Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 6709 ggr
[morat]
2012-02-15 15:37
0

Finnar!

Hejsan!

Jag har rätt så mycket finnar, använder någon slags kräm, eller rättare sagt 4 krämer. Men dessa krämer är rengöring av huden, alltså inte någon finnkräm. Så jag tar tacksamt emot tips och förslag på krämer och behandlingar för att bli av med eländet, börjar bli riktigt jobbigt nu!

[silkesnosen]
2012-02-15 16:05
0

I en viss ålder är det helt naturligt att ha finnar, har med ungdom att göra, men du ska inte tvätta ihjäl dig!!!!! Du torkar ut huden och det blir en ond spiral,, så se till att du har något fuktgivande för huden och sedan finns det på apoteket olika tuber, som du smörjer in på själva finnen, som torkar ut den. En del äter en speciell vitamin också, hör med hälsokosten, men överdosera inte..inget är bra i stora mängder!

[morat]
2012-02-15 16:19
0

Okej, tack så mycket! Tror det skulle komma någon försäljare hit i morgon och prata med mamma, och denne sålde finnkrämer osv. Så jag kan ju höra med henne också!

[camillahj]
2012-02-16 12:05
0

Jag hade själv stora problem i 20-21 års-åldern och sökte mig till en hudterapeut och fick mkt bra hjälp MEN det kostar mkt pengar! Men jag tycker att man ska se upp med parfymerade saker och produkter som innehåller alkohol. Det torkar ut huden och många krämer/rengöring du köper på tex H&M innehåller massa onödiga fyllnadsingredienser som inte hjälper huden ett piss!

Vill man och kan man lägga lite större slantar på sin hudvård rekommenderar jag varmt MD Formulations produkter (eller Dermalogica), men jag skulle absolut besökt en hudterapeut och kanske kosta på mig en ansiktbehandlig och få en hudanalys gjord så du kan få hjälp med vilka problem du har i hyn och produkter du ska köpa, man kan ju förklara att man inte kan/vill lägga mkt pengar på produkterna och kanske fråga om de kan tipsa om ngt som inte kostar skjortan. Men du bör ju ta reda på dina problem innan du behandlar dem. Och fukt är oerhört viktigt! Fukta, fukta, fukta och skydda mot solen!

Och kläm inte finnarna!! jag har själv svårt att hålla fingrarna borta men tro mej, det blir INTE bättre av att du klämmer, det kan bli väldigt fula ärr.

Kosten har okcså väldigt stor inverkan på hur hyn mår.

Hoppas du hittar ngt som passar dig och att dina problem försvinner!

[morat]
2012-02-16 12:50
0

Tack så mycket! Jag klämmer finnarna ibland, det är svårt att hålla fingrarna borta som du säger ja Tungan ute Men jag försöker låta dom vara, för så fort jag klämmer så börjar det blöda och blir skorpor = inte bra!

[camillahj]
2012-02-16 14:48
0

#4 precis, jag gör likadant när jag får en finne, eftersom jag blev av med mina problem med hjälp av hudterapeuten och mina produkter jag använder får jag smått panik när en stor röd ömmande bulle sätter sig på kinden, då är jag där och klämmer och klämmer tills den blir vätskefylld, varig och tillslut världens sårskorpa, det är INTE bra! Låt de vara, inte pilla! (skriver det så jag själv ska fatta Flört)

[morat]
2012-02-16 15:03
0

Haha, ja jag får sluta med det! Och när det börjar blöda brukar jag ta ett papper och ha mot finnen i några minuter så det inte ska samlas blod och bli en skorpa xD Men nu ska det bli skärpning med det!

[camillahj]
2012-02-16 17:29
0

#6 det låter bra det. För man vill ju hursomhelst inte göra hyn sämre än vad den kanske redan är med att klämma stora sår i ansiktet Gråter

[silkesnosen]
2012-02-16 20:16
0

hm utmaning, hälsar "klämmaren" :P

Cindy
2012-02-16 20:50
0

Jag måste erkänna att jag aldrig kunnat låta bli att klämma finnar, eller ooooh, ännu bättre - pormaskar! Detta till min första pojkväns stora förtret då han hade mycket acne på ryggen. Min mor och syster är precis likadana, och vi hävdar bestämt att det inte är oss det är fel på, utan att det ligger i våra från aporta nedärvda plocka-loppor-gener Flört

Tänk på att stress, kosmetika och (i alla fall för de flesta jag känner) socker kan förvärra acnen.

Vänliga hälsningar
Cindy

kredka
2012-02-16 22:08
0

#9 hahah är vi släkt eller?? Jag kan inte hålla mig heller och stackars min sambo som jag klämmer på hela tiden och familjeträff hos mig ser ut så där :

min mamma till mig: oj, vilken finne du har kom så klämmer jag ut den! och lite till..och lite till… sen frågar mamma, kan du kolla om jag har nåt på ryggen?? och då klämmer jag mammas finnar ;) och samma sak med min moster :D

jag har jätte stor problem med finnar men det har alla i min familij så även hud läkare har inte lyckats med att få mig finn-fri ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Cindy
2012-02-17 03:48
0

#10 Haha, i min familj låter det snarare "aj, nej låt bli jag vill klämma den själv!" :-D Synd att du inte får bukt på acnen. Jag tror det bästa du kan göra är att följa tipsen i tråden och låta huden läka ut.

Vänliga hälsningar
Cindy