Jättetorr hud
Min hud försämras mer och mer.
Det började med att hårbotten började ömma och bli sårig av schampoo. Nu har jag hittat en schampoo som funkar rätt bra (håret blir rent och ömmar bara ibland) och det är Weledas Calendula schampoo och bodywash.
Sen började min hud brinna av duschprodukter som duschcreme och scrub (även om jag inte scrubade hårt alls). Så använder Weledas där med. Samma som i håret. Funkar men svider lite ibland och så.
Min hud är alldeles flammig, speciellt i ansiktet. Den är jättetorr och jag får små blemor. Jag brukade ha perfekt hud förut med ungefär en plita i månaden så det är inte normalt för min hud att vara så här.
Pga blemorna fick jag panik häromdagen och rengjorde två gånger med bodyshops gurkansiktsrengöring och scrubade en gång med Maria Åkersbergs salt/lemongrassscrub och min hud blev ännu mer tokig. Den sved som satan så tänkte smörja den med min morotskräm från bodyshop som brukar vara rätt mild men det brann så fick springa och tvätta bort den och tog sen på ett tunt lager olivolja, lugnade lite men inte mycket.
Kan inte smörja med hudkräm. Iaf inte de jag testat. Tål inte Canoderm/miniderm.
Så mina rutiner nu är att tvätta hår och kropp med weledatvålen så ofta det behövs (varannan dag försöker jag hålla det till. Hoppar håret extra ibland) och tvättar även med olja i duschem som jag sköljer av.
Min hud är ändå torr, röd och öm.
Jag sminkar mig sällan och gör jag det är det bara mascara (ny) och kajal (ny, som jag vässar innan varje gång). Aldrig foundation.
Jag vet inte vad jag ska göra! Håller på att bli tokig:(
Snälla hjälp mig!
p.s. bli inte irriterad för att jag postar på flera sajter. Eftersom det inte finns en ren hudvårdssajt vänder jag mig till fler för att få veta så mycket som möjligt.
I mina ögon verkar det vara väldigt mkt produkter hit och dit. Kanske din hud blivit överkänslig mot allt detta och behöver en brejk? Provat vanlig tvål eller laktacyd eller nåt annat rent från apoteket?
Eller så gå till en doktor, du kanske har något hudsjukdom.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Oj, skrubba inte ansiktet..låt det vila. Ring läkare och gå till apoteket o få råd. Kika på vad de använder til bäbisar..de har ju känslig hud. Använd babyolja för att återfukta, de allergitestade….o välj bort allt med parfym!
Har du testat a-creme? Den har fungerat väldigt bra för mig! Min hud är ganska känsligt och den reagerar om det är för "starka" saker eller parfymer osv i.
Gratisprov: http://a-creme.com/index.php/kontakt/bestaell-gratisprov
Bort med parfym och onödiga tillsatser så din kropp får hämta igen sig!
Neutral använder jag själv. Sen använder jag sterisols hudcremé som motverkar kontaktallergi/känslig hy. Jag har acos ansiktscremé för torr hy, parfymfri.
1# Har som tagit en break nu de senaste veckan. Jag har testat massor av oparfymerade tvålar etc och använder bara naturliga ämnen. Aldrig tillsatt parfym (ibland blir det ju doft från eteriska oljor). Jag försöker använda så enkla rena produkter som möjligt. Vilket betyder Weleda Calendula schampoo/bodywash barnolja och olivolja.
2# Pratat med apotek, de kan ingenting funderar på att gå till läkare. Huden vilar nu. Använder bara babyprodukter som weleda schampoot/duschcremen och barnolja. Använder olivolja ibland.
3# Använder inte saker med parabener i:/
4# ingen doft förutom den som kommer från de eteriska oljor som är verksamma i schampoot/duschcremen.
I neutral var det många konstgjorda ämnen varv av ett sodium laurethsulfat som jag är rätt övertygad är en grej jag inte tål.
Sterisols hudkräm innehöll flera ämnen som hade dåliga biverkningar:/ Ett var miljöfarligt till och med…
Den sista krämen verkade okej tills man kom till de sista ämnena:(

Det är ju rätt vanligt ändå huden ger upp ibland, det är ett känsligt organ och synnerligen på vintrarna är det hårt utsatt.
Använd ren honung när du tvättar dig, försök hålla dig till varannan dag. Honung är antibakeriellt. Äppelcidervinäger är oxå bra om man står ut med luken, funkar fint tillsammans med ägg och honung i håret.
Smörj kroppen med olivolja eller kokosfett.
Qui dormit, non peccat
I så fall kan du ju testa att göra egen hudkräm av parabenfri aloe vera (typ http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/aloe-vera-gel-150-ml) som du sedan blandar ut med en bra olja, till exempel avokadoolja eller tistelolja. Du kan ju även testa med rapsolja.
Jag har även hört att sheasmörolja ska vara bra, men har aldrig testat det själv. http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/sheasmorolja-500-ml
men alltså jag vill inte verka hård men du frågar om råd men ändå så vill du inte ta emot dom råd du får…..
vill du verkligen slippa problemen med din hud så rekommenderar jag ändå dig att smörja med fet salva som Caress eller liknande
om jag ska prata om mig själv så har jag använt feta salvor sen jag föddes och jag har inget val min hud är alltid för torr och väldigt skör
jag tycker enbart jag blir bättre utav salvorna dock så vet jag inte vad som sker på insidan om det är så du tänker kanske 
men som sagt jag kan inte leva ut salvorna anser jag….

Ett recept på en bra och snäll hudsalva, mormorssalvan, finns här.
Jag gör egen duschkräm som i varje fall är snäll på min hud så här:
20ml sockertensid
80ml valfri veg. olja, just nu är det olivolja
en knivsudd salt
några droppar eterisk olja för doften
Blanda allt i en lämplig flaska och skaka den upprepade gånger de kommande dagarna till krämen slutat skickta sig.
Annars brukar väl vanlig, hård olivtvål vara rekomenderad. Men håll det enkelt utan parfym och starka medel!