilja kolla upp anledningen till att man inte fått mens om man är 16-17 och ändå inte har fått mens, även om det finns sådana som #7 som får det sent.
Det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite så att säga. Men då mensen är utebliven så sent så beror det oftast just på vikten eller mycket stress (och det brukar vara det man "letar" efter), men det kan ju vara problem med hormonerna med om man har otur även om det som sagt inte är så vanligt.
Men att få mens sent är absolut inget att vara ledsen över, jag tror nog samtliga på dena sida gärna hade varit utan den så länge som möjligt! 
Jag tror säkert att allt "hoppar igång" så snart du gått upp lite mer i vikt =)
Hakuna matata!
Det kommer nog komma igång om du lägger på dig så du blir normalviktid. Jag har en kompis som ibland väger väldigt lite under vissa perioder och då uteblir mensen helt för henne. Kroppen har inte möjlighet att förbereda sig för att bli gravid när man väger för lite.
Sajtvärd på Iller.ifokus