Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 7826 ggr
Magda*
0

Ingen mens?

Hej! Jag är en tjej som fyller 14 år i år. Jag har inte fått min första mens än… Mina bröst började växa i fyran och jag har haft flytningar sen i sommarn 2010.

jag har haft rikliga flytningar men ingen mens så långt ögat når… Den senaste veckan har jag haft så mycket flytningar att jag varit tvungen att byta trosor 2 gånger varje dag.. Sen har en till fråga: Är det vanligt att det blöder igenom trosor/byxor?

Chestnut
0

Använder du något trosskydd eller binda för att skydda? Luktar det något konstigt eller så?

Jag fick problem med rikliga flytningar när jag var 9-10 år någonting (det har jag fortfarande problem med) och mamma tog mig till vårdcentralen där de uteslöt vissa tillstånd, typ bakterie eller svampinfektion.

Med vänliga hälsningar
Chess

CelsiusT
0

Jag fick flytningar ganska långt innan jag fick mensen. Fick även mensvärk ett bra tag innan jag fick min första mens. Jag var ibland tvungen att använda trosskydd för att flytningarna inte skulle gå igenom trosor och byxor.

Så tips är att använda trosskydd när du har mkt flytningar.

Om man inte har något skydd så kan det mkt väl blöda igenom både trosor och byxor. Det beror på hur mkt blödning man har och det varierar väldigt mycket från person till person men är ofta ärftligt (så du kan ju fråga din mamma hur mkt hon blödde i din ålder och hur mkt hon blöder nu).

Min mens var väldigt riklig när jag började menstruera. Första blödningen kom bara i trosorna, men dom blev helt nerblodade. Dock var jag hemma så det var inga problem att fixa. Jag hade väldigt oregelbunden mens dom första åren så jag försäkrade mig genom att alltid ha extra trosor och bindor i väskan så om det kom när man var i skolan så kunde man byta. Dock hände det att det blödde igenom även byxorna för ibland startade det med en störtflod.

Tillslut fick jag äntligen mini-piller som gjorde att mensen försvann helt. När jag slutade äta dom, efter flera år (vågade inte sluta innan för var rädd att få tillbaka mina blödningar och min värk), då var mensen plötsligt helt normal och helt regelbunden och visst gör det ont ibland i början av mensen men inte alls så som förr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

hus-musen
1

Om du har väldigt rikliga flytningar så använd trosskydd, så räddar du trosorna :)

Om det blöder igenom eller inte beror ju på om du byter tampong/binda i tid och hur mycket du blöder. Men har du ingenting så kommer det med all säkerhet blöda igenom både trosor och byxor.

Qui dormit, non peccat

[silkesnosen]
0

Alltså använd inte trosskydd, kan trigga Svamp!!! Blir för tätt…ha med extra trosor i bomull istället. Ja om du inte har binda el ngt kan man blöda igenom, men oftast kommer det ju några droppar först, så det forsar ju inte direkt. Alla får en mensfläck ngn gång, mann lär sig att alltid ha skydd med sig!

CelsiusT
0

#4 Nej alla mår inte en mensfläck först. Mina första år så var det minsann störtflod direkt. Alla sa innan att det inte blir störtflod och att man alltid får en liten fläck först. Men nej, tydligen inte alla! Jag hade störtfloder varje gång dom första åren. Nu därremot, efter att gått på mini-piller i flera år utan mens och sedan slutat så har jag fått sådana menstruationer som folk pratat om, liten antydan först och sedan normal mens.

[silkesnosen]
0

Tja absolut, men det kan ju oxå blii lugnt o stilla, ingen idé att oroa sig innan,, ,men ha en binda i väskan el nåt…

CelsiusT
0

#6 Nej absolut ska man inte oroa sig och eftersom alla säger att "det kommer en fläck först och ingen störtflod" så antar jag att det är det vanligaste. Men när man tror att det alltid är så och så kommer det bara störtfloder hela tiden så blir man ju lite rädd och tror att det är något fel på en, då är de ju bättre att vara förberedd. Känns så dumt att man inte får veta hela sanningen; det är olika för alla hur det ser ut. Jag vet iaf att jag hade gärna velat veta om att det kan komma mkt med en gång. Så man tex kan ha både rena trosor och en binda med sig i förebyggande syfte.

[silkesnosen]
1

haha..tjadu, jag hade läst på själv o en dag hade jag plötsligt mens..tänkte fasen o lite skönt att man va som alla andra..

CelsiusT
0

#8 Jo samma här, bara det att man trodde det skulle komma lite grann för det var vad alla sa och vad det stod i all information. Men när man sitter där som 11-åring och plötsligt så har det kommit en störtflod och man har blod överallt. Jag var väldigt glad att jag var hemma iaf och att mamma var hemma =P

Hade sedan jätteproblem under flera år med att det alltid började i en störtflod. Började tro att det var nåt fel på mig, men mamma och syster sa att dom hade lika dant i början. Blev lite besviken på att man inte fick den informationen innan för jag tyckte iaf att det var lite jobbigt att handskas med, allt annat var man ju liksom förberedd på.

[silkesnosen]
0

tja inget brukar bli somm det är tänkt..jag hade sinnessjuk mensvärk….har dämpats med åren, men inträffar fortfarande att jag bara vill krypa ihop i fosterställning, men det e ju inte alla som tur e :))